Ik heb een tijdje geleden eens gelezen dat er weinig te beleven valt qua reactiviteit van de "ether chemistry" maar dat THF wel iets te bieden heeft.
Door zure hydrolyse zou het in de theorie mogelijk zijn om de zuurstof te protoneren om vervolgens een ringopening te forceren. Indien je HBr gebruikt krijg je dan 4-broombutaan-1-ol.
Weet iemand iets meer af van de praktische kant van de reactie. Ik zou de reactie doen met fosforzuur (85%) en KBr of NaBr waarbij een overmaat aan THF aanwezig is omdat het ook dienst doet als oplosmiddel en dit gedurende enkele uren zachtjes onder reflux laten plaatsvinden. Nadien zou ik gewoon het kaf van het koren scheiden door destillatie. Is dit een goed idee?
Ik denk dat HCl (37%) niet sterk (zuur) genoeg is om de reactie te laten plaatsvinden, misschien dat dezelfde reactie wel kan gedaan worden door KBr of NaBr te vervangen door NaI of KI?
Nog een vraagje wat betreft de veiligheid van THF - deze molecule zou peroxides kunnen opleveren door de reactie met zuurstof. Ik veronderstel dat dit een vrij radicaal mechanisme betreft maar om eerlijk te zijn snap ik dit mechanisme niet erg goed en weet ik niet hoe je dit het best op papier zet.
Puzzels