Beste Lezer,
hartelijk dank voor je bereidheid tot het helpen van anderen......
ik zit met een uitdaging
in mijn 3D programma een gereedschap programmeren dat automatisch nested platonic solids maakt
ik maak regelmatig gebruik van de platonische lichamen, en tot nu toe heb ik steeds afwijkingen omdat ik alles manueel bouw, dit bouwen neemt ook veel tijd in beslag
door de lichamen te programmeren heb ik perfectie, en veel tijdwinst, al is dit laatste van minder belang.....
als eerste heb ik dus de code van alle platonische lichamen nodig
code die op basis van de straal van een bol de grote van het platonische lichaam bepaalt
zo kan ik om te beginnen alle platonische lichamen maken die in hetzelfde formaat bol passen
de kennis van wiskunde is nihil aan deze zijde
tot zover heb ik code kunnen kopiëren uit een andere gereedschap maar zit nu vast bij de dodecaëder
omdat de dodecaëder uit het andere programma van centrum naar centrum lijn rekent
ik heb al de tetraëder, kubus en octaëder
ik ben dus op zoek naar iemand die mij kan helpen met uitleggen, stap voor stap hoe ik tot de posities van de vertexen kom van de dodecaëder en later de icosaëder
wanneer ik stap voor stap weet hoe tot de hoeken te komen kan ik met alle waarscheinlijkheid dit stappenplan omzetten naar code die mijn 3d software kan uitvoeren
vriendelijke groet
Rob