Puzzel Puzzels
henkie123
Artikelen: 0

Formaldehyde synthese

Beste forumleden,

Ik wil formaldehyde maken. Ik heb redelijke kennis van scheikunde maar ik begrijp een aantal punten rondom de synthese van methanal niet. Ik heb gelezen dat je methanal kunt verkrijgen door methanol te verdampen en dit vervolgens door een verwarmde koperen pijp te leiden. Aangezien de gehele pijp wordt verwarmd tot 573K, oxideert methanol tot methanal de gehele lengte van de pijp. Vervolgens leidt je het ontstane gas door water en krijg je een methanal-oplossing. Nu zijn mijn vragen:

1. Kan iemand dit verifiëren? En niet via sites als wikipedia ;)

2. Ik krijg hoe dan ook een gasmengsel van methanol en methanal. Hoe zou ik dit kunnen scheiden?

3. Hoe zou ik deze opstelling efficienter kunnen maken?

Verder weet ik dat ik simpelweg formaline kan kopen maar ik wil graag weten voor praktische kennis of deze opstelling kloppend is.

Bedankt

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

rwwh

Re: Formaldehyde synthese

Ik kan niet bevestigen of deze reactie klopt, ik vind het nogal spannend. Alleen verwarmen oxideert natuurlijk niets, dus ergens moet een stof worden gereduceerd....

Wat ik zeker wel wil doen is je even de gevaren van methanal op laten zoeken. Dit is geen triviale stof waarmee je gewoon wat geinige experimenten wilt uitvoeren. Pas op!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Echtepino

Zuurstof does the job, maar er moet wel een katalysator bij!
rwwh

Zuurstof does the job, maar er moet wel een katalysator bij!
Heet koper? http://www.google.nl/search?q=oxidize+meth...per+catalyst%22
henkie123

Veiligheid gaat bij mij voor daarom heb ik een gasmasker. Ik heb hier tevens een handleiding gevonden die uitgebreid gaat over het synthetiseren van methanal

http://www.sciencemadness.org/talk/files.php?pid=2000&aid=14

Daar staat volgens mij letterlijk in wat ik in mijn 1ste stukje heb geschreven.

Stel dat ik deze reactie uitvoer en ik krijg een methanal/methanol mengsel opgelost in demiwater, hoe zou ik deze dan kunnen scheiden? Methanal heeft een kookpunt van -19 C en methanol van rond de 60 C. Stel dat ik dit mengsel slechts een klein beetje verwarm en het vekregen gas (methanal) wederom door water heen leidt zou ik dan eindelijk formaline krijgen?
rwwh

In technische formaline zit vaak ook methanol om de oplosbaarheid te verhogen. Aangezien het formaldehyde in oligomeervorm in de oplossing zit kun je het er zeker niet zomaar uitdampen.

Zie ook: http://thermo.mv.uni-kl.de/pdfs/2004_gruetzner_jced.pdf

Overigens klinkt "sciencemadness" niet als een domein waar je als hobbyist die het leven nog niet moe is veel zou moeten afkijken...

Wat heb je voor een gasmasker? Zijn die dingen zo universeel dat ze alles oppakken? En hoe oud is de cartridge?
henkie123

Bedankt voor je link. Ik heb een redelijk nieuw gasmasker en verder weet ik niet zeker of het filter ook echt alles filtert maar ik ga ook buiten staan

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Nicola

Opstelling is prima.

De gassen die je krijgt zijn: methanol, methanal en ... waterstof. 8-)

Die laatste is afkomstig van het O-gebonden waterstof atoom van methanol. Het is dit waterstof atoom dat gereduceerd wordt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Organische chemie en polymeerchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!