Antimaterie, creatie en annihilatie bestaan niet.
Niet elke mathematische oplossing van een vergelijking leidt tot een fysisch verantwoorde oplossing. Dirac heeft ons met zijn op zich briljante idee op het verkeerde been gezet. Ik stap nu zeer ver af van de gangbare opvattingen in de fysica. Die fysica verwerp ik niet; ik geef slechts een zeer andere beschrijving en die opvattingen zijn niet te verenigen.
Inploppen gaat annihilatie vervangen
Bij elk positief deeltje behoort een gelijksoortig negatief deeltje al of niet met tegengestelde spin; geen antimaterie.
Als een positief en negatief elektron elkaar naderen, kunnen zij zich elektrostatisch binden tot een dipool onder uitzending van twee γ-fotonen vanwege de wet van behoud van impuls en omdat beide deeltjes naar het gemeenschappelijke massamiddelpunt vallen.
(On-)waarneembaarheid
De dipool onttrekt zich daardoor gemakkelijk aan veel waarnemingen. Ik heb nog steeds niet gevonden, of ze ooit waargenomen zijn. Zie eventueel mijn topic 2x de massa van een elektron. Mogelijk, dat een geladen deeltje zich aan de dipool associeert of dat een aantal dipolen samenklonteren.
De energieverandering bij het inploppen
Tijdens het inploppen van een positief en negatief elektron wordt elektrische energie en kinetische energie van de deeltjes omgezet in de energie van twee γ-foton. Experimenteel heeft men vastgesteld, dat elk foton een minimale energie heeft van 511 keV. Nu is met de energiewet van Coulomb de afstand te berekenen van de twee deeltjes in dipool: e2/(4πε0d) = 2 × 511 keV. Dat betekent, dat de afstand d van het positieve en