Oke, ik ben nu zo ver:
Een oxidatiegetal van +5 betekent dat jodaat 5 elektronen afstaat.
Wat ik dan weer niet begrijp is hoe ik aan +3 kom en waarin ik dat kan terugvinden (heeft het te maken met die 3 in IO3-?)
Het heeft inderdaad met IO
3- te maken, maar niet zozeer met de 3 op zich.
Het OG van zuurstof is -2 => je hebt 3 zuurstofatomen dus dat is -6
Het gehele ion heeft echter maar een lading -1 (minteken achteraan) => er moet door jood dus nog voor +5 gecompenseerd worden, vandaar het oxidatiegetal +5
De zuurstofatomen heb ik kloppend gemaakt en dan wordt de halfreactie zo:
2 IO3- (aq) + 12 H+ (aq) + 10e- -> 6 H2O (l) + I2(aq)
Maar nu klopt hij nog steeds niet..! Help aub! blink.gif wink.gif
Het klopt hier toch wel, nu moet je enkel je eerste halfreactie maal 5 doen en dan vind je:
2 IO
3- + 12H
+ + 10 I
- -> 6I
2 + 6 H
2O
Het enigste dat nu nog verschilt met jouw oplossing is een verhouding 2, maar je mag gerust linker en rechterlid delen door 2:
IO
3- + 6H
+ + 5 I
- -> 3I
2 + 3 H
2O
Maar 1/2 I2 mag toch helemaal niet?!
Als ik dat wel doe kom ik wel op de goede redox uit, namelijk:
IO3- + 5 I- + 6 H+ -> 3 I2 + 3 H2O
Waarom zou dat niet mogen, theoretisch gezien is dat juist als de verhoudingen maar kloppen. Esthetisch gezien is het misschien beter om met gehele getallen te werken.
Opmerking: Als je deze regeltjes vanbuiten leert, dan ge je nooit nog problemen hebben met redoxreacties:
1) Kijk welke reagentia er van OG toestand veranderen
I
- -> I
2
IO
3- -> I
2
2) Zorg ervoor dat de massabalans in orde is (dwz links als rechts moeten evenveel atomen staan van het reductans/oxidans)
2 I
- -> I
2
2 IO
3- -> I
2
3) Zet de zuurstofbalans in evenwicht (als er links zuurstofatomen staan moet er langs rechts gecompenseerd worden met water)
2 I
- -> I
2
2 IO
3- -> I
2 + 6 H2O
4) Zorg nu dat de protonenbalans klopt (evenveel waterstoffen links als rechts, anders compenseren met protonen)
2 I
- -> I
2
2 IO
3- + 12H+ -> I
2 + 6 H2O
5) Uiteindelijk de ladingsbalans in evenwicht brengen (aantal lading links moeten gelijk zijn aan de rechtse)
2 I
- -> I
2 + 2e-
2 IO
3- + 12H+ +10 e- -> I
2 + 6 H2O
6) De halfreacties combineren tot een juiste redoxvergelijking (eventueel vereenvoudigen)
IO
3- + 6H
+ + 5 I
- -> 3I
2 + 3 H
2O