Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Beryllium
Artikelen: 0
Berichten: 6.314
Lid geworden op: ma 12 jul 2004, 21:30

Re: Pandemie in aantocht?

Een heleboel onzin die het herhalen niet waard is
Tuurlijk jongen. En nou lekker weer met Lego gaan spelen, ja?

Je hebt een postban te pakken. Dag!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

adrianvm
Artikelen: 0
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 09 jul 2008, 20:17

Re: Pandemie in aantocht?

wat vinden jullie er van dat ze in Egypte alle varkens dood maken om als het ware deze griep te voorkomen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Hovinsj1
Artikelen: 0
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 06 jun 2005, 13:39

Re: Pandemie in aantocht?

wat vinden jullie er van dat ze in Egypte alle varkens dood maken om als het ware deze griep te voorkomen?
Iedereen, inclusief experts van het WHO hebben al laten weten, dat dit volslagen onzin is. De varkens zijn nu niet ziek en kunnen nu dus ook geen ziekte overdragen.

Dit is gewoon de zoveelste pesterij van de Egyptische overheid tegen een kleine christelijke minderheid, die varkens houdt (en eet neem ik aan).

sjouke
tequila boy
Artikelen: 0
Berichten: 1.490
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:45

Re: Pandemie in aantocht?

wat vinden jullie er van dat ze in Egypte alle varkens dood maken om als het ware deze griep te voorkomen?
ik vind het gewoon belachelijk, maar ja wat kunnen wij er aan doen...
Thionyl
Artikelen: 0
Berichten: 1.816
Lid geworden op: vr 18 apr 2008, 22:29

Re: Pandemie in aantocht?

Mijn bericht van 27/4 was echt niet zo verkeerd, als ik de laatste nieuwsberichten hoor. Verschillende landen, oa Japan en Engeland enz, willen de definities van een pandomie veranderen. Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

Overigens is er nog steeds geen pilletje tegen dom gedrag.
LiA
GenGF01010
Artikelen: 0

Re: Pandemie in aantocht?

Zo hier en daar hoor je nog een geval over de varkensgriep, maar verder lijkt het aardig mee te vallen. Een van de redenen waarom men zo (achteraf misschien overbodig, dat valt nooit met zekerheid vast te stellen) reactief er bovenop sprong, is omdat het inderdaad veel overeenkomsten heeft met de Spaanse griep (eveneens een H1N1 influenza). Gelukkig zijn we ondertussen in een iets verder ontwikkeld stadium, en weet de gezondheidszorg om te gaan met virussen.

Overigens ben ik heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren met de gebunkerde Tamiflu...
Gebruikersavatar
Marjanne
Artikelen: 0
Berichten: 4.771
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 16:45

Re: Pandemie in aantocht?

Zo hier en daar hoor je nog een geval over de varkensgriep, maar verder lijkt het aardig mee te vallen. Een van de redenen waarom men zo (achteraf misschien overbodig, dat valt nooit met zekerheid vast te stellen) reactief er bovenop sprong, is omdat het inderdaad veel overeenkomsten heeft met de Spaanse griep (eveneens een H1N1 influenza). Gelukkig zijn we ondertussen in een iets verder ontwikkeld stadium, en weet de gezondheidszorg om te gaan met virussen.
Misschien valt het allemaal wel aardig mee, juist omdat men zo reactief erbovenop gesprongen is. 8-)
Gebruikersavatar
biochemiefreak
Artikelen: 0
Berichten: 2.330
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 08:31

Re: Pandemie in aantocht?

Laten we eerst nog maar even de herfst en winterperiode afwachten.

Dan wordt het spannend of het griepvirus zich snel gaat verspreiden via mens op mens, zoals ook gebeurd met de "gewone" influenza.

update: bron RIVM

MvG Ron
esperopt
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: za 27 jun 2009, 02:49

Re: Pandemie in aantocht?

Kortgeleden kreeg ik de vraag of het mogelijk is dat de varkensgriep, vogelgriep en een menselijke griep, zich spontaan evolueren tot één griep. Of dat het waarschijnlijker is dat dit een laboratorium virus is, nb ontsnapt uit een laboratorium.

Zelf weet ik het antwoord niet, kan ook geen echt antwoord vinden. Op het internet wordt ik heen en weer geslingerd tussen verschillende meningen, theorieën en waarschijnlijk ook feiten, al zie ik die niet omdat mij de kennis ontbreekt.

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij dit kan uitleggen.
Gebruikersavatar
Beryllium
Artikelen: 0
Berichten: 6.314
Lid geworden op: ma 12 jul 2004, 21:30

Re: Pandemie in aantocht?

