Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
ChemWarp
Artikelen: 0

Re: Pandemie in aantocht?

Daar heb je inderdaad gelijk in, iets te gretig met getallen.. Graag wil ik wel even reageren op de eerste zin in je post, het gaat er wel degelijk om wat ik vind precies om die reden woon ik in Nederland, daar wordt (als het goed is) naar iedere stem geluisterd, dat is wel de manier waarop de beginselen van het huidige politieke systeem op gebaseerd zijn.

Maar dat even daargelaten, waarom zouden we dan wel naar jou moeten luisteren want dan draait het dus ook niet om wat jij vindt.. Ik ben reuze benieuwd wie er dan bepaalt of er wel of niet wordt gevaccineerd en of je daar dan wel of geen vrije keuze in hebt.. De chemische industrie die de middelen produceert, nee, dat lijkt me sterk want die hebben hun antwoord al klaar liggen, zij verdienen er ongelofelijke bedragen mee.. Daar is het bedrag dat ze aan research kwijt zijn niets bij.. Maja, of het nu wel of geen pandemie is.. Dat is dus niet aan ons, jammer ik had eigenlijk wel zin in een vurige discussie..

Wel fijn dat jij al precies weet hoe deze "pandemie" te werk gaat zonder ook maar te weten of het daadwerkelijk zover komt..

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Raspoetin

Ik heb gewoon geen zin in complotdenken over de rijke farmaceutische industrie en haar vriendjes in de regering die een een-tweetje doen met het aankopen van geneesmiddelen. En dan dat we als bonus een premieverhoging zullen krijgen. Toe maar. Daar heb je dan zeker wel enig bewijs voor? Zo niet, ga ik niet meer in op zulke beweringen.

Bovendien zijn er al gevallen die resistent zijn tegen Tamiflu. Wie een injectie krijgt, daar hoef je je (als Nederlander) ook niet druk om te maken; 34 miljoen vaccins is genoeg om elke Nederlander twee keer een injectie te geven.

Volgens de WHO-definitie van een pandemie zitten we nu in schaal 6, wat de hoogste schaal is, en dus een wereldwijde pandemie. En daar hoeven er dus geen 100.000 of 1.000.000-en mensen voor om te komen.

Over het tijdstip en dat er in het najaar meer gevallen zullen opduiken: In het najaar en de winter krijgen nu eenmaal meer mensen de griep dan in hoogzomer omdat ze vatbaarder zijn. Dat zal voor H1N1 niet anders zijn.

Edit: Aanvulling: Klik! Eerste piek griepgolf al in augustus
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Thionyl

Effe wat meer je handen wassen en andere hygiëne en meestal waait het dan wel voorbij.

Ik ben ook zeer benieuwd naar de nieuwe normen voor een pandemie.

Hoe zou schaal 7,8,9, enz. er uit zien?

Maar als ik zie hoe mensen in mijn omgeving BBQ-en dan zit het met de hygiëne al fout.

Vraag me nog steeds af hoeveel mensen zinvol op deze aardbol kunnen leven en daarbij een evenwicht kunnen maken. Hoe triest ook, laat de natuur daar zijn gang maar gaan, want wij mensen schijnen dat (nog) niet te kunnen.

En er zal nog wel meer op ons afkomen.
LiA
kippenborst

Ik ben reuze benieuwd wie er dan bepaalt of er wel of niet wordt gevaccineerd en of je daar dan wel of geen vrije keuze in hebt..
je bent altijd de baas over je eigen lichaam en dus kies je zelf.

kies je voor niet vaccineren dan hoeft dat niet. is hetzelfde als wat voor een medische handeling dan ook. jij beslist, een arts kan alleen adviseren. (en in de meeste gevallen is dat een simpel advies)
Beryllium

Maar neem wel op correcte grond je beslissing.

Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld dat er bij de vaccinatie tegen het HPV erg veel werd beweerd waardoor (ongegronde?) angst voor het vaccin ontstond. Daardoor was de vaccinatiegraad laag.

Kritisch zijn is niks mis mee, maar het kan overdreven worden ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
Gerard

Ik denk dat er over persoonlijke vrijheid nog wel eens in het geding kan komen als er een zeer virulente stam onstaat die leidt tot 20- 30 procent doden onder de bevolking zoals in de middeleeuwen bij de "pest epidemieen" en de TBC uitbraken met hoge streftecijfers in de afgelopen 2 eeuwen waarbij mensen in het gunstigste geval geisoleerd werden van de rest van de bevolking.

