Puzzel Puzzels
Knownothing
Artikelen: 0

Re: Het grote rokerstopic

Niet alleen het opleidingsniveau, maar vooral ook de studierichting schijnt (volgens het medisch onderzoek bij eerstejaars) een groot verschil te maken:

http://www.veto.student.kuleuven.ac.be/jg2...hegegevens.html
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Anonymous

ja, ik rook wel een pakje per dag als ik uitga (met me 17 jaar) maar ik vind wel dat niet-rokers tegenwoordig niet meer hoeven te klagem -> niet meer roken op stations terwijl stations oplucht is ;) . Ik zal meteen mijn mooiste rook-ervaring vertellen, dat was toen ik met me vader in de trein zat, gingen we stiekem samen(terwijl het niet meer mag in de trein he :shock: ) een sigaretje roken, omstebeurd aan elkaar doorgeven. maarja ik zal niet zeggen dat ik er trots op ben dat ik rook. Vooral als je 2x(nu het vakantie is zo'n 6x) per week uitgaat.

verder wil ik nog even wat kwijt voor alle ouders hier die puberende-rokende kinderen hebben: laat ze niet thuis roken, sinds ik dat mag (vorige vakantie) ben ik een stuk meer gaan roken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jeroentje

Ik ben een verstokte roker, maar houd altijd rekening met anderen. Ik rook alleen op plaatsen waar het mag. Bij mensen die niet roken, rook ik niet. Ik vraag het niet eens.

Ik weet dat roken slecht is, maar het is zo lekker. :shock:
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck
Cycloon

Ik denk dat je meer last hebt van uitlaatgassen en smoq (in een stad in ieder geval) dan van meeroken. En dan alle auto's verbieden? Het leven kent nu eenmaal onvrijwillige risico's. De overheid heeft inderdaad de plicht dat mensen gezond overheidsgebouwen kunnen betreden, dus rookverboden daar, maar een cafe moet dat zelf mogen beslissen. Dan kan de overheid beter eisen dat er betere luchtafzuiging is in zo'n cafe.
Dus omdat er al vervuiling is mag je nog meer vervuiling maken, wel een logische beredenering :shock:

Sigaretten zorgen ook voor een hoop lucht en straatvervuiling !!! Overal waar je kijkt liggen sigarettepeuken op straat ... Een groot deel van de luchtvervuiling word veroorzaakt door de gassen die vrijkomen bij het roken ... Een hele hoop kankers worden veroorzaakt door zowel het roken, en het passief meeroken ... Wat heb je dan nog meer nodig om te zeggen dat een sigaret alleen maar schadelijk is ...

Ik ben ook anti-roker maar ik heb er niks op tegen dat iemand rookt, ik maak er dan wel een opmerking over (mss dat die persoon dan ooit wel ff merkt dat er wat mis is) Wat ik wel mooi vind is dat er van de hele klas waar ik in zit ( we zijn met 18 ) maar 1 iemand rookt ;)

Ik heb wel het gevoel dat het tabaksverbruik lijkt af te nemen. Ik zie wel vaker mensen uit de omgeving stoppen met roken. Het stoere lijkt er volgens mij een beetje af te glijden ...
Brownie

Ik heb wel het gevoel dat het tabaksverbruik lijkt af te nemen. Ik zie wel  vaker mensen uit de omgeving stoppen met roken. Het stoere lijkt er volgens mij een beetje af te glijden ...
Dat is misschien eerder een kwestie van je eigen leeftijd. Ik ga al jaren om met kinderen van 10 tot 18 jaar en mij valt op dat meer jongeren juist eerder beginnen te roken. Overigens gebeurt het ook vaker geloof ik, dat mensen voor hun 18e alweer stoppen.
Boaz schreef:t.o.v. niet rokers:

Het risico om aan een hartziekte te overlijden is 650 procent bij degenen die 14 sigaretten per dag roken; 900 procent bij rokers van 15-24 sigaretten per dag en 1500 procent bij rokers van 25 of meer sigaretten per dag.
Wat zijn dit nou voor getallen? Een risico van 1 ofwel 100% is absolute zekerheid. Wat moet ik met 650%?? Sterft iemand dan 6.5 keer aan hartziekten? Het is duidelijk dat hoe meer je rookt, hoe groter de kans op een hartziekte is. Maar deze getallen slaan natuurlijk nergens op.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
Cycloon

