Hallo,
Vorige week heb ik een labo mbt buffers uitgevoerd waar ik nog enkele vraagjes bij heb.
Dit was onze buffer:
Carbonaat-buffer pH=10 (pKa= 10,25)
→ Na2CO3 / NaHCO3
pH= pKa + log(geconjugeerde base/zuur)
10= 10,25 +log(Na2CO3 / NaHCO3)
(Na2CO3 / NaHCO3)= 10(10-10,25) = 0,56
Mijn expirementele resultaten komen niet echt overeen met wat ik dacht logisch te zijn.
We hebben telkens 20 ml met een verschillende (1M;0,5M;0,1M) concentratie van deze buffer genomen, en hierbij telkens 5 ml 0,1M HCL of 0,1M NaOH toegevoegd.
Welnu heb je een optimale buffercapaciteit bij een verhouding (geconj.base)/(zuur)=1.
Bij deze buffer is dit 0,56 dus ligt het evenwicht al meer naar de zure kant toe.
Hierdoor denk ik dat de toevoeging van 5ml HCL dus minder pH-wijziging zal opleveren dan de toevoeging van 5 ml NaOH. Maar dit werd dus experimenteel tegengesproken.
Mijn eerste vraag is dus: klopt mijn redenering wel?
en hangt dit ook niet af van hoe sterk u zuur is in verhouding tot hoe sterk u base is.
Mijn tweede vraag: onze data toonde ook aan dat er een grotere pH wijziging verkregen werd wanneer je startte met een lagere bufferconcentratie.
Het lijkt me wel logisch, maar hoe verklaar je dit?
Want ik heb ook het idee dat een buffer in verschillende conc. altijd even goed gaat werken tot op het punt waar er dan een te grote hoeveelheid zuur/base is toegevoegd.
alvast bedankt
Puzzels