De huidige mexicaanse griep is leidt tot weinig overlijdensgevallen en vraagt niet om draconische maatregelen om deze te bestrijden.

Mocht gebeuren wat de WHO niet uitsluit dat het mexicovirus muteert in een zeer virulente vorm dan zal de situatie zich zeer snel wijzigen en zal vaccinatieplicht ,hopelijk is er een vaccin, zeer snel worden doorgevoerd.
rwwh

Vaccinatie werkt meestal niet 100%. Een deel van de bescherming komt door het verkleinen van de transmissiekans van boven de 1,0 besmettingen per ziektegeval (dat zorgt voor een epidemie) naar net onder de 1,0 besmettingen per ziektegeval (dan sterft het uit). Dit is de zogenaamde "herd-immunity".

Dit effect leidt bij sommigen tot de beslissing om zich niet te laten vaccineren: "als mijn buren voldoende gevaccineerd zijn zal ik toch niet ziek worden". Dat is in principe juist, maar als genoeg mensen dat zo denken en doen, dan gaat de transmissiekans naar boven de 1,0 en kan een epidemie toch om zich heen grijpen.

Zie ook: http://www.sciencepalooza.nl/?p=741
Beryllium

rwwh schreef: Dit is de zogenaamde "herd-immunity".

Dit effect leidt bij sommigen tot de beslissing om zich niet te laten vaccineren: "als mijn buren voldoende gevaccineerd zijn zal ik toch niet ziek worden".
Inderdaad, de zogeheten Kudde-immuniteit.

Bij ons in het dorp is enkele tientallen jaren terug een kleine epidemie (hoewel, volgens de definitie was het vast geen echte epidiemie) van poliomyelitis geweest omdat er een relatief compacte groep mensen hun kinderen daar niet tegen hadden laten inenten. Dat was dan op religieuze grond, maar het effect is hetzelfde.

Een een hele mooie quote uit jouw link rwwh:
"Beste burger,

Wees kritisch [bij vaccinatie], maar laat angst niet uw leidraad zijn. U krijgt de vrijheid om te kiezen maar draagt daarmee wel verantwoordelijkheid.”

Ik wil daar nog aan toevoegen: verantwoordelijkheid voor jezelf, voor je kind èn voor anderen.
;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
ChemWarp

Beryllium schreef: Maar neem wel op correcte grond je beslissing.

Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld dat er bij de vaccinatie tegen het HPV erg veel werd beweerd waardoor (ongegronde?) angst voor het vaccin ontstond. Daardoor was de vaccinatiegraad laag.

Kritisch zijn is niks mis mee, maar het kan overdreven worden ;)
Gelukkig hebben veel meisjes (en hun ouders in sommige gevallen voor hun) besloten niet te vaccineren tegen deze vorm van kanker, je kunt dit op een hele makkelijke manier voorkomen.. Iets minder het bed in duiken (dat geldt dan natuurlijk voor het fenomeen "in ieder stadje een ander schatje") Virus overdracht is namelijk één van de oorzaken..

Ook is bekend dat er verschillende gevallen zijn die na de eerste vaccinatie (of na de tweede) ernstige bijwerkingen kregen. Sommigen zitten voor de rest van hun leven in een rolstoel. (Dit zowel in Nederland als in het buitenland) Genoeg redenen om eerst eens wat grondiger onderzoek te eisen van de farmamafia (ze gaan letterlijk over lijken als je het mij vraagt), of zijn er geen gevaren?! Mensen die voor zichzelf denken zullen uiteindelijk de toekomst hebben.

Symptoombestrijding werkt niet! En toch werkt de reguliere geneeskunde hier al jaren op, dit heeft alleen maar tot gevolg dat het menselijke leven degenereert.

Even terug naar het griepje..

Natuurlijk is het wel fijn dat je gewoon door kunt gaan als de huisarts je iets tegen je griepje geeft, stel je voor dat je werkgever twee weken zonder jou moet.. Dat is vervelend zeg. (niet meer dan vervelend als je het mij vraagt.. HEEL NORMAAL DAT JE GEWOON EENS ZIEK KUNT ZIJN! DAN KAN JE LICHAAM VAN ZIJN AFVAL STOFFEN EN ANDERE ROMMEL AF!)

