Puzzel Puzzels
diedhert
Artikelen: 0

glucosidische of glycosidische binding

Beste,

Bij ringsluiting van (mono)sacchariden ontstaat een C-O-C binding.

Is dit een glu- of glycosidische binding ?

De OH die op C1 staat heeft ook 'andere' chemische eigenschappen dan de alcoholische OH's op C2-C6. Is deze OH een glu-of glycodische OH ?

Het is misschien muggenzifterij, maar zou toch graag weten wat als correct wordt aanvaard. Op het internet vind ik hier weinig over.

Met vriendelijke groet,

D.D.
Met vriendelijke groeten,

Diederik D'Hert

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

R2D2

Re: glucosidische of glycosidische binding

Volgens me is het glucosidische bindingen. Tenminste zo staat het in mijn cursus.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

molecular

Volgens mij kan je beide begrippen naast elkaar gebruiken, ik zeg meestal glycosidisch.
jhullaert

Duid glycosidisch niet op de O binding tussen di- (en poly-) sachariden? Misschien is het antwoord op jouw tweede vraag dus wel glycosidisch en op je eerste glucosidisch.
natran

Groep op de anomere koolstof is = glycosidische OH

En de binding tussen de zuikers is tevens een glycosidische binden in mijn boek van macromoleculen en biomoleculen allesinds

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

natran

Bij ringsluiting van (mono)sacchariden ontstaat een C-O-C binding. ?

Dit was jouw vraag, volgens mij kan men hier niet spreken van een glycosidische binding hoor (glucosidische binding is tevens ook juist in het geval van suikers.)

Volgens mij kan men bij de ringlsuiting enkel spreken van hemi-acetaal vorming. En kan men slechts van glycosiden spreken indien de hemi-acetaal-OH groep van een cyclisch suiker reageert met een alkohol ter vorming van een acetaal. Deze acetalen worden in het geval van suikers dan glycosiden genoemd (furanosiden of pyranosiden) Deze nieuwe C-OR binding noemt men de glycosidische binding. En aangezien het anomerische C-atoom behouden blijft, spreken we van een Alpha- of Beta- glycosidische binding.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Organische chemie en polymeerchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!