Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
die hanze
Artikelen: 0
Berichten: 897
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 00:19

Voedsel probleem

Er is veel honger in de wereld, zal er ooit een tijd zijn wanneer er geen honger meer is?

Ik denk van niet, de populatie van mensen groeit altijd door onze drang om ons voort te planten en de voedsel productie heeft een limiet. We zullen dus altijd mensen hebben die honger lijden, hongersnoden die ons populatie dan weer doen zakken en we weer van vooraf aan kunnen beginnen. Honger hoort bij de mens , anders zouden we onze populatie eeuwig kunnen laten toenemen.

Zijn er nog mensen die zo denken of heb ik het verkeerd?

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.239
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: Voedsel probleem

Er is genoeg eten voor de hele wereld, het is echter niet op de juiste plaats.

De reden dat er mensen zijn die verhongeren is omdat ze geen geld hebben, niet omdat er geen eten is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
die hanze
Artikelen: 0
Berichten: 897
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 00:19

Re: Voedsel probleem

het eten is ongelijk verdeeld ja, maar stel dat we het morgen voor iedereen voldoende verdelen, dan zou de bevolking exponentieel toenemen totdat er niet genoeg voedsel meer is. Er is wel genoeg eten voor deze 6 miljard mensen maar als we hen dat allemaal zouden geven, zitten we binnen 100 jaar met meer dan 15 miljard mensen en dan is het toch al moelijk.
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Voedsel probleem

Als ik zo eens het nieuws volg over de toestand in hongergebieden, dan kom ik voor mezelf tot een heel simpele conclusie: mensen lijden meestal honger omdat hun eigen regering verhindert dat ze te eten krijgen.
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: Voedsel probleem

het eten is ongelijk verdeeld ja, maar stel dat we het morgen voor iedereen voldoende verdelen, dan zou de bevolking exponentieel toenemen totdat er niet genoeg voedsel meer is. Er is wel genoeg eten voor deze 6 miljard mensen maar als we hen dat allemaal zouden geven, zitten we binnen 100 jaar met meer dan 15 miljard mensen en dan is het toch al moelijk.
in die 100 jaar kan er al veel gebeuren, misschien raken we wel nooit aan 15 miljard. Er is nog intensievere landbouw mogelijk. Er zijn momenteel proefprojecten waar ze verticaal uitbreiden, bvb 60 verdiepen plantages boven elkaar, met geoptimaliseerde klimatisering die niets meer te maken heeft met het weer buiten (zo zijn een paar oogsten per jaar mogelijk, ipv 1 of 2). Zo krijg je voor 1 stuk grond een stuk meer opbrengst.
kleine fysicus
Artikelen: 0
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 13:50

Re: Voedsel probleem

Er was eens een vrouw die zei: Er is genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht!

Anyway, technologische vooruitgang kan dit probleem ook oplossen, denk maar eens na over genetische modificatie (ik neem aan dat iedereen weet wat dat is?) Hierdoor zal het mogelijk worden dat er in lager ecenomisch ontwikkelde landen (lees: 3de wereldlanden) ook meer oogst zal behaald worden, daarnaast kost het minder onderhoud, de planten zullen minder snel sterven omdat ze langer zonder water en andere voedingstoffen kunnen. Ik als misschien wel naïfe 2-vwo'er geloof hier in!

Met vriendelijke groet,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Gebruikersavatar
die hanze
Artikelen: 0
Berichten: 897
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 00:19

Re: Voedsel probleem

de voedsel productie kan inderdaad nog serieus opgevoerd worden maar toch nooit zo hoog als de mate waarin de bevolking toeneemt.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Voedsel probleem

het eten is ongelijk verdeeld ja, maar stel dat we het morgen voor iedereen voldoende verdelen, dan zou de bevolking exponentieel toenemen totdat er niet genoeg voedsel meer is. Er is wel genoeg eten voor deze 6 miljard mensen maar als we hen dat allemaal zouden geven, zitten we binnen 100 jaar met meer dan 15 miljard mensen en dan is het toch al moelijk.
Ik denk dat er een groot kip-ei verhaal aan zit: Je ziet dat gebieden met voedselproblemen vaak ook grote geboortecijfers kennen. Het is natuurlijk zo dat die bevolkingsaanwas het voedselprobleem erger maakt, maar de reden voor het grote geboortecijfer zit hem voor een deel weer in het garanderen van oudedagsvoorziening middels voldoende kinderen.