Als je gezond leeft heb je niet zoveel te vrezen dan kom je er echt wel bovenop!

;)

EDIT voor eerste alinea: Alleen al het idee dat meisjes werden gelokt met een iPod, neem me niet kwalijk maar in wat voor een maatschappij leven we?!
Beryllium

Het is niet geheel ontopic, aangezien het hier eigenlijk over de dreigende grieppandemie gaat, maar ik moet hier toch echt even op reageren.
Gelukkig hebben veel meisjes (en hun ouders in sommige gevallen voor hun) besloten niet te vaccineren tegen deze vorm van kanker, je kunt dit op een hele makkelijke manier voorkomen.. Iets minder het bed in duiken (dat geldt dan natuurlijk voor het fenomeen "in ieder stadje een ander schatje") Virus overdracht is namelijk één van de oorzaken.
Het is inderdaad waar dat het virus seksueel overdraagbaar is en daarmee op andere manieren dan vaccinatie bescherming te verkrijgen is. Dat maakt een vaccin echter niet nutteloos, omdat het niet exclusief voor jonge meisjes geldt maar ook volwassenen.
Ook is bekend dat er verschillende gevallen zijn die na de eerste vaccinatie (of na de tweede) ernstige bijwerkingen kregen. Sommigen zitten voor de rest van hun leven in een rolstoel.
Ik wil een bron, en bewijs dat dit door het vaccin komt. Anders is deze opmerking niets waard.

Bovendien is de benaming 'farmamafia' nou niet zo erg bevordelijk voor het proberen te voeren van een objectieve discussie...
Symptoombestrijding werkt niet! En toch werkt de reguliere geneeskunde hier al jaren op, dit heeft alleen maar tot gevolg dat het menselijke leven degenereert.
Jij noemt het vaccin dus symptoombestrijding... en hoe komt het dan dan de pokken zijn uitgeroeid? Slechte ontwikkeling is dat geweest zeg.
Als je gezond leeft heb je niet zoveel te vrezen dan kom je er echt wel bovenop!
Een goede gezondheid helpt, jazeker. Maar het is geen garantie.
kippenborst

het gaat in beide gevallen echt wel om symtoombestreiding.

als er bekend is dat (hypothetisch) er 30% last krijgt van wat voor een kwaal dan ook (griep bijvoorbeeld) en je kunt iedereen inenten waardoor er op dat moment 0.001% last krijgt dan is dat een keus.

en geen slechte keus neem ik aan. en ja uiteraard zijn er gevallen bekend dat het fout is gegaan tijdens inentingen. maar ik denk dat er meer gevallen zijn waarin het omgekeerde het geval is geweest. niet inenten en dan toch iets krijgen. (of het middel is nog neit beschikbaar of mensen willen het om pers. redenen niet)

en het zal mij nog benieuwen hoeveel meisjes die kanker soort krijgen? ik hoop nul, maar ik denk andere getallen, met alle gevolgen van dien. en dat terwijl een inenting met een veel kleinere kans op iets ergs het had kunnen voorkomen.

Dus symptoombestrijding werkt wel degelijk. en zo ook bij de mex. griep.

misschien dat één van de bijwerkingen wel hoofdpijn voor een dag is. moet er daarom niet meer ingeent worden??

het ligt er maar aan wat je wilt opofferen (ja is een ongelukkig gekozen woord)
cschaeke

die leidt tot 20- 30 procent doden onder de bevolking zoals in de middeleeuwen bij de "pest epidemieen" en de TBC uitbraken
Ik denk dat 20-30% doden wel erg veel is. Als je nagaat dat "slechts" 4% van de nederlandse bevolking is overleden door de spaanse griep.

Bron:

http://www.w8.nl/spgriep.htm
Gerard

20, 30% procent is veel maar bij een nieuwe variant van het griepvirus helemaal niet ondenkbaar en al is de kans klein de mogelijkheid is er wel.

Aids had in de fase zonder medicijnen een bijna 100% sterftecijfer maar gelukkig was dit niet via de lucht overdraagbaar zodat de uitbraak controleerbaar was.

