Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jorien
Artikelen: 0

wat voor soort voedingsbodem ik moet gebruiken

hallo,

ik heb een vraag, ik ga voor mijn profielwerkstuk een proef doen over de efficientie van zepen op bacterien op de handen. dan moet ik bacterien afnemen dmv voedingsbodems maar ik weet precies wat voor soort voedingsbodems moet gebruiken, heeft iemand hier een antwoord op?

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Inglewood

Re: wat voor soort voedingsbodem ik moet gebruiken

Je kan hiervoor een vrij algemene voedingsbodem nemen PCA of Plate Count Agar. Dit is een vaste voedingsbodem. Je kan dan eenmaal de bodem uitgehard is een afdruk van je vinger zetten. Laat verschillende personen de handen wassen met verschillende zepen, dettol, alcohol,.....
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

patrickvda

er zijn massa's aan voedingsbodems gekend. ik zou eerst beginnen met te kijken hoeveel bacterien er bijvoorbeeld per oppervlakte nog aanwezig zijn (linkerarm gewassen-rechterarm niet).

ik zou ook eens kijken naar schimmels en gisten.

bij 37°C zou ik starten met een algemene voedingsbodem zoals een Plate count agar, en bij 22 °C zou ik een Sabbouroud dextrose agar bezigen om te kijken hoe het zit met schimmels en gisten.

er zijn platen in de handel die op de achterzijde een raster vertonen en die je bomvol met voedingsbodem moet gieten. Na stollen wordt de plaat met de voedingsbodem op de huid gedrukt en na incubatie kan je bijvoorbeeld per vierkante cm gaan tellen hoeveel kolonies (en dus bacterien) er aanwezig zijn

groeten,

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Gerard

Even een puntje voor je proef, de manier waarop je je handen wast is van groot belang want de mechanische verwijdering is meestal van grotere invloed dan de zeep op het verwijderen van bacterieen.

Je handen grondig schoonborstelen met een borsteltje en water zal meer bacterieen verwijderen dan rustig wassen met een zeep.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!