In die zin zou je kunnen stellen dat vooral een pensioensysteem of soortgelijke oudedagsvoorziening kan bijdragen aan de oplossing - in landen waar dat goed geregeld is zie je een vrijwel vlakke bevolkingsontwikkeling, in nederland zelfs een daling als je migratie niet meetelt.
Victory through technology
Gebruikersavatar
Omlaag
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 17:35

Re: Voedsel probleem

Het is momenteel zo dat per dag iets meer dan 2800 kcal wordt geproduceerd, aan voedsel per hoofd van de wereldbevolking. Gemiddeld is dit ruimschoots genoeg om iedereen voldoende te kunnen voeden. Maar probleem is dat de westerse bevolking veel consumeerd, zelfs zo erg dat meer mensen dood gaan aan overgewicht dan aan hongersnood tegenwoordig. Ook is te zien dat China en India economisch groeien en die landen zullen ook meer gaan consumeren.

Daarbij komt dan ook nog de toename van de wereldbevolking. Waarschijnlijk komen er straks in de steden soort van boerderijflats waar voor heel de stad voedsel wordt verbouwd. Ook met steeds betere technieken zullen de opbrengsten hoger worden. Maar zolang voedsel weggegooid wordt en de westerse bevolking over consumeerd. Zal het lastig worden om honger in de wereld uit te bannen.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Voedsel probleem

Het is momenteel zo dat per dag iets meer dan 2800 kcal wordt geproduceerd, aan voedsel per hoofd van de wereldbevolking.
Is dat zo, en waar komt dat getal zoal vandaan?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat alle 6 miljard mensen -gemiddeld- 2800 kcal per dag naar binnen werken, zeker gezien dat feitelijk al veel is als iedereen voldoende te eten had... of gaat er een zeer groot deel van verloren in afval oid?
Victory through technology
Gebruikersavatar
Omlaag
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 17:35

Re: Voedsel probleem

Ik heb dat getal van een programma wat over wereld voedsel ging, het kwam op Nederland 3 als ik het goed heb.

Maar ik ben gelijk even op internet gaan kijken hieronder staat, als alles eerlijk verdeeld zou worden wat de mens te eten zou hebben per hoofd van de wereldbevolking. Er staat geen vlees bij want om onze behoefte aan vlees te voldoen is er ook veel voedsel nodig om de dieren te voeden. Dit was ik vergeten te zeggen in mijn vorig stukje, dat de behoefte aan vlees in de wereld toeneemt in de landen zoals China en India. Wat ook weer de voedsel voorraad uitput.

Voedsel voorraad per dag/per hoofd van de wereldbevolking:

251 gram tarwe

369 gram groenten

250 gram rijst

213 gram fruit

284 gram maïs

15 gram noten

61 gram gerst

76 gram suiker/zoetstoffen

71 gram overige granen

3 gram specerijen

141 gram aardappelen

45 gram plantaardige olie

166 gram overige wortel- en knolgewassen

267 gram melk

84 gram soja

27 gram eieren

25 gram overige peulvruchten

Bron: http://www.omslag.nl/voedsel.htm

Afhankelijk van de soort veeteelt is voor 1 kilo vlees 3 tot 7 kilo graan, soja, tapioca e.d. aan veevoer nodig.

Bron: http://www.werelddelen.nl/wereldmaaltijd.htm

Dan natuurlijk het afval daar gaat ook veel aan verloren, soms wordt er zo over geproduceerd. Ook als er 1 foutje

is worden soms hele batches aan voedsel productie weggegooid. Maar vaak is het nog wel te eten maar ja dat product kan niet verkocht worden. Dit is natuurlijk niet zo veel op basis van wereldproductie maar toch.

Maar ja ik moet toegeven ik ben er ook geen heilige in mijn voedsel consumptie.
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: Voedsel probleem

Omlaag schreef:Voedsel voorraad per dag/per hoofd van de wereldbevolking:

251 gram tarwe

369 gram groenten

250 gram rijst

213 gram fruit

284 gram maïs

15 gram noten

61 gram gerst

76 gram suiker/zoetstoffen

71 gram overige granen

3 gram specerijen

141 gram aardappelen

45 gram plantaardige olie

166 gram overige wortel- en knolgewassen

267 gram melk

84 gram soja

27 gram eieren

25 gram overige peulvruchten
Als ik dit lijstje even bekijk dan is er hiermee een heel eind te komen om een maaltijd voor ongeveer 3 personen te maken. Vooral de 250 gram rijst, daar kom je een eind mee. Als ik uit ga van 75 gram p/p dan komt dit dus op 4 porties uit, voor het gemak ga ik hier dan even uit van 3 personen (iedereen lust wel een beetje extra). De soja is afhankelijk van de soort, te bakken en als vleesvervanger te gebruiken. Een combinatie van de groente met water en bloem kan een nette dikke saus voor bij de rijst maken. Tel daar nog wat garnering bij in de vorm van noten en je hebt een nette maaltijd.