Zoek eens naar Lassa,Ebola en Marburgvirussen dit zijn ook virussen met een sterftecijfer dat bij de eerste infecties van vector (insect, dier) naar mens zeer hoog is maar waarvan bij overdracht van mens tot mens de virulentie gelukkig afneemt.

Als er een griepvariant onstaat (en het is niet of maar wanneer het gebeurt) dat een hoog sterftecijfer kent en de virulentie behoudt bij besmettingen dan is de ramp zonder een vaccin niet te overzien.
ChemWarp

Beryllium schreef: Het is niet geheel ontopic, aangezien het hier eigenlijk over de dreigende grieppandemie gaat, maar ik moet hier toch echt even op reageren.
Gelukkig hebben veel meisjes (en hun ouders in sommige gevallen voor hun) besloten niet te vaccineren tegen deze vorm van kanker, je kunt dit op een hele makkelijke manier voorkomen.. Iets minder het bed in duiken (dat geldt dan natuurlijk voor het fenomeen "in ieder stadje een ander schatje") Virus overdracht is namelijk één van de oorzaken.
Het is inderdaad waar dat het virus seksueel overdraagbaar is en daarmee op andere manieren dan vaccinatie bescherming te verkrijgen is. Dat maakt een vaccin echter niet nutteloos, omdat het niet exclusief voor jonge meisjes geldt maar ook volwassenen.
Ook is bekend dat er verschillende gevallen zijn die na de eerste vaccinatie (of na de tweede) ernstige bijwerkingen kregen. Sommigen zitten voor de rest van hun leven in een rolstoel.
Ik wil een bron, en bewijs dat dit door het vaccin komt. Anders is deze opmerking niets waard.

Bovendien is de benaming 'farmamafia' nou niet zo erg bevordelijk voor het proberen te voeren van een objectieve discussie...
Jij noemt het vaccin dus symptoombestrijding... en hoe komt het dan dan de pokken zijn uitgeroeid? Slechte ontwikkeling is dat geweest zeg.
Een goede gezondheid helpt, jazeker. Maar het is geen garantie.
Inderdaad offtopic, maar ik reageerde naar aanleiding van een post van jou..

Voor wat achtergrond informatie:

http://www.verontrustemoeders.nl/index.html (Even zelf wat rondkijken, heeft weinig zin om van elke pagina een link te plaatsen..)

Er zijn er vast meer, even googelen.. Wat betreft de ouderen, die hebben ook een jeugd gehad waarin ze zich waarschijnlijk alles permitteerden, wie zaait zal ook oogsten ;)

Betreft "Farmamafia"; Dit is slechts een woordkeuze die bij me opkwam, misschien handig als de reguliere geneeskunde ook eens een ander woord gebruikt voor de homeopathie en alternatieve geneeskunde (kwakzalvers genoemd; vreemd aangezien de betekenis van dit woord ook kan gelden voor de reguliere geneeskunde, zij zijn immers ook overtuigd van hun behandelingen. Wie bepaalt wat wel of niet wordt uitgeoefend, dit zijn dezelfde mensen die anderen kwakzalvers noemen..)

Betekenis kwakzalverij:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwakzalverij

Betreft "Symptoombestrijding" en "pokken":

Het symptoom pokken is toch bestreden, niemand heeft er nog last van zolang je maar ingeënt wordt.

Garantie heb je nooit, ook niet op uitbetaling van je pensioen.. "Survival of the fittest"

EDIT: Verplaatsen van de betrokken posts is misschien een optie als iemand hier het recht toe heeft. Dan kunnen anderen back on topic ;)

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

w_oute_r

Hoe kan een inenting nou symptoombestrijding zijn? Inentingen zijn altijd preventief en dus voordat er symptomen zijn opgetreden... Daarbij lijkt het mij wel genoeg bewezen dat vaccins daadwerkelijk voor antistoffen in je lichaam zorgen (klinisch te testen).

Kwakzalverij is overigens niet "geloven" in je eigen behandeling. Kwakzalverij is het uitvoeren van een (medische) praktijk waarvan het nut niet is bewezen en niet bewezen kan worden. Dit staat zelfs op de link die je zelf hebt gegeven. De medische wereld (farmamaffia dus) besteedt miljarden aan onderzoek in de ontwikkeling en effectiviteit van medicatie. Bekende kwakzalvers besteden tien euro aan een pak papier en een paar pennen...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!