Puzzel Puzzels
IronMan2
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 14:32

Piek intensiteit

Ik ben bezig met het opzetten van een HPLC analysemethode voor topiramaat (TPM). Hierin wordt TPM gederivatiseerd met 4-chloro-7-nitrobenzofurazan (NBD-Cl). Amlodipine wordt meegenomen als I.S. en wordt dus ook gederivatiseerd.

Ik meet zuivere TPM (10 ug/ml) en amlodipine (5 ug/ml), de piekoppervlakte van TPM is ongeveer 600 en van de I.S. 3300.

Hoe kan het dat deze piekoppervlakten zoveel van elkaar kunnen verschil, terwijl ze met dezelfde stof gederivatiseerd worden?

Daarnaast wijken gelijken I.S. concentraties soms wel meer dan 10% af van het gemiddelde. Terwijl deze monsters tegelijk zijn gemaakt.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Napoleon1981
Artikelen: 0
Berichten: 2.399
Lid geworden op: wo 29 dec 2004, 14:37

Re: Piek intensiteit

1) Wat is de detectie methode?

2) Als UV gebruikt is, wat is de golflengte?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

IronMan2
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 14:32

Re: Piek intensiteit

ik gebruik een fluorescentie detector en meet bij een excitatie van 470 nm en een emissie van 537 nm.
Napoleon1981
Artikelen: 0
Berichten: 2.399
Lid geworden op: wo 29 dec 2004, 14:37

Re: Piek intensiteit

Wat is de nucleofiel in beide stoffen?

Wat is je eindproduct?

Zitten er significante verschillen in electron zuigende kracht van de substituenten aan je fluorofoor? De substituenten zijn in dit geval je analiet en je IS.

Kan je dus een (klein) verschil verwachten in excitatie en emissie golflengte en dus verschil in respons --> piek oppervlakte?
IronMan2
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 14:32

Re: Piek intensiteit

Het nucleofiel is in beide gevallen een primair stikstof.

TPM is idd beter instaat om elektronen te zuigen, dus het is idd logisch dat deze een kleiner respons geeft.

Daarnaast heeft amlodipine een geconjugeerd systeem en zou daarom ook de absorptie kunnen bevorderen?

TPM structuurformule:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...iramate.svg.png

Amlodipine structuurformule:

http://www.medicinescomplete.com/mc/clarke...clk0095c001.gif
Napoleon1981
Artikelen: 0
Berichten: 2.399
Lid geworden op: wo 29 dec 2004, 14:37

Re: Piek intensiteit

Je zit nu op het juiste pad.

Ik vind je naam geving nog niet helemaal goed.

De reactieve groep in TPM is een sulfonamide vs een primaire amine.

Die sulfonamide is inderdaad heel erg electronen zuigend. Ik verwacht dus dat de golflengte waarbij nitrobenzofuran aangeslagen wordt iets omlaag zal gaan.

Het geconjugeerde systeem is zeker een goede observatie, maar ik denk niet dat dit een rol speeld omdat er een "spacer" tussen zit en ook niet zal absorberen rond de 470nm.

Btw, ik verwacht ook dat die sulfonamide een veel slechtere nucleofiel is dan een primaire amine, dus misschien ook nog eens incomplete derivatizatie.
IronMan2
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 14:32

Re: Piek intensiteit

Ja je hebt gelijk, maar de echt juiste benaming van de reactieve TPM groep is sulfamaat :P

Ik moet nog gaan kijken naar het optimaliseren van mijn derivatisering. Het kan idd zo zijn dat TPM niet volledig reageert. Als de herhaalbaarheid maar goed is. Wat nu nog niet het geval is, ook niet voor de I.S.
Napoleon1981
Artikelen: 0
Berichten: 2.399
Lid geworden op: wo 29 dec 2004, 14:37

Re: Piek intensiteit

http://en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_sulfamate

http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfonamide_%28chemistry%29

Sulfamaat is dus fout.

-aat ergens achter geeft aan dat het de geconjugeerde base is. Ik zie in je TMP nergens een negatieve lading zitten.
IronMan2
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 14:32

Re: Piek intensiteit

waarom is de IUPAC benaming dan: 2,3:4,5-Bis-O-(1-methylethylidene)-beta-D-fructopyranose sulfamaat?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Topiramaat
ajonker
Artikelen: 0
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 feb 2009, 12:05

Re: Piek intensiteit

"-aat ergens achter geeft aan dat het de geconjugeerde base is. Ik zie in je TMP nergens een negatieve lading zitten."

De negatieve lading zit bij de NH2-groep!

De SO3-groep heeft een lading van -2, de gekoppelde NH2 groep is een elektrongevende groep, waardoor deze van zichzelf wat positiever wordt,

maar dit is onvoldoende t.o.v. de 3 zuurstofatomen om een positieve lading te krijgen! Dus het gehele SO3-NH2-groep blijft negatief!
Napoleon1981
Artikelen: 0
Berichten: 2.399
Lid geworden op: wo 29 dec 2004, 14:37

Re: Piek intensiteit

@ajonker Die zit er dus niet, een R-NH2 groep is gewoon ongeladen.

Ik praatte over de het TMP molecuul.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Topiramaat

In de vrije vorm zit die negatieve lading er wel ja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_sulfamate

Maar zelfs dan ziet hij niet op de NH2 positie natuurlijk.
Napoleon1981
Artikelen: 0
Berichten: 2.399
Lid geworden op: wo 29 dec 2004, 14:37

Re: Piek intensiteit

IronMan2 schreef: waarom is de IUPAC benaming dan: 2,3:4,5-Bis-O-(1-methylethylidene)-beta-D-fructopyranose sulfamaat?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Topiramaat
Tja een sulfonamide is een R groep ipv een O op die plek. Ik vind de naamgeving niet echt sterk, maargoed misschien is sulfamaat iets dichter bij omdat de structuur iets gedetailleerder beschreven wordt dan met die van de sulfonamide.

Maargoed, wat ik je probeerde uit te leggen was dat het geen primaire amine was. Niet in naamgeving en ook zeker niet in reactiviteit.
IronMan2
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 14:32

Re: Piek intensiteit

Ja, je hebt idd gelijk over de verschillende reactiviteit.

Mijn I.S. (amlodipine) geeft trouwens ook twee pieken. Zou het kunnen dat de stikstof van de pyridine groep ook voor een gedeelte met mijn fluorochroom (NBD-Cl) reageert?

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Napoleon1981
Artikelen: 0
Berichten: 2.399
Lid geworden op: wo 29 dec 2004, 14:37

Re: Piek intensiteit

Dat is geen pyridine :P , pyridine is aromatisch en zal denk ik niet reageren (je vormt dan een quartenair stikstof atoom). Deze secundaire amine kan zeker reageren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!