Dat meerdere virussen zo muteren dat er 1 virus uitkomt, heb ik nog niet van gehoord. Ik ben geen viroloog/microbioloog maar op grond van mijn beperkte kennis is het denk ik eerder andersom: dat uit 1 virus meerdere andere evolueren.

Maar ik ben dus geen expert...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
esperopt
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: za 27 jun 2009, 02:49

Re: Pandemie in aantocht?

Zoiets is mij ook verteld, maar niet met zekerheid. Eigenlijk zou ik dus op zoek moeten naar een forum voor virologie?

In ieder geval bedankt voor je antwoord.
Gebruikersavatar
rwwh
Artikelen: 0
Berichten: 6.853
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 22:23

Re: Pandemie in aantocht?

Toch is meerdere-tot-een evolutie de krachtigste manier om een nieuwe griep te maken.

Een dierengriep heeft meestal niet de juiste structuur om transmissie van mens-op-mens mogelijk te maken. Heel soms kan een dier bij intensief contact een mens door een besmet dier worden geinfecteerd, maar dan stopt het.

Behalve als die mens al een menselijk griepvirus onder de leden heeft. Als de twee griepvirussen dezelfde cel infecteren zal elk virus proberen zichzelf te laten multipliceren. Het resultaat is een soep in de cel van virusonderdelen van beide virussen. Het resultaat daarvan is een rommeltje aan gemengde virussen. Sommige van die mengvirussen kunnen ziekmakende onderdelen van het dierlijke griepvirus combineren met de geoptimaliseerde mens-op-mens transmissie van het andere virus. Et voilá!
esperopt
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: za 27 jun 2009, 02:49

Re: Pandemie in aantocht?

Bedankt voor je antwoord, al is dit het tegenovergestelde van het vorige antwoord.

De achtergrond van mijn vraag is deze. Op mijn werk zijn we bezig een scenario in elkaar te draaien, ook een worst case scenario. Stel je voor dat 30% van je personeel uitvalt door griep, dat geeft natuurlijk de nodige problemen in de continuïteit van de verschillende processen.

Bij de presentatie van dit scenario werden een aantal kritische vragen gesteld over het ontstaan en de herkomst van dit virus, het vaccin, enz.

Vandaar dat ik zoek naar een antwoord op deze vragen, als dit antwoord er al is. Mijn oog viel op dit forum, vandaar.

Inmiddels heb ik contact gehad met enkele vrienden in de US die dit virus hebben, of hebben gehad. Dit geeft in ieder geval enige informatie over de duur, complicaties, enz.

In het algemeen kan ik daarover zeggen dat de ene persoon het virus ervaart als een griepachtige verkoudheid, het andere uiterste is dat iemand in het ziekenhuis belandt en aan de antibiotica ligt. Ook de duur, is natuurlijk belangrijk om te weten, verschilt enorm. Van een paar dagen goed verkouden zijn (koorts, rillingen, geen zin in eten), t/m enkele weken zwaar ziek zijn incl ziekenhuis opname.
ChemWarp
Artikelen: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 21:29

Re: Pandemie in aantocht?

Ik vind het allemaal maar bangmakerij, meer dan 6 miljard mensen wereldwijd en nog geen 300 doden.. (sommigen gevallen die niet gerapporteerd zijn daargelaten)

Enig idee hoeveel mensen er jaarlijks dood gaan aan het griepje dat ieder jaar door Nederland raast?

Ze moeten niet zo idioot doen, 34 miljard vaccinaties staan er klaar.. maal hoeveel euro, de producenten lachen zich kapot! Je komt er echt wel bovenop, je moet gewoon naar je lichaam luisteren en rust nemen als je ziek bent, en niet als een achterlijke denken dat je het wel even overwint.. En gewoon door kunt gaan, neem rust en het bespaart je enorm veel premie, want die gaat nu zeker omhoog!

(een eind maken aan de bio-industrie is misschien ook een idee, maar hier zullen wel te veel belangen bij gebaat zijn..)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
Raspoetin
Artikelen: 0
Berichten: 3.507
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 15:46

Re: Pandemie in aantocht?

Het gaat er niet om wat jij vindt, maar of dat er wel of geen pandemie is. Er zal ooit wel een pandemie komen. Verder is het nu zomer op het drukstbevolkte halfrond. Straks, als het najaar begint, krijgen we opnieuw een griepgolf. Let maar op; dan krijgen we veel meer griepgevallen. De Spaanse Griep had in het begin ook niet echt veel slachtoffers gemaakt, de hoofdmoot viel toen ook pas in het najaar. Nu hoor je mij niet zeggen dat dit ook staat te gebeuren (gezondheidsvoorzieningen waren toen natuurlijk niet zo goed als nu, en tevens was er een oorlog aan de gang), maar je bent natuurlijk vrij om te denken wat je wilt.

PS 34 miljoen.....scheelt toch al gauw een factor 1000.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!