Hallo,
Ik was laats op het internet aan het zoeken over meer informatie over pKa's van stoffen etc. en toen kwam ik op onderstaand topic uit:
http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=7116
Ik heb hier een reactie op geplaats, maar blijkbaar is het topic te oud ofzo, want mijn reactie is niet terug te vinden op dit forum.
In dit topic wordt gesteld dat stoffen met een pKa van groter dan 7 basich zijn (ik neem aan dat er bedoeld wordt in water).
Ik begrijp dit niet helemaal, want phenol is b.v. zuur in water maar heeft een pKa van 10.
Hoe kan je nu vertellen aan de hand van de pKa of een product zuur of basich is.
Ik zou zeggen als de pKa lager is dan 15,7 (pKa van water) wil het product liever een proton afstaan water en zal water dus een proton opnemen van je product.
Hoe zit het dan met stoffen als b.v. methaan deze heeft een pKa van ongeveer 50. Dit is hoger dan water. methaan wil dus minder graag zijn proton afstaan dan water. Methaan is dus niet zuur. Maar methaan is ook niet te protoneren want geprotoneerd methaan is veel zuurder dan geprotoneerd water. Hoe kun je dan bepalen of methaan in water nou iets zuur of iets basich is?
Hopelijk zijn mijn vragen een beetje duidelijk.
m.v.g.
Edje
Puzzels