Hoe groot is dan eigenlijk de gemiddelde kans op hartproblemen ? Want met 1500 % meer kans ben je niet veel als je de kans zelf niet weet ;)
Wat moet ik met 650%?? Sterft iemand dan 6.5 keer aan hartziekten? Het is duidelijk dat hoe meer je rookt, hoe groter de kans op een hartziekte is. Maar deze getallen slaan natuurlijk nergens op.
Stel nu dat de kans 2/100 is dat je hartproblemen krijgt, dan heeft iemand met 650% meer kans, 13/100 kans dat hij hartziekten krijgt ... Daar heb je dus een stijging van 650% ... 6.5 keer zo groot

:shock:
Lady

:shock: Hoi...In mijn jeugd rookte bijna iedereen. De generaties die het meest gerookt hebben en/of meegerookt hebben is de grote vergrijzing van deze tijd.

Het zijn ook de generaties die het oudste is geworden vergeleken met alle generaties in alle eeuwen er voor.

Of het ook mede komt door welke andere faktoren doet er niet toe. Het feit doet er toe dat de generaties die rookten/roken de oudste generatie's ooit zijn geworden. maw. Al die heisa over het roken slaat nergens op.

De mensheid in Europa is nog nooit zo massaal hoog bejaard geworden.

En dat ook met de generaties vanuit mijn jeugd waar bijna iedereen rookte of sowieso mee rookte. 70% of meer van de mensen uit dat toen die ik kende is beren oud geworden.

maw. We moeten ons niet zo laten manipuleren door de drugs industrie...al of niet per recept industrie.

Want het is een manier om de concurrenten uit te schakelen door er anti's over te verhalen.

Dat lukt ze als de anti's lieden er ...lekker belangrijk ...mee zijn te maken...via de media.

En als het ze lukt zie je dan ook dat de hetende economische groei van de pillenindustrie (al en/of niet per recept) alleen maar toeneemt nagelang er minder rokers zijn.

Ik zie overigens en ook de jeugd en ook ouderen liever met een sigaretje of pijp of sigaar dan dat ze aan de drugs verslaafd zijn al en/of niet per recept.

Alle ziekte's en ellendes die zijn voort gekomen door drugs gebruik... daar is het gewone neutrale tabaks rokertje totaal niks bij.

Het is te veel om op te noemen welke ellende zijn veroorzaakt in de wereld sins dat anti's roken geleuter gaande is.

Wat allemaal via snuif...spuit en pillen gebruik de laatste paar decennia in de wereld gaande is omdat ze niet roken mogen va. die anti's rokers.....

is ongekend veel aan ziekte en ellendes....voor zich zelf en/of voor derden....en dan nog de massale groep die er een veel te vroege dood door kregen...va. veelal door het oog van de mede mens niet te ziene drugs gebruik....ook via va. dat anti's roken op ze af... Ook in Afrika ed. landen...

Kortom mij zal je niet mee horen leuteren met die anti's manipulatie's.

Ik zie mensen liever met een gewoon rokertje net als in mijn jeugd.

De kans dat mensen daarmee heel gewoon bejaard te worden ...zelfs hoogbejaard... is vele malen groter... dan van degenen die zich te goed doen aan de drugs via de pillen industrie.

Dus mensen laat je niet zoveel onzin aanleuteren....veelal via een ver buiten land...Maar hou je is aan de ware feiten is....en wel aan die waar Europa zo massaal bejaard mee geworden is.

Groetjes van Lady :wink:
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers
ZVOO

Hallo,

Ik rook zelf niet, echter is mijn broer wel een flinke roker en ook zeer verlaafd geweest aan de harddrugs.

Hoe duur je de sigaretten ook maakt, mensen blijven toch wel roken. Dan steken ze zich in de schulden en wat heeft dat tot gevolg?

Groet, ZVOO
Wouter_Masselink

Ik rook gelukkig niet. Tevens ben ik ook nooit van plan om ermee te beginnen. Dat combineerd nou eenmaal niet zo goed met bronchitis.

