epiphonix schreef: Bepaal de warmtecapaciteit van cola (in blik) en je koelvloeistof.
Dan een thermometer in je koelvloeistof en koelen maar, dan bepaal je de temperatuur van cola in blik a.d.h.v. de (niet-evenwichts)temperatuur van je koelvloeistof. Desnoods een ijklijn aanleggen, dan hoef je niet te prutsen met warmtecapaciteiten...
Dit lijkt me ook een relatief elegante methode, maar je kan dan enkel werken naar een evenwicht toe en berekenen hoeveel energie je nodig hebt om het blikje af te koelen tot ongeveer 6°C (je bad dient dan ook een eindtemperatur kan 6°C aan te nemen). Er schiet mij niet direct een formule binnen die een tijdspanna in rekening brengt (mss dat je eens is Perry's chemical engeneering kan kijken).
De methode die Gerard zei lijk mij ook het eenvoudigst. Meet gewoon fysisch de tijd die nodig is om een bepaalde temperatuur in je blikje (stop het blik er bvb 15 seconden in, doe het open en meet de bulktemperatuur, doe het zelfde voor bvb 10 andere tijden). Hier valt mss een correlatie in te vinden en zo heb je in feite een ijklijn die je zegt hoe lang het er in moet voor een bepaalde temperatuur. Natuurlijk hangt dit af van de dikte van het blikje enzo en moet je dus de procedure herhalen voor verschillende merken.
Dat geprutst met die dichtheid lijkt me niet te doen. Je gaat volgens mij alleen maar ruis meten. Zon blikje kan vlot onder 5 bar staan (cola bvb). Daar is geen sprake van uitzetting of compressie volgens mij (toch niet over een temperatuurs gebied van 20 tot 6°C).