Ik denk dat het niet afhangt of je gelooft of niet of je het beste wilt voor je kind, maar het is gewoonweg triest als religie een motivatie is niet alleen om je ervan te weerhouden het beste voor je kind te kiezen, maar ook om het kind moedwillig in gevaarlijke of extra kwetsbare situaties te brengen.
Ik denk dat gelovige mensen de opvoeding en het welzijn van hun kind gemiddeld genomen serieuzer nemen omdat iig de Bijbel (wat de Koran daar over zegt weet ik niet uit mijn hoofd, en heb 'm slechts gedeeltelijk gelezen) een hoop richtlijnen geeft.
De vraag is alleen, wat is het beste voor je kind. Jehovah's Getuigen die hun kind liever laten sterven dan het een bloedtransfusie geven geloven dat zij op die manier zijn ziel zuiver houden en het kind daar in het volgend leven profijt van heeft. Jij vindt dat onzin, zij geloven dat.
Het beste volgens hun ja. Maar hoe handelingsbekwaam kun je zulke ouders noemen als zij onder "het beste" verstaan:
- systematisch hersenspoelen
Een kind zal zelf zijn keuze kunnen maken, dat zij gestimuleerd worden een bepaalde richting te kiezen is niet vreemd. De meeste ouders zullen hun kind in een bepaalde richting proberen te sturen die zij als de beste beschouwen, gelovig of niet.
- vreemde ongefundeerde onderscheiden maken (wel varkensvlees, geen koeienvlees, of juist andersom)
Op welke wijze schaadt dit het kind? Beetje onzinnig.
En als een kind volwassen wordt zal het zelf zijn weg kiezen, zelf bepalen wat zin en wat onzin is.
- niet op een gezonde en natuurlijke manier seksueel kunnen uiten (zoals jezelf op dit gebied lieren kennen, of seks voor het huwelijk, of homofilie)
Geen seks voor het huwelijk heeft een doel, nml. dat men seks erg serieus neemt.
Homofilie, tsja, ik kan me voorstellen dat als je als schepper man en vrouw voor elkaar maakt, dat je dan niet blij bent als je creatie zich niet aan de regeltjes houdt. Verder begrijp ik het niet zo, of homo's echt geen keuze hebben.. dunno.
- geen donorbloed of -organen accepteren als dat je leven kan redden
Je doelt weer op Jehovah's Getuigen? Elk JG kind zal je vertellen dat hij/zij onder geen beding donorbloed willen krijgen. Die mensen nemen hun geloof zo serieus dat ze liever sterven dan de leer die ze aanhangen verloochenen. Jij kan dat belachelijk vinden, wie ben jij om over hen te oordelen? Die mensen zijn gelukkig met hun levenswijze.
Of ze donororganen weigeren weet ik niet, nog nooit gehoord.
- eigen ethisch besef in de kiem smoren (dit of dat is fout, want dat staat in de bijbel)
Er wordt veel moeite gedaan om te BEGRIJPEN waarom zaken in de Bijbel staan, op die manier wordt ethisch besef ook aangekweekt.