Hallo allemaal,
Ik ben voor mijn stage een methode aan het optimaliseren van paracetamol met caffeine. We gebruiken op dit moment een mobiele fase van MEOH: 1 v/v % azijnzuur met een veroudere kolom (C18 10um 8*100mm).
Voor paracetamol is het aanzuren niet nodig, maar voor caffeine wel. Caffeine is een zwakke base, maar vormt geen stabiele zouten met HCL. Zelf denk ik dat caffeine niet echt een pka waarde heeft (op internet word je gek van de verschillende pka waardes) en in officiele bronnen heb ik er tot nu toe nog niets over gevonden. De oplosbaarheid van caffeine in water wordt vergroot door o.a. organisch zuur (azijnzuur) toe te voegen.
Ik begrijp waarom je in deze situatie de mobiele fase wat aanzuurt, maar ik vraag me af of je zoveel zuur wel nodig hebt?! Heeft meer zuur in deze situatie wel echt effect op je chromatogram? In een andere methode gebruiken ze maar 10 delen (van de 100) 1% mierenzuur voor de bepaling van caffeine. En in de USP staat een mobiele fase van MEOH:H2O:ijsazijn 28:69:3 beschreven. Dit lijkt me toch wel heel erg zuur! Ik vraag me af wat de pH zal zijn.. Ook vind ik diverse pH waardes voor de mobiele fase voor de bepaling van caffeine.
Wat voor hoeveelheid azijnzuur en pH zouden jullie kiezen voor de bepaling van caffeine?
Ow ja, de kolom die ik wil gaan gebruiken is een simple C18 kolom.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Puzzels