Verder is een nagerecht bestaande uit een combinatie van melk, suiker en vruchten die je lekker koud laat worden ook goed denkbaar. Dan hebben we nog aardappelen, eieren en nog veel meer over om nog wat mee te proberen waar ik (afgaande op de hoeveelheden) niet direct iets mee zou kunnen voor een maaltijd.

Hmm, dit zie ik toch een beetje als een uitdaging voor mijn cullinaire hart.
"Meep meep meep." Beaker
Mechanieker
Artikelen: 0

Re: Voedsel probleem

Er was eens een vrouw die zei: Er is genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht!
Inderdaad, omdat het verlangen van de mens geen grenzen kent he?
Anyway, technologische vooruitgang kan dit probleem ook oplossen, denk maar eens na over genetische modificatie (ik neem aan dat iedereen weet wat dat is?)
Genetische modificatie kan in de toekomst wellicht iets gaan betekenen voor de voedselvoorziening, maar de verbetering door GM van de landbouwproductiviteit tot nu toe
In die zin zou je kunnen stellen dat vooral een pensioensysteem of soortgelijke oudedagsvoorziening kan bijdragen aan de oplossing - in landen waar dat goed geregeld is zie je een vrijwel vlakke bevolkingsontwikkeling, in nederland zelfs een daling als je migratie niet meetelt.
Mee eens. Op dit moment leeft ongeveer 18% van de mensheid op de rand van de hongersnood. Niet slecht, maar dat kan teruggedrongen worden tot <1% als iedereen reden heeft om elkaar te vertrouwen en samenwerkt.

Het maximum aantal mensen op de wereld dat ooit serieus berekend werd is kennelijk 800 miljard, en het minimum is 500 miljoen. Hoe groot het werkelijke getal is, is een kwestie van ideologie. Een ding is zeker: als iedereen moet leven zoals wij gemiddeld in het Westen leven, dan moeten we drastisch terug met de wereldpopulatie. Organiseren we de zaken echter anders, dan zie ik in de rapporten 20 miljard mensen als zijnde mogelijk en onweerzinwekkend. Of dat aantal ook gehaald gaat worden is een heel ander verhaal natuurlijk.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Voedsel probleem

Maar die 2800 kcal per persoon gaan vooralsnog dus nergens over. Het is hoogstens wat men zou kunnen produceren met het huidige landbouwarsenaal, moest iemand het willen eten. Feitelijk is dat natuurlijk niet het geval, de mensen die niet tegen de grens van honger aan zitten eten wat ze lekker vinden, niet iets dat de maximale hoeveelheid calorien oplevert.

Eerlijkgezegd denk ik dat het realistisch is te rekenen met wat nodig is voor de productie van het westerse voedingspatroon. Je ziet in opkomende economien dat een vergelijkbaar voedingspatroon ontstaat naarmate men meer geld verkrijgt.

En het is echt wat mensen willen. Ik heb bijvoorbeeld in het verre oosten vaak genoeg gezien dat men eten bij mcdonalds ziet als een zeer wenselijke luxe. Voor een deel heeft dat te maken met status, zoals wij hier wellicht bij een sterrenrestaurant gaan eten, maar er zit zeker een component van 'echt lekker vinden' in. Dat laatste zie je bijv weer terug in statusloze mcdonalds-klonen die vergelijkbaar eten verkopen, en zeer populair zijn.

Al met al denk ik dat we moeten berekenen hoeveel mensen we kunnen voeren op westers dieet met de huidige productie - en ik vrees dat dat aantal lager uit zal vallen dan de huidige wereldbevolking. Gevolg daarvan zal zijn en blijven dat een deel van de mensen echt calorisch ondervoed blijft, in ieder geval tot de bevolking krimpt tot haalbare aantallen.
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Gebruikersavatar
mcfaker123
Artikelen: 0
Berichten: 1.129
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 21:58

Re: Voedsel probleem

met de vooruitgang van de technologie zullen Robots later de wereld veroveren, waardoor we zelf robots zullen moeten worden door onze hersens in een androide te plaatsen, waardoor we geen honger meer zullen lijden

Dit is een feit, een vb is de calculator,robot die slimmer dan de mens is

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!