Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Emiel89
Artikelen: 0

juistheid en precisie

goeie dag,

Ik heb voor mijn stage een opdracht om van tien meetwaarden de juistheid en precisie te berekenen. Ik heb dit onderwerp een aantal jaar geleden in de opleiding ook al gehad, kan me alleen niet meer voor de geest halen hoe ik dit moet berekenen. Volgens mij moet er een simpele formule voor juistheid en precisie wezen kan het alleen nergens vinden. Dus als iemand suggesties heeft zou ik dit zeer waarderen.

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Ragbips

Re: juistheid en precisie

Juistheid is gewoon of de gevonden waarden overeenkomen met het echte gemiddelde, en om gemiddeldes te vergelijken kun je een T-toets gebruiken. Als de gevonden waardes bij metingen bijvoorbeeld steeds 1mL onder het echte gemiddelde zitten kan er dus sprake zijn van een systematische fout, en dat test je dan.

Precisie is de mate van spreiding rond het gemiddelde, ofwel de standaarddeviatie. De precisie kan je dan ook testen met bijvoorbeeld een F-toets.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

MarinaV

Juistheid en precisie zijn prestatiekenmerken.

Je vindt informatie op de website van VITO als referentielaboratorium bij de CMA-methode van OVAM
Emiel89

dus de precisie uitrekenen is eigenlijk al de standaarddeviatie?

en voor de juistheid heb ik geen referentie gemiddelde kan ik dan ook gewoon de gemiddelde van de steekproef gebruiken?

en het testen of de juistheid correct genoeg is kan ik student t test gebruiken?

even voor de duidelijkheid.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Marjanne

Juistheid is de afwijking t.o.v. de ware waarde.

Daarom wordt juistheid meestal vastgesteld met een monster met een ware waarde. Zoiets heet referentiemateriaal. Het kan ook een monster zijn waarvoor men een ware waarde heeft afgesproken. Zoiets heet dan een monster met consensuswaarde.

Als je het gemiddelde van je metingen neemt om de juistheid aan te toetsen, dan is dat geen juistheid. Je weet immers niet of dat gemiddelde wel echt de ware waarde is. Je steekproef zou weleens systematisch te hoog of te laag kunnen uitkomen. Dan koppel je er een te goede juistheid aan.

Als je geen referentiemateriaal hebt dan kun je juistheid benaderen met terugvinding (recovery). Je voegt dan een klein beetje van de te onderzoeken stof aan je monsters toe en kijkt hoeveel je van dat toegevoegde deel je terugvindt.

Edit: storende typfoutjes gecorrigeerd. :oops:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!