Puzzel Puzzels
Helly1975
Artikelen: 0

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

een bedrijf dat in natuurlijke producten doet z'n hele energieverbruik wint uit z'n eigen afvalstoffen en dit door het bekende biomassa rottings proces

Trouwens, ik weet niet wat de procesvoering is van dit bedrijf, maar als ze zeggen dat ze hun hele energieverbruik uit hun eigen afvalstoffen haalt. Lijkt me dit een leugen, aangezien de wet van behoud van energie dit onmogelijk maakt. Ben erg benieuwd hoe dit proces inelkaar zit.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

Helly,

als de grondstoffen waar ze mee beginnen voldoende energieinhoud hebben dan is het heel goed mogelijk om de energiebehoefte uit de afvalstoffen te halen. Dan wordt de wet tot behoud van energie niet geschonden. Maar het hangt er inderdaad vanaf wat het totale proces is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Helly1975

klazon schreef:Helly,  

als de grondstoffen waar ze mee beginnen voldoende energieinhoud hebben dan is het heel goed mogelijk om de energiebehoefte uit de afvalstoffen te halen. Dan wordt de wet tot behoud van energie niet geschonden. Maar het hangt er inderdaad vanaf wat het totale proces is.

Neen, afvalstof (als energie) < grondstof (energie), gaat dus niet op.
Cycloon

Cycloon schreef:een bedrijf dat in natuurlijke producten doet z'n hele energieverbruik wint uit z'n eigen afvalstoffen en dit door het bekende biomassa rottings proces

Trouwens, ik weet niet wat de procesvoering is van dit bedrijf, maar als ze zeggen dat ze hun hele energieverbruik uit hun eigen afvalstoffen haalt. Lijkt me dit een leugen, aangezien de wet van behoud van energie dit onmogelijk maakt. Ben erg benieuwd hoe dit proces inelkaar zit.

Ooit al gedacht aan import van basisstoffen ? Als er veel energie binnenkomt en er maar een deetlje verwerkt word is dit best mogelijk :shock:
Helly1975

Ooit al gedacht aan import van basisstoffen ?
Nee, niet aangedacht, ik heb dan ook geen idee wat je met basisstof bedoelt, verklaar je nader.

Import en hun eigen kan ik ook niet rijmen.
Wezel

Met import van basisstoffen worden waarschijnlijk bedoeld de grondstoffen die het bedrijf aankoopt om te verwerken. Gedurende het verwerkingsproces worden die omgezet in een deel afval en een deel halffabrikaten of eindproducten.
Helly1975

Met import van basisstoffen worden waarschijnlijk bedoeld de grondstoffen die het bedrijf aankoopt om te verwerken. Gedurende het verwerkingsproces worden die omgezet in een deel afval en een deel halffabrikaten of eindproducten.
Nogmaals ken het proces niet maar wel de Wet van Behoud van energie. voor dit proces zou je dus een oneindige bron van energie hebben.

Ik zal het proberen uit te leggen waarom dit onzin is;

Het afvalproduct welke na bewerking van het product overblijft, wordt weer gebuikt als energie voor die zelfde bewerking (en moet dus weer dezelfde hoeveelheid afvalproduct opleveren) tijdens deze bewerking wordt deze energie o.a omgezet in bijv. wrijving, slijtage, warmte of wat dan ook voor deze bewerking, je verliest dus energie en ik kom dus energie te kort om deze bewerking te doen om dezelfde hoeveelheid energie (afvalproduct) weer te creëren.
stoker

ik denk niet dat er ergens vermeld wordt dat het voor dezelfde proces gebruikt wordt, misschien is het een groentenveiling, die van slecht fruit ethanol maakt, of biogas, + generator, en daarmee de verlichting voorziet
klazon
Pluimdrager

....Het afvalproduct welke na bewerking van het product overblijft, wordt weer gebuikt als energie voor die zelfde bewerking (en moet dus weer dezelfde hoeveelheid afvalproduct opleveren) .....
Volgens mij zit hier de fout in je redenering. Wat heeft de hoeveelheid afvalproduct te maken met de hoeveelheid energie die je nodig hebt om dit afval te produceren?

Je zit hier onnodig ingewikkeld te doen door een hoeveelheid van een stof te verwarren met de energie-inhoud van die stof.