Ik vind dat er in veel gevallen nog veel te slap om wordt gegaan met de gevaren van meeroken. Meeroken is zelfs gevaarlijker dan het roken zelf. Daarom hebben ze in Australië ook hele leuke regels wat dat betrefd. Er mag in geen enkel openbaargebouw/café gerookt worden. Wanneer je rookt moet je dat dus in de buitenlucht doen. Met ten minste 6 meter afstand van alle andere mensen. Deze 6 meter regel geld ook voor rokers onderling. Dit vind ik persoonlijk een beetje doorgeslagen, maar de gevaren van meeroken moeten aangepakt worden. Als een roker zijn eigen lichaam wil verpesten dan moet hij dat zelf weten.
"Meep meep meep." Beaker
Red BoriZ

Zelf rook ik niet en heb dat nooit gedaan.

Roken vind ik erg stinken, maar toch ben ik tegen een algemeen verbod, fijn stof, het Ruhrgebied, radon, barbeceu (al dan niet van de buren). Het is allemaal ongezond en toch wordt ook daar niks aan gedaan.

Waar ik mij een stuk meer aan erger is aan peuken op straat. Dat vind ik echt zo aso. Zelf probeer ik nooit ook maar iets achter te laten op straat. En dan heb je van die mensen die zomaar hun asbak legen op straat. Dat vind ik echt niet kunnen, je kunt je rommel toch makkelijk bewaren om het thuis weg te gooien, is dat nou te veel gevraagd?

Ook hanteren sommige bedrijven rookpauzes, dit vind ik een achterstelling van niet-rokende medewerkers, die dan minder pauze krijgen.

Roken in openbare ruimtes, als een ziekenhuis, vind ik niet kunnen. Voor de rest moeten mensen het zelf maar weten.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick
Wouter_Masselink

Bij ons op het werk is het zo geregeld dat iedereen een rookpauze krijg, ongeacht of iemand rookt of niet rookt. (Lang leve de horeca)
"Meep meep meep." Beaker
Anonymous

rokers of niet rokers:

waarom er zo'n tegenstelling van maken.

is roken ongezond? JA

schaadt roken andere? JA maar in openlucht is het al stukken minder

roken is nu eenmaal verschrikkelijk verslavend ( vooral tussen de oren).

waar ik mij ontzettend aan stoor is de compleet overdreven en het bijna absurde viseren.

je kunt het een beetje met doping vergelijken: doping gebeurt overal maar men pakt alleen het wielrennen aan om welke reden dan ook.

het voorstel om rokers uit sociale zekerheid te gooien is zo'n mooi voorbeeld van die kortzichtigheid. ga je drinkers eruit gooien, overgewicht in al z'n vormen, schouderpijnen door teveel internetgebruik, de sportman die zijn gewrichten naar de verdoemenis heeft geholpen, etc

uiteindelijk komt het erop neer om respect voor elkaar te tonen. de roker steekt niet op tijdens het eten en de nietroker respecteert dat men in de kroeg wel rookt. bij iemand niet mogen roken respecteert de roker maar de respecteert vice versa.

de groepen tegen elkaar opzetten helpt nooit
Anonymous

Roken lekker? :shock: Kan me niet voorstellen. Heb het natuurlijk een keer geprobeerd, anders mag je niet oordelen ;) ....VIES!!

Echt waar he, roken kun je toch niet lekker vinden. Chocola is lekker, maar roken niet. ;) Verder lust ik ook geen bier.

Dus dat zit wel snor met mij:D
wim600008149

Heb gedurende zo'n 10 jaar toch ongeveer 15 à 20 sigaretten per dag gerookt. Ben sinds een 10-tal weken gestopt. Ik ga niet beweren dat ik nooit geen zin meer voel, maar ik zie er eerlijk gezegd niet van af.

Weet je wat motiverend is als je wil stoppen?

Een pakje bij ons in Belgie kost momenteel 3,90 EUR. Wel ik heb een tamelijk dure hobby en ik stop dat bedrag nu elke dag in een spaarvarken. Reken maar uit op jaarbasis... Dan heb je spijt dat je niet eerder bent gestopt. Ik hoop natuurlijk dat ik het ga volhouden maar tot nu toe valt het reuze mee! :wink:

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

DePurpereWolf

Jammer dat bier goed voor je is, en lekker.

In sigaretten zit aceton dat er door de sigaretten bedrijven in is gedaan zodat de nicotine sneller naar je hersens gaat.

Aceton is ook niet echt goed voor je.

Ik vindt het jammer dat sommige mensen verslaafd raken, zoals familieleden. Het is moeilijk om aan te zien als iemand dag in dag uit zijn lichaam vergiftigd.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!