Dan is dat de keuze van de student. De overheid of de samenleving hoeft daar niet voor te bloeden. Lullig voor de student, maar hij/zij is degene die de keuze maakt om aan een studie te beginnen en vroegtijdig te stoppen.ForcefielD schreef: ↑ma 02 jul 2012, 00:17
1, Maar stel je was er na een jaar achter gekomen dat de genoten opleiding totaal niks voor je was en iets anders ging doen? (kassa! 1 jaar naar de maan)
Tja, wat ik dus zeg: als ik mijn beurs had moeten terugbetalen zou dat op iets van € 75,- per maand uitkomen over 15 jaar. Dat is met een HBO of Universiteit - salaris goed te doen.ForcefielD schreef: ↑ma 02 jul 2012, 00:17
2, Het draait allemaal om prioriteiten, jij had er zo te lezen twee je studie en werk dat is leuk, maar voor sommige is er een genoeg voor beide handen en dat moet niet meteen betekenen dat je schuld een stuk hoger word.
Vergis je niet: studiefinanciering en collegegeld is maar een deel van de kosten die de overheid maakt om studenten te faciliteren. Wat denk je van OV-kaart, docenten, materialen, etc etc.? Ik heb wel eens gehoord dat een gemiddelde student iets van € 5000,- per jaar kost (kan ik overigens niet staven). De overheid draagt dan dus nog steeds een significant bedrag bij als je de studiefinanciering daaruit haalt.ForcefielD schreef: ↑ma 02 jul 2012, 00:17
Hoe meer mensen een betere studie hebben enz. hierdoor komen er uiteindelijk meer belastinginkomsten binnen!
Maar als de overheid d.m.v. studiefinanciering niet eens meer jouw studie gedeeltelijk willen financieren is dat voor een hele generatie een knietje in de dij en alles behalve een sociale maatregel!
En een Overheid is in dienst van en voor het volk...
Daar ben ik het niet mee eens. Een zekere drempel (financieel of anders) zorgt voor een meer bewuste keuze. Als je die wegneemt is naar mijn idee het hek van de dam; iedereen kan dan bij wijze van spreke doen waar hij zin in heeft. De drempel van het hoe dan ook moeten terugbetalen van de studiefinanciering (ofwel: het niet meer automatisch omzetten in een gift) zorgt er naar mijn idee voor dat je als student beter nadenkt of je de betreffende studie wel echt wil. Nu is het zo dat 17,6% al stopt in het eerste jaar (2009; HBO Raad). De HBO raad noemt het eerste jaar ook mede een 'selecterende functie'. Ik vind dat wel een érg dure vorm (zowel in geld als in tijd) voor een oriëntatie of je iets wel leuk vind. Betere (en eerlijker!) informatie op voorhand lijkt mij veel effectiever.ForcefielD schreef: ↑ma 02 jul 2012, 00:17
Als NL de kenniseconomie wil behouden dient ook de prioriteit bij de student te liggen om kennis te vergaren!
Dit is het meest effectief door te studeren en het volgens de gegeven termijn je diploma te halen.
Dan dien je zo weinig mogelijk financiële barrières te creëren maar dit stond er ook in mijn vorige post.
Puzzels