Puzzel Puzzels
Cyclops
Artikelen: 0

Re: Blanco

Gebruik je misschien flessen van wit glas? Misschien heeft zonlicht (uv) invloed op je eluens. Dat is misschien een manier om je piek te reproduceren.

Maar waarom je dit zou willen, is me nogal onduidelijk? Je probleem is opgelost en jij wil nu het naadje van de kous weten wat de oorzaak is! Die weet je al lijkt me... je moet geen oud eluens gebruiken! En als je echt wil weten wat die piek precies is, moet je een GC of LC -MS analyse uit (laten) voeren. Dat kost waarschijnlijk minder als dat je nog een aantal dagen besteed aan het reproduceren van die piek in je goede eluens.

Of er 'standaard' regels zijn voor eluens, betwijfel ik. Dat zal vooral afhangen van omgeving/methode/apparatuur die wordt gebruikt. En die regels zal je dus zelf moeten uitzoeken... wel/niet ontgassen, wel/niet flessen wassen etc.

En een doorlooptijd van 15 L per jaar is niet veel hoor! Op mijn oude werk, werd er 5 L per week gedraaid, met een 5 L fles :D

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

harriel

We gebruiken bruin glas.

Als we de oorzaak precies zouden weten dan kun je veel gerichter maatregelen nemen om het in de toekomst te voorkomen.

Verder vind ik dan je als HPLC analist grip op je analyses moet hebben.

Groetjes
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Cyclops

Dat vind ik ook, maar dat doe je volgens mij door een goede PQ uit te voeren op je apparatuur. En eventueel een validatie van de methode.

Dus als er zich problemen voordoen, los je die op en aan de hand van je conclusies doe je aanpassingen aan je apparaat/methode. Mochten die aanpassingen zodanig zijn dat ze vermoedelijk andere resultaten kunnen gaan geven, dan dien je opnieuw een PQ/validatie uit te voeren.

Maar goed, das een werkwijze die op mijn afdeling wordt gebruikt...
harriel

Hallo,

We hebben weer wat meer grip gekregen op de analyse!

Gisteren had ik weer vers eluens elu gemaakt. Toch had ik hier in de blanco de pieken zitten die ons eerder zo'n parten speelden.

Hiermee werd eigenlijk de eerdere conclusie van oud eluens onderuit gehaald.

Daarna stap voor stap weer nieuw eluens gemaakt.

Eerst ongefilterd: Goede blanco

Gefilterd : Goede blanco

Toen in dit gefilterde eluens de PH-meter effe gehangen waarmee het eluens niet gemaakt was. DE STORENDE PIEKEN WAREN INEENS TERUG!!

We hebben 2 PH meters op ons lab. Een ervan geeft dus iets af waardoor deze pieken ontstaan!!

Ongeloofelijk dat je dus prima eluens hebt. Dan effe de PH-meter erin hangt, effe roert, en je eluens is in pricipe naar de filistijnen.

Wat moet je af en toe toch opletten met conclusies trekken.

Schrijf voor zoiets maar een protocol zodat in de toekomst iets dergerlijks wordt voorkomen!!

Bedankt voor al jullie reacties
Napoleon1981

Zie het topic nu pas, maar hang nooit een pH meter in een eluens! Ik schenk altijd een beetje over in een bekerglas en meet de pH daar dan in.
harriel

Hoi Napoleon,

Hoe is het ermee?

Als je het eluens op PH moet brengen moet je de PH meter er toch in hangen??

Groetjes Harrie
Fuzzwood

Je kan ook een beetje van het aangemaakte eluens pakken, meten, en op basis daarvan wat zuur/base erbij en dan weer wat eluens apart nemen, enz.
Napoleon1981

Zie reactie hier boven ;) . Ik heb het eens een keer met een LC-MS gehad. Ik had opeens last van Natrium clusters, en deze kwamen dus ook van de pH electrode. Been there done that :D
Marjanne

And you didn´t buy the T-shirt, Napoleon???
Napoleon1981

/offtopic

Welk T-shirt? Ik ben een beetje afwezig geweest afgelopen maanden :oops:

Een chemieforum shirt koop ik zeker :D
Marjanne

Napoleon1981 schreef: /offtopic

Welk T-shirt? Ik ben een beetje afwezig geweest afgelopen maanden :oops:

Een chemieforum shirt koop ik zeker :D
Nog even off-topic:

Ik ken je uitspraak ´been there, done that´ wel, maar dan met de toevoeging: ´bought the T-shirt´.
harriel

Hoi ,

Maar puur HPLC technisch gezien.

Zouden jullie aan een eluens wat een mooie strakke blanco geeft, iets aan dit eluens toe kunnen voegen wat dan in piekje in een blanco gaat veroorzaken.

In mijn beleving gaat bij iets toevoegen aan het eluens gewoon de basislijk wat omhoog of omlaag, thats it!!

Groetjes
Napoleon1981

Gebruik je gradient elutie?
harriel

Nee,

Alles isocratisch!!

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Napoleon1981

Tja je hebt de oorzaak geisoleerd, ik vind dat je redenatie opzich wel klopt. Je zou inderdaad een gehele stijging of daling verwachten.

Wat er zou kunnen gebeuren is dat je bijvoorbeeld een ionparings effect krijgt of je geinjecteerde oplossing maakt wat los op de kolom etc. Niet zo belangrijk eigenlijk. Er wordt niet voor niks zo'n big deal gemaakt van LC grade solvents etc.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!