Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
lngr
Artikelen: 0

Re: Intelligent design hoort niet thuis in de biologieles

Playing Mantis schreef:Volgens EEN van de mogelijke definities van een soort.

Zolang er geen concensus heerst onder biologen mbt tot de definitie van de term "soort", is het erg moeilijk om macro-evolutie aan te tonen lijkt me.

En dat een kevertje in een iets ander kevertje kan veranderen dat zich niet meer voort kan planten met het eerder genoemde kevertje zegt mij nog niet dat vissen in vogels zijn veranderd, laat staan eencelligen in de homo sapiens.
Beste Playing Mantis en beste iedereen,

Er is geen verschil tussen micro- en macro-evolutie. Het is hetzelfde. Genen ondergaan altijd hetzelfde proces

Er is niet veel voor nodig voor een organisme om niet meer met een naast familielid vruchtbaar nageslacht te kunnen produceren. Geografische afscheiding van een geisoleerde populatie gedurende een aantal duizenden jaren is genoeg.

Creationisten en ID'ers proberen de discussie altijd weer op te laaien, hoewel er, in tegenstelling tot wat Playing Mantis oppert, zeker wel consensus heerst bij de experts.

Natuurlijk staan de experts wel eens op intellectueel gespannen voet als het gaat om zaken als 'zijn genen informatie of dragers van informatie', 'is DNA een boekhouder of een veroorzaker' en 'gaat evolutie altijd langzaam of zijn er ook sprongetjes mogelijk'. (De laatste vraag zal door 2 kampen verschillend beantwoord worden. Deze kampen worden soms weleens Gouldianen en Dawkinianen genoemd, naar Stephen Jay Gould en Richard Dawkins).

Dit soort discussies zijn onder evolutionisten zeker mogelijk, maar de vraag of wij, mensen, verre familie zijn van apen of zelfs pinguins staat niet ter discussie. Dit is een feit in de traditionele zin van het woord.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Playing Mantis

Beste Ingr,

Wat ik "opper" komt bijvoorbeeld van Wikipedia, een bron die ik als vrij objectief beschouw. Als ik een bron aanhaal uit biologische hoek, zal men niet beweren dat er geen concensus heerst omdat dat de evolutietheorie verzwakt. Als ik een bron aanhaal uit creationistische hoek...

Enfin je begrijpt me.

Een feit in de traditionele zin van het woord? Wat is een feit dan precies, wanneer noemen we iets een feit? Wanneer zijn er genoeg aanwijzingen voor een idee/concept whatever om van een feit te spreken? Wie bepaalt dat?

Strikt genomen kennen we geen feiten aangezien absolute kennis niet voor ons mensen is weggelegd. Alles berust op waarnemingen en waarschijnlijkheden.

Ok dit is meer wetenschapsfilosofie, ik kan me voorstellen als men zich met dit soort redeneringen gene raad weet.

Ik ben het er mee eens dat men beter niet van micro- en macro-evolutie kan spreken. Een strikte scheiding lijkt me niet op zijn plaats. Beter kan het worden gezien als een min of meer analoge schaal, een mate van evolutie.

Vorig jaar las ik een opvallend berichtje, waarin een van de belangrijkste voorstanders van de evolutietheorie terugkwam op alles wat hij gedurende zijn wetenschappelijke carriere had beweerd en geschreven. Hij was tot de conclusie gekomen dat evolutie gewoon niet de verklaring kon zijn voor de afkomst van de mensheid. De mensheid MOEST wel zijn gecreeerd, maar hij geloofde nog steeds niet in een God (hij is dus niet bekeerd). Zijn naam is me ontschoten, can someone help me out?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lngr

-Ik heb niet zo'n hoge pet op van Wikipedia om eerlijk te zijn

- Ik zeg net zelf dat er niet altijd consensus heerst, maar dit verzwakt de evolutietheorie geenszins

-Postmodernistisch geblaat is niet aan mij besteed. Bestaat de waarheid eigenlijk wel? Bestaan wij wel? Kun je eigenlijk wel spreken van een feit? Allemaal onzin. Daar kun je over discussieren, maar niet als bioloog. Een feit is een gebeurtenis, omstandigheid, gegeven waar de werkelijkheid van vast staat. Het is een feit dat jij een hoofd hebt, het is een feit dat alle organismen gemeenschappelijke voorouders hebben en dus familie van elkaar zijn en het is een feit dat de zon warmer is dan de aarde. Als mensen zich willen afvragen of je eigenlijk wel kunt spreken van 'warm' en of 'warm' niet subjectief is en of de 'zon' eigenlijk wel 'bestaat' dan verklaar ik ze voor gek.

