Hoe is God ontstaan? Volgens mij moeten we God ontslaan!
Hoe dat'ie is ontstaan moet je zelf maar weten.
Moderator: Rhiannon
Ik vind elke levende wezen op aarde bijzonder en ik heb me nog nooit oppermachtig gevoeld t.o.v. andere leven op aarde. Volgens mij geloofden de mensen in God niet omdat ze zich bijzonder voelden maar omdat ze het gevoel hadden dat er "iets" moest zijn. Ik heb gehoord dat er ongeveer 124000 profeten op aarde waren twee daarvan waren Jezus en Mohammed dus godsdients bestond veel eerder.Bovendien ontstond in die periode de gedachte, dat de mens wel heel bijzonder was in vergelijking tot het overige leven op aarde.
Homo Sapiens Sapiens beschouwde zichzelf als het ware oppermachtig en eigenlijk zou het onbestaanbaar zijn, dat zon geweldige creatie niet voort zou bestaan na de dood.
Makkelijk gezegd maar of het ook werkelijk zo was....Alweer door evolutie zijn deze mensachtige zoogdieren verder ontwikkeld tot uiteindelijk het type Homo Sapiens Sapiens ontstond.
God is niet afhankelijk van Zijn schepping m.a.w. God heeft ons zo geschapen dat we eerst geboren worden en dan sterven, niemand op aarde is onsterfelijk dit heeft als gevolg dat de mensen zich niet kunnen voorstellen dat er een wezen bestaat dat geen grenzen heeft. Stel dat iemand sinds zijn geboorte blind is, weet hij/zij hoe de kleur rood er uitziet? Rood is iets dat hij sinds zijn geboorte niet gezien heeft, daarom kan hij/zij zich niet voorstellen wat rood is. Wij hebben sinds ons geboorte geen mens gezien die uit het "niets" is ontstaan daarom is het moeilijk voor te stellen dat iemand op aarde rondloopt die niet geboren is.*Als God bestaat, hoe is die dan ontstaan?
Alle profeten o.a. Jezus en Mohammed wilden duidelijk maken hoe de hemel en de hel eruit zouden zien als ze sterven, omdat ze die zelf gezien hadden. In de Koran en de Bijbel staat een beschrijving van de hemel en volgens mij zijn ze identiek dit wijst erop dat ze de woorden van God zijn.*Waarom heeft de Hemel een vooral menselijk uiterlijk met God aan het hoofd met daarnaast ontelbare Engelen en andere schimmige gedaantes. Welke mens heeft dit ooit aanschouwd en heeft er op aarde kond van kunnen maken? Of zijn het slechts menselijke gedachtes om de Hemel begrijpelijk en tastbaar te maken voor de mens. In die zin is de Uitspraak: alle Praat over Boven komt van Beneden wel spreekwoordelijk.
Waarom en wanner vind je altijd terug in ons heelal maar ik betwijfel het of dit ook in de hemel of in de hel geldt. Hoe ze ontstaan zijn kun je misschien in de Bijbel of in de Koran vinden.*Waarom, wanneer en hoe heeft God de Hel en de Duivel geschapen cq toegestaan.
Wij zijn geschapen om in de dienst van God te leven. Dat is ons doel; om tot Zijn eer te leven. Hij heeft ons in het paradijs geplaatst, waar alles goed was, om samen met Hem te leven.Wij hebben van God een vrije wil gekregen, zodat we Hem uit ware liefde zouden dienen. Zonder dit zouden wij voorgeprogrammeerde wezen zijn geweest. God is niet voor niets een God van liefde! Wij konden kiezen met God of tegen God, wij kozen het laatste. Nu zaten wij mensen met een gat, de zonde, tussen God en ons. Daarom dat wij op aarde zijn gestuurd om aan te tonen dat we nog altijd in hem geloven.*Waarom manifesteerde God zich zo kennelijk ellendig lang geleden aan de mens.
Immers binnen de almacht gedachte van God zou het een klein kunstje zijn om zijn bestaan op simpele manier duidelijk te maken. Met een knip van de denkbeeldige vinger zou hij alle gelovigen en ongelovigen op het juiste spoor kunnen brengen. Kennelijk verkiest God die oplossing niet en laat de mensheid maar liever aanmodderen en elkaar bestrijden.
Joden, Katholieken en Moslims geloven in God dus ze krijgen allemaal een eerlijk proces.*Waarom heeft God een voorkeur voor bepaalde groepen mensen. Naast de Joden claimen de Moslims een bepaalde voorkeurpositie.
