Welke danJuist.DePurpereWolf schreef:... Uit deze verzen reeks, vindt ik twee verzen die bespottelijk zijn....
En alle andere zetten aan tot haat.
Welke danJuist.DePurpereWolf schreef:... Uit deze verzen reeks, vindt ik twee verzen die bespottelijk zijn....
In hoeverre is religie verantwoordelijk voor de misdragingen van de mens. Zijn de teksten in de bijbel, koran, Thorra en andere geschriften verantwoordelijk die aanzet geven tot onderdrukking, hersenspoeling, dood, verderf, angsten?
Ik haal hoger 37 verzen aan. U zegt dat 2 daarvan bespottelijk zijn, wat ik beaam, en waar ik aan toevoeg dat alle andere andere aanzetten tot haat. Dat zijn er dus 37 - 2 = 35. Als mijn rekenkundige benadering wetenschappelijk gestaafd kan worden.Welke danRoland Ronceval schreef:Juist.DePurpereWolf schreef:... Uit deze verzen reeks, vindt ik twee verzen die bespottelijk zijn....
Het zou interessant zijn van te meten hoeveel verzen er vrede, verdraagzaamheid en liefde prediken, en hoeveel haat. Dat heb ik nooit gedaaan.De Koran bevat veel meer verzen die vrede, verdraagzaamheid en liefde voor de medemens propageren dan verzen die aanzetten tot haat.
Dat is toch niet mijn interpretatie van de Koran. Er spreekt eerder een soort medelijden uit richting de ongelovigen, omdat zij die niet in Allah en zijn belangrijkste profeet Mohammed de Trooster geloven een groot probleem zullen krijgen nadat zij sterven. Eeuwig branden in de hel e.d.Het zou interessant zijn van te meten hoeveel verzen er vrede, verdraagzaamheid en liefde prediken, en hoeveel haat. Dat heb ik nooit gedaaan.
Wat wel vaststaat is dat de "vreedzame" verzen enkel betrekking hebben op de eigen aanhangers, en dat er tegen alle andere mensen haat en onverdraagzaamheid gepredikt wordt.
Hmmm eigenlijk moet ik niet over Mein Kampf oordelen als ik het niet heb gelezen, maar er zijn op dit forum ook vrachtwagenladingen leden die over de heilige geschriften oordelen zonder ze gelezen te hebben.Ik heb zowel de koran als Mein Kampf gelezen.
Godsdienst in zijn algemeenheid?Zolang godsdienst gezien wordt als een "dienst aan God" is er geen probleem. Van zodra de mensen er een ideologie van maken loopt het verkeerd.
Er zijn twee problemen met die interpretatie:Playing Mantis schreef:Dat is toch niet mijn interpretatie van de Koran. Er spreekt eerder een soort medelijden uit richting de ongelovigen, omdat zij die niet in Allah en zijn belangrijkste profeet Mohammed de Trooster geloven een groot probleem zullen krijgen nadat zij sterven. Eeuwig branden in de hel e.d....Het zou interessant zijn van te meten hoeveel verzen er vrede, verdraagzaamheid en liefde prediken, en hoeveel haat. Dat heb ik nooit gedaaan.
Wat wel vaststaat is dat de "vreedzame" verzen enkel betrekking hebben op de eigen aanhangers, en dat er tegen alle andere mensen haat en onverdraagzaamheid gepredikt wordt.
De mensen zijn laag opgeleid en bezitten weinig kennis omdat al hun "leren" op oude schrifturen gebaseerd is. Daaruit volgt armoede, frustratie, haat.Playing Mantis schreef:... De Islam levert (grotendeels) problemen op omdat het de godsdienst van de armen, de maatschappelijke underdogs is. De mensen die laag opgeleid zijn en weinig kennis bezitten. Armoede leidt tot frustratie, frustratie tot haat. Godsdienst is een middel dat wordt gebruikt om hun onvrede te voeden. Het lijkt mij eerder de katalysator dan de oorzaak.
Als de westerse landen nu eens ECHT hun best deden om armoede en ongelijkheid op te lossen kwamen we al een stuk verder denk ik.
Het vijandig bejegenen van de Islam en zijn heilige boek zal de zaken alleen maar verergeren. Al is het verdomd moeilijk om intolerantie te tolereren, dat begrijp ik maar al te goed.
Naar mijn gevoel gaat het er niet om en doet het er niet toe om de hele tekst te plaatsen. Het gaat bij de beoordeling van de teksten door mensen vaak om de krenten in de pap. Dat zijn die delen, die het meest aanspreken en waar het meeste voordeel uit te behalen lijkt. Voor de een is dat het naleven van liefde en vredes aanduidingen. Voor de ander betekent dat er straffeloos en zelfs glorierijk en beloningsvol gemoord kan worden.Ik ben nu inderdaad van mening dat er opruiende teksten in de Koran staan. Dit is een groot probleem voor de islam religie.
Maar wat ik als analyst me eigen moet afvragen is wat het onderwerp van deze verzen zijn. Daar bedoel ik mee, zijn het ongelovige die de islamiten aanvallen? Of proberen te bekeren naar hun religie? Of gaat het gewoon over zondaars waar totaal geen contact mee is. Omdat te weten te komen moet je de gehele vers plaatsen, en niet de ene regel
De volledige context vindt je in het boek ter discussie.DePurpereWolf schreef:Ik ben nu inderdaad van mening dat er opruiende teksten in de Koran staan. Dit is een groot probleem voor de islam religie.
Maar wat ik als analyst me eigen moet afvragen is wat het onderwerp van deze verzen zijn. Daar bedoel ik mee, zijn het ongelovige die de islamiten aanvallen? Of proberen te bekeren naar hun religie? Of gaat het gewoon over zondaars waar totaal geen contact mee is. Omdat te weten te komen moet je de gehele vers plaatsen, en niet de ene regel
Ik zal kort door de bocht gaan:Ik probeer te begrijpen waarom 1.2 miljard mensen in een mogelijk haatverspreidend geschrift geloven.