Het verwijzen naar de wet van energiebehoud is hier niet toepasselijk.
Helly1975

ik denk niet dat er ergens vermeld wordt dat het voor dezelfde proces gebruikt wordt, misschien is het een groentenveiling, die van slecht fruit ethanol maakt, of biogas, + generator, en daarmee de verlichting voorziet

Tsja, ik heb hier even op zitten broeden maar als dit de situatie is kan ik niet anders concluderen dan dat dit inderdaad rechtvaardigd als je zegt dat je afvalproduct je hele energieverbruik 'dekt'. Je moet wel hopen dat je (redelijk) continue dezelfde aanvoer van "off-spec" groente krijgt maar zoals ik al zei, ik kan er in elk geval geen speld tussen krijgen.
Helly1975

Wat heeft de hoeveelheid afvalproduct te maken met de hoeveelheid energie die je nodig hebt om dit afval te produceren?  
ik had moeten schrijven dezelfde energie waarde van het afvalproduct weer te verkrijgen.
Het verwijzen naar de wet van energiebehoud is hier niet toepasselijk.
Jawel, aangezien deze wet zegt dat er geen energie verloren gaat maar (deels) wordt omgezet in b.v. warmte. Hierdoor ben je meer energie nodig om een bewerking te kunnen volbrengen. Daarom heeft een automotor ook een relatief laag rendement.
Cycloon

Kweet niet meer precies wat het bedrijf net deed, maar het was alleszins verwerken van voedingsstoffen ...

Stel je nu voor, een boer brengt een ton bieten in dat bedrijf binnen, dit bedrijf verwerkt deze en gebruikt het afval om elektriciteit te produceren, met die elektriciteit worden de machines terug in gang gezet om de volgende levering te verwerking ... Er komt dus eigelijk constant energie binnen, een klein deeltje van die energie word gebruikt en een ander deel word dan weer doorgegeven aan de winkel (ziehier je wet van behoud van energie als je moeilijk wil doen)
Helly1975

Stel je nu voor, een boer brengt een ton bieten in dat bedrijf binnen, dit bedrijf verwerkt deze en gebruikt het afval om elektriciteit te produceren, met die elektriciteit worden de machines terug in gang gezet om de volgende levering te verwerking ... Er komt dus eigelijk constant energie binnen, een klein deeltje van die energie word gebruikt en een ander deel word dan weer doorgegeven aan de winkel (ziehier je wet van behoud van energie als je moeilijk wil doen)
Dit gaat in tegenstelling tot het verhaal van superslayer weer niet op, zal het proberen simpel te houden

Input -> Bewerking --> Output

Zoals je zegt wordt het afval weer gebruikt als input (lees: energie voor de bewerking)

Input -> Bewerking --> Afvalproduct (stel energie waarde: 100)

Stel dat onze “bewerking” warmte “als bijproduct” krijgt. (er is geen enkel proces waar bij de toegeleverde energie 100% wordt omgezet in 100% arbeid er gaat dus altijd energie 'verloren'(wordt omgezet).

Energie waarde 100 -> Bewerking (verlies van energie door warmte 20) -> Energiewaarde 80

Output wordt weer gebruikt als input dus:

Energiewaarde 80 -> Bewerking (verlies van energie door warmte 20) -> Energiewaarde 60

Enz.

Doordat ik minder arbeid elke keer kan leveren door verlies van energie (welke wordt omgezet in warmte) zal ik dus ook minder afvalproduct (lees: energiewaarde) ‘maken’ (ik kan immers minder bewerkingen (lees: arbeid) doen) en dus ook minder energiewaarde weer als input te hebben.
Cycloon

Ik denk dat je het nog steeds niet gezien hebt, maar zo een bedrijf krijgt dus hopen energie binnen, stel je dit voor:

100% energie komt binnen (dus levering)

50% energie gaat terug buiten als afgewerkt product

30% is afval en word gebruikt voor energie

20% is verlies waar niks met gedaan kan worden

------

100%

Ziezo, volgende levering en de cyclus begint terug ....

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Helly1975

Je moet wel even die 20% eraf trekken hé. dus je houdt maar 80% over. Terwijl er weer 100% binnen komt en die moet jij dan maar met 30% aan energie gaan bewerken (die 50% ben je kwijt) en dan kan ik niet die 100% niet omzetten.

Als jij werkelijk gelooft in een oneindig energiebron moet je dat maar blijven geloven, het kan niet

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!