(Allah is de Arabische vertaling voor God) Niet echt doden of bestrijden maar wel die mensen overtuigen.De Bijbel (Oude Testament) en de Koran laten daarover geen misverstand bestaan.
Ongeloof dient te worden bestreden uit naam van God en Allah en dan liefst met resultaat of anders tot de dood en de gang naar de Hel er op volgt.
zwiestein schreef:OK. Ik wil nog even "meedenken". Omdat de mensen het gevoel hadden dat er "iets" moest zijn hebben ze de goden uitgevonden, later gereduceerd tot 1 god, en God. Daar kan ik inkomen. Het blijft een menselijke "uitvinding".zwiestein schreef:Ik vind elke levende wezen op aarde bijzonder en ik heb me nog nooit oppermachtig gevoeld t.o.v. andere leven op aarde. Volgens mij geloofden de mensen in God niet omdat ze zich bijzonder voelden maar omdat ze het gevoel hadden dat er "iets" moest zijn. Ik heb gehoord dat er ongeveer 124000 profeten op aarde waren twee daarvan waren Jezus en Mohammed dus godsdients bestond veel eerder.
In de koran staat nochtans duidelijk dat mensen in apen (en varkens) veranderd zijn, en de mohammedaanse leer zegt overduidelijk dat mensen van apen (en varkens) afstammen.zwiestein schreef:Makkelijk gezegd maar of het ook werkelijk zo was....
In de theorie van die apen zitten er nog altijd veel open gaten waar de wetenschappers geen antwoord op konden geven.
Ik ga in de theorie van Darwin geloven enkel en alleen als de wetenschappers me laten zien dat een aap tot een mens kan evolueren.
Als de natuur iets kan verwezenlijken dan moeten de mensen dat toch ook kunnen, of weet de natuur het altijd beter dan ons?
Maar dat terzijde. Het gaat daarbij niet alleen om apen en mensen. De wetenschappers zijn intussen, een goede 120 jaar na het overlijden van Darwin, al zo ver dat er formeel gesteld wordt dat mensen niet van apen afstammen, maar wel van dezelfde voorvader. Het belangrijkste is wel dat de evolutieleer nog nooit door nieuwe vindingen is tegengesproken en het zal m.i. geen honderd jaar meer duren alvorens de missing link gevonden zal zijn.
Nu ken ik wel een en ander van de mohammedaanse leerstellingen, maar die ken ik nog niet. Kan u daarover uitweiden?zwiestein schreef:God is niet afhankelijk van Zijn schepping m.a.w. ...
God heeft ons sterfelijk gemaakt dat betekent niet dat Hij zelf ook sterfelijk is.
zwiestein]Alle profeten o.a. Jezus en Mohammed wilden duidelijk maken hoe de hemel en de hel eruit zouden zien als ze sterven schreef:
Jezus en Mohammed zijn geen profeten. Nu ken ik waarschijnlijk beter de koran dan het Nieuwe Testament, maar ik kan me niet herinneren dat Jezus een beschrijving zou gegeven hebben van de hemel en de hel. Indien in de koran eenzelfde beschrijving staat als in het Oude Testament / Thora, dan is dat zonder enige twijfel omdat de schrijvers van de koran teksten van de oude joodse of christelijke boeken hebben overgenomen, wat trouwens goed gedocumenteerd is.
Wie gelooft nu echt dat een transcendent wezen zich zal bezig houden met die onooglijke mensjes op een godvergeten planeet aan het uiteinde van het universum?zwiestein schreef:Wij zijn geschapen om in de dienst van God te leven. ... Daarom dat wij op aarde zijn gestuurd om aan te tonen dat we nog altijd in hem geloven.
Niet echt koranvast, hé, Zwiestein?zwiestein schreef:(Allah is de Arabische vertaling voor God) Niet echt doden of bestrijden maar wel die mensen overtuigen.
Waren alle mensen op aarde indertijd tevens profeet?Ik vind elke levende wezen op aarde bijzonder en ik heb me nog nooit oppermachtig gevoeld t.o.v. andere leven op aarde. Volgens mij geloofden de mensen in God niet omdat ze zich bijzonder voelden maar omdat ze het gevoel hadden dat er "iets" moest zijn. Ik heb gehoord dat er ongeveer 124000 profeten op aarde waren twee daarvan waren Jezus en Mohammed dus godsdients bestond veel eerder.
Ik ben me niet bewust, dat ik in mijn verhaal een evolutie van aap tot mens heb aangehaald. Wel de evolutie in bredere zin met als resultaat Homo Sapiens Sapiens.Makkelijk gezegd maar of het ook werkelijk zo was....
In de theorie van die apen zitten er nog altijd veel open gaten waar de wetenschappers geen antwoord op konden geven.