-Zo'n bioloog zal vast wel bestaan, maar wat hebben wij eraan? Er zijn duizenden biologen waarbij dit niet is gebeurt en als de man wetenschappelijke feiten had gepresenteert waaruit zijn gelijk zou blijken dan was hij wereldberoemd geweest. Zijn naam zou met eerbied worden uitgesproken, hij zou de annalen van de historie ingaan als 'genie', vergelijkingen met Newton zouden worden gemaakt en sterren zouden naar hem vernoemd worden. Dit alles is niet gebeurt en waarom? Omdat zijn omslag niet te staven is met wetenschap.

Daar komt bij dat je niet 'terug kunt komen' op ontdekkingen. De evolutietheorie is niet verzonnen maar ontdekt, net als pi, en de stelling van Pythagoras. Als zijn bevindingen wetenschappelijke waarde hebben kan hij daar op terugkomen maar dat maakt niet uit. Pythagoras die terugkomt op zijn stelling maakt de stelling niet minder waar.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Playing Mantis

-Ik heb niet zo'n hoge pet op van Wikipedia om eerlijk te zijn
Niet wetenschappelijk genoeg voor je? here's the catch: wetenschappelijke bronnen zijn niet objectief genoeg.

Heb je een alternatieve objectieve bron voor me?
- Ik zeg net zelf dat er niet altijd consensus heerst, maar dit verzwakt de evolutietheorie geenszins
Hoe kan een theorie die het ontstaan van iets verklaart niet zwakker worden wanneer men het er niet over eens is wat dat iets nu precies inhoudt?
-Postmodernistisch geblaat is niet aan mij besteed. Bestaat de waarheid eigenlijk wel? Bestaan wij wel? Kun je eigenlijk wel spreken van een feit? Allemaal onzin. Daar kun je over discussieren, maar niet als bioloog. Een feit is een gebeurtenis, omstandigheid, gegeven waar de werkelijkheid van vast staat. Het is een feit dat jij een hoofd hebt, het is een feit dat alle organismen gemeenschappelijke voorouders hebben en dus familie van elkaar zijn en het is een feit dat de zon warmer is dan de aarde. Als mensen zich willen afvragen of je eigenlijk wel kunt spreken van 'warm' en of 'warm' niet subjectief is en of de 'zon' eigenlijk wel 'bestaat' dan verklaar ik ze voor gek.
Allemaal onzin? Omdat het niet in je straatje, je belevingswereld past?

Dat ik een hoofd heb is geen feit, misschien ben ik een computerprogrammaatje dat door de forumleiding in elkaar is geknutseld om dit topic op te levendigen :-P

De 3 "feiten" die je opnoemt verschillen in waarschijnlijkheid. De hele wetenschap hangt van waarschijnlijkheden aan elkaar. Volgens de traditionele definitie van een feit kan dat niet, een feit staat vast.
-Zo'n bioloog zal vast wel bestaan, maar wat hebben wij eraan? Er zijn duizenden biologen waarbij dit niet is gebeurt en als de man wetenschappelijke feiten had gepresenteert waaruit zijn gelijk zou blijken dan was hij wereldberoemd geweest. Zijn naam zou met eerbied worden uitgesproken, hij zou de annalen van de historie ingaan als 'genie', vergelijkingen met Newton zouden worden gemaakt en sterren zouden naar hem vernoemd worden. Dit alles is niet gebeurt en waarom? Omdat zijn omslag niet te staven is met wetenschap.
Het was niet "een" bioloog, het was een van DE voorstanders, de autoriteiten op het gebied van evolutie.

Verder, denk je echt dat het makkelijk is om kritiek tegen evolutie geaccepteerd te krijgen? Als jij aanwijzingen contra evolutie hebt gevonden, en je wilt dat publiceren, dan moet het eerst door het peer reviewed systeem, de evolutie big shots moeten je kritiek accepteren voor je Science of Nature haalt. Hoe groot schat je die kans in?

Ok als je echt knalharde bewijzen hebt dan komen ze er niet onderuit, maar dat komt slechts sporadisch voor.

Het is VEEL gemakkelijker en lucratiever om resultaten pro-evolutie te publiceren. Als wetenschapper ben je mede afhankelijk van je netwerk, verpest je dat? Kiss ur science career goodbye.

Denk vooral niet dat het er allemaal eerlijk aan toe gaat.
Daar komt bij dat je niet 'terug kunt komen' op ontdekkingen. De evolutietheorie is niet verzonnen maar ontdekt, net als pi, en de stelling van Pythagoras. Als zijn bevindingen wetenschappelijke waarde hebben kan hij daar op terugkomen maar dat maakt niet uit. Pythagoras die terugkomt op zijn stelling maakt de stelling niet minder waar.
Huh?

Er zijn zooien wetenschappelijke theorieen de prullenbak ingegaan nadat nieuwe bevindingen ervoor zorgden dat ze onwaarschijnlijk bevonden werden.

En Einsteins relativiteitstheorie blijkt ook niet altijd te gelden, op zeer kleine afstanden is de kwantummechanica een beter alternatief.
Wouter_Masselink

We zitten hier in het Biologie forum. Het is niet de bedoeling om je in dit forum af te vragen of iemand wel of geen hoofd heeft. Bestaat de maan nog wel als niemand er naar kijkt? Dit kan je beter in het filosofie forum doen.
"Meep meep meep." Beaker
Playing Mantis

Dat was een kleine inleiding op de drie zinnen er na.

Maar goed, excuses dan.
phi hung

Ik heb niet alle posts gelezen, maar ik wil in ieder geval laten weten dat er morgen een evolutiedebat is tussen mgr. De Jong en bioloog Ronald Plasterk.

Er valt veel kritiek te leveren op Darwins evolutietheorie, ook wel genetische roulette genoemd, in het Katholiek Nieuwsblad van vandaag.

Daarin wordt ook geschreven dat Darwins theorieën stuklopen op het niveau van de cel:

"Pas onze tijd komt erachter dat cellen fabelachtig complexe machines zijn (...) Darwins grootste troef, kleine anatomische stapjes (bijvoorbeeld in het oog), blijken op celniveau reusachtige veranderingen met zich mee te brengen, waar Darwin niet het flauwste idee van had. De cel geeft zo de definitieve - en empirische - nekslag aan diens theorie (...) Het zou leuk zijn te horen wat celbioloog Plasterk daar zaterdag in Utrecht over te zeggen heeft."

...

Er zijn "enkele schijnbare 'overgangsfossielen', waar biologen graag op tamboereren, maar het zijn er veel te weinig en zij zijn stuk voor stuk omstreden."

Wat Mgr. De Jong zegt over het evolutie & over debat:

Het is te betreuren dat het debat wordt voorgesteld als een krachtmeting tussen creationisten en natuurwetenschap. Niet daarover gaat het, maar over het feit of de natuurwetenschap van nu methodologisch correct is.

...

De plaats van toeval in de huidige biologie is even dogmatisch als onbewezen.
Bas

phi hung schreef:Wat Mgr. De Jong zegt over het evolutie & over debat:

Het is te betreuren dat het debat wordt voorgesteld als een krachtmeting tussen creationisten en natuurwetenschap. Niet daarover gaat het, maar over het feit of de natuurwetenschap van nu methodologisch correct is.
Dan is het toch wonderlijk dat zo'n debat juist tussen een geestelijke en een atheistische wetenschapper wordt gevoerd. Mij lijkt er dus wel meer achter te zitten.

Over de rest van je post zullen we het in dit topic maar niet hebben.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
phi hung

Ja, wonderlijk als je het zo bekijkt. Misschien zijn beide theorieën onjuist. Wie weet?

Maar de ID pretendeert niet wetenschappelijk bewezen te zijn. Dat is wel een verschil met de andere gangbare theorieën.

Er worden in die theorieën aannames gemaakt, die niet worden geverifieerd en dat is dus onwetenschappelijk. Er kan slechts gesteld worden dat er verschillende soorten zijn, maar we kunnen niet zeggen hoe de soorten zijn ontstaan.

Hoe kun je bewijzen dat toeval het drijvende mechanisme is achter de evolutie? Hoe meet je toeval?

Nou, toevallig is dat mijn kennisgebied (Baysiaanse statistiek en waarschijnlijkheidsrekening) en ik kan zeggen dat ik nooit gehoord heb van een onderzoek naar de waarschijnlijkheid van de toeval. Toeval in evolutie is een aanname dat een aantal dingen kan verklaren, maar nooit is geverifieerd hoe waarschijnlijk die aanname is.

Als we aannemen dat God bestaat en dat God alles heeft geschapen, dan verklaart dat ook alles (het verklaart zelfs meer dan toeval kan verklaren). Maar ja, de vraag is dan, bestaat God wel?

- ja, want dat zou alles verklaren

- nee, want dat is een drogredenatie; maar dezelfde soort drogredenatie wordt gevolgd door de Darwin-aanhangers.
Invictus

Even een paar korte punten:

- Als je iets wilt zeggen over de evolutietheorie neem dan minstens de moeite om te begrijpen wat die theorie is.

- De evolutie volgens de evolutietheorie is niet willekeurig; mutaties zijn willekeurig selectie is niet willekeurig.

- De kopstukken in de ID (oa Behe, Dembski) doen niets anders dan met wetenschap schermen. Iedere week moeten onderzoekers weer verklaren dat hun onderzoek ID niet steunt maar daar schijnen de ID-ers zich niet zo veel van aan te trekken.

- Alleen antievolutionisten betrekken Darwin keer op keer bij de discussie; wil je zeggen dat Baysiaanse statistiek één op één de woorden van Thomas Bayes zijn? Alle technieken gebruikt door Bayes bedacht? Alle conclusies te trekken door Bayes gedefinieerd?

- Stellen dat er veel kritiek valt te leveren, zeggen dat er gaten zitten in de evolutietheorie heeft geen zin. Geef eens voorbeelden.

Als je een ander idee hebt over het onstaan van soorten zorg dan voor bewijs. Als je vind dat de evolutietheorie niet deugd zorg dan voor bewijs. Als je niet snapt dat de evolutietheorie een wetenschappelijke theorie die door tienduizenden wetenschappers in honderden jaren is getoetst (die allen de evolutietheorie wel snappen) hou je dan buiten de discussie.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"
-=zweistein=-

Stellen dat er veel kritiek valt te leveren, zeggen dat er gaten zitten in de evolutietheorie heeft geen zin. Geef eens voorbeelden.
Er zijn veel tegenvoorbeelden voor de evolutietheorie, als je wil kan ik wetenschappelijke tegenvoorbeelden opsommen.
Als je niet snapt dat de evolutietheorie een wetenschappelijke theorie die door tienduizenden wetenschappers in honderden jaren is getoetst (die allen de evolutietheorie wel snappen) hou je dan buiten de discussie.
Een simpel vraag, waar zijn de bewijzen voor de evolutietheorie? Noem je de fossielen die miljoenen jaren onder de grond lagen als bewijsmateriaal? Is het niet mogelijk dat de fossielen tijdens die miljoenen jaren vervormd werden? Vroeger leefden er duizende soorten apen, hoe groot is de kans dat ze van zo'n aap een primaat maken? Paleontologen vinden 3 ribben en zeggen dat het vroeger om een primaat ging.

Lees maar 'Het bedrog van de evolutieleer', hij heeft het niet zelf verzonnen alles wat daar geschreven is komt uit wetenschappelijke artikelen.
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq
Invictus

Stellen dat er veel kritiek valt te leveren, zeggen dat er gaten zitten in de evolutietheorie heeft geen zin. Geef eens voorbeelden.
Er zijn veel tegenvoorbeelden voor de evolutietheorie, als je wil kan ik wetenschappelijke tegenvoorbeelden opsommen.
Je hoeft niks op te sommen, werk er maar twee uit dan zien we wel weer verder.
Als je niet snapt dat de evolutietheorie een wetenschappelijke theorie die door tienduizenden wetenschappers in honderden jaren is getoetst (die allen de evolutietheorie wel snappen) hou je dan buiten de discussie.
Een simpel vraag, waar zijn de bewijzen voor de evolutietheorie? Noem je de fossielen die miljoenen jaren onder de grond lagen als bewijsmateriaal? Is het niet mogelijk dat de fossielen tijdens die miljoenen jaren vervormd werden? Vroeger leefden er duizende soorten apen, hoe groot is de kans dat ze van zo'n aap een primaat maken? Paleontologen vinden 3 ribben en zeggen dat het vroeger om een primaat ging.
Inderdaad zijn er tot nu toe geen paleontologische vondsten gedaan die de evolutietheorie falsificeren. Waarom zouden ze dat doen? Op welke manier passen ze niet in de evolutietheorie?
Lees maar 'Het bedrog van de evolutieleer', hij heeft het niet zelf verzonnen alles wat daar geschreven is komt uit wetenschappelijke artikelen.
Als je het boek van Harun Yahya bedoelt en daarin ook nog een legitieme antievolutiestrategie vind denk ik dat je per definitie niet snapt wat wetenschap is.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"
Erik

Ik dacht dat het hier ging over ID?
Lees liever:

De bedriegelijke filosofie van Harun Yahya

Harun Yahya ontmaskerd

Harun Yahya's misverstand omtrent het begrip evolutie

Harun Yahya ontmaskerd deel 2
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."

Isaac Asimov
phi hung

Invictus schreef:Even een paar korte punten:

- De evolutie volgens de evolutietheorie is niet willekeurig; mutaties zijn willekeurig selectie is niet willekeurig.
Dat wist ik.
- De kopstukken in de ID (oa Behe, Dembski) doen niets anders dan met wetenschap schermen. Iedere week moeten onderzoekers weer verklaren dat hun onderzoek ID niet steunt maar daar schijnen de ID-ers zich niet zo veel van aan te trekken.
Dan wil ik de resultaten van hun onderzoek wel zien en niet alleen hun conclusies. Bovendien zijn er onderzoekers die verklaren dat hun onderzoek de huidige evolutietheorie niet steunt.
wil je zeggen dat Baysiaanse statistiek één op één de woorden van Thomas Bayes zijn? Alle technieken gebruikt door Bayes bedacht? Alle conclusies te trekken door Bayes gedefinieerd?
Ik heb helemaal niets gezegd over Thomas Bayes.
- Stellen dat er veel kritiek valt te leveren, zeggen dat er gaten zitten in de evolutietheorie heeft geen zin. Geef eens voorbeelden.
De theorie is een hoop giswerk gebasseerd op enkele fossielen en op bepaalde filosofieën. Er worden veel conclusies getrokken uit weinig bewijsmateriaal.

Er zijn soorten die verdwijnen, dus er zullen ook wel soorten bij moeten komen. Dat is een goede filosofische gedachte en filosofie is ook een wetenschap.
... de evolutietheorie een wetenschappelijke theorie die door tienduizenden wetenschappers in honderden jaren is getoetst.
De wetenschap van honderden jaren geleden was niet ver gevorderd vergeleken met de huidige wetenschap. We weten nu veel meer...

ads

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Invictus

phi hung schreef:
Invictus schreef:Even een paar korte punten:

Dat wist ik.
Dat laat je niet merken.
Invictus schreef:- De kopstukken in de ID (oa Behe, Dembski) doen niets anders dan met wetenschap schermen. Iedere week moeten onderzoekers weer verklaren dat hun onderzoek ID niet steunt maar daar schijnen de ID-ers zich niet zo veel van aan te trekken.
Dan wil ik de resultaten van hun onderzoek wel zien en niet alleen hun conclusies. Bovendien zijn er onderzoekers die verklaren dat hun onderzoek de huidige evolutietheorie niet steunt.
Kan je voorbeelden geven?
Invictus schreef:wil je zeggen dat Baysiaanse statistiek één op één de woorden van Thomas Bayes zijn? Alle technieken gebruikt door Bayes bedacht? Alle conclusies te trekken door Bayes gedefinieerd?
Ik heb helemaal niets gezegd over Thomas Bayes.
Maar wel over Darwin alsof de huidige wetenschap vast zit aan de dingen die Darwin bedacht heeft.
Invictus schreef: Stellen dat er veel kritiek valt te leveren, zeggen dat er gaten zitten in de evolutietheorie heeft geen zin. Geef eens voorbeelden.
De theorie is een hoop giswerk gebasseerd op enkele fossielen en op bepaalde filosofieën. Er worden veel conclusies getrokken uit weinig bewijsmateriaal.
Wat is dat giswerk dan? En ik denk dat je het labwerk vergeet.
Invictus schreef:... de evolutietheorie een wetenschappelijke theorie die door tienduizenden wetenschappers in honderden jaren is getoetst.
De wetenschap van honderden jaren geleden was niet ver gevorderd vergeleken met de huidige wetenschap. We weten nu veel meer...
Kijk nog maar eens naar mijn punt over Thomas Bayes.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!