Ik ga in de theorie van Darwin geloven enkel en alleen als de wetenschappers me laten zien dat een aap tot een mens kan evolueren.
Als de natuur iets kan verwezenlijken dan moeten de mensen dat toch ook kunnen, of weet de natuur het altijd beter dan ons?
Ik begrijp er niets van, kun je dat nader en begrijpelijker toelichten.God is niet afhankelijk van Zijn schepping m.a.w. God heeft ons zo geschapen dat we eerst geboren worden en dan sterven, niemand op aarde is onsterfelijk dit heeft als gevolg dat de mensen zich niet kunnen voorstellen dat er een wezen bestaat dat geen grenzen heeft. Stel dat iemand sinds zijn geboorte blind is, weet hij/zij hoe de kleur rood er uitziet? Rood is iets dat hij sinds zijn geboorte niet gezien heeft, daarom kan hij/zij zich niet voorstellen wat rood is. Wij hebben sinds ons geboorte geen mens gezien die uit het "niets" is ontstaan daarom is het moeilijk voor te stellen dat iemand op aarde rondloopt die niet geboren is.
God heeft ons sterfelijk gemaakt dat betekent niet dat Hij zelf ook sterfelijk is.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Afgezien dat Jezus niet als profeet wordt beschouwd in de Bijbel en het Christendom, is mij ook niet bekend hoe Jezus de hemel en evt de hel heeft beschreven. Mohammed deed wel wat zeer eenvoudige pogingen.Alle profeten o.a. Jezus en Mohammed wilden duidelijk maken hoe de hemel en de hel eruit zouden zien als ze sterven, omdat ze die zelf gezien hadden. In de Koran en de Bijbel staat een beschrijving van de hemel en volgens mij zijn ze identiek dit wijst erop dat ze de woorden van God zijn.
Misschien? vertel verder, want ik begrijp het niet helemaal of eigenlijk helemaal niet.*Waarom, wanneer en hoe heeft God de Hel en de Duivel geschapen cq toegestaan.
Waarom en wanneer vind je altijd terug in ons heelal maar ik betwijfel het of dit ook in de hemel of in de hel geldt. Hoe ze ontstaan zijn kun je misschien in de Bijbel of in de Koran vinden
Je doet hier de aanname dat God een tastbaar oppermachtig wezen is dat zich op een enkele plek in het universum begint en dat zich met het hele universum bezighoudt. Deze omschrijving van God past meer bij een atheist dan bij iemand die ook daadwerkelijk in een god geloofd. De vraagstelling heeft dus geen enkel nut omdat jij niet weet wat een god betekend voor een gelovig persoon.zwiestein schreef:Wij zijn geschapen om in de dienst van God te leven. ... Daarom dat wij op aarde zijn gestuurd om aan te tonen dat we nog altijd in hem geloven.
Wie gelooft nu echt dat een transcendent wezen zich zal bezig houden met die onooglijke mensjes op een godvergeten planeet aan het uiteinde van het universum?
Waarom eerder bij een atheist? Waarom zou ik niet weten wat een God betekent voor een gelovig persoon?...Je doet hier de aanname dat God een tastbaar oppermachtig wezen is dat zich op een enkele plek in het universum begint en dat zich met het hele universum bezighoudt. Deze omschrijving van God past meer bij een atheist dan bij iemand die ook daadwerkelijk in een god geloofd. De vraagstelling heeft dus geen enkel nut omdat jij niet weet wat een god betekend voor een gelovig persoon.
Niet die van een atheist. Er blijven nog enkele keuzes over.DePurpereWolf schreef:Dat is dus precies wat ik bedoel.
Nu geef je meer dan 10 verschillende mogelijke interpetaties van wat een god betekend. Zelf ga je bij je vraagstelling uit van 1interpetatie, wat verwacht je dan van de mogelijke antwoorden die kunnen komen?
LBO schreef:Een fijne link om eens wat dieper in te leven in de diverse godsdiensten op aarde. Zo verbreedt je de eigen kennis en dat kan zeker geen kwaad.
http://home.planet.nl/~wmt/religie.htm
Roland Ronceval schreef:LBO schreef:
Een fijne link om eens wat dieper in te leven in de diverse godsdiensten op aarde. Zo verbreedt je de eigen kennis en dat kan zeker geen kwaad.
http://home.planet.nl/~wmt/religie.htm
Even voor de duidelijkheid.Meer kennis kan nooit kwaad. Maar veel nieuws valt er m.i. niet te leren op uw site. Staat er nog een richting bij die hoger niet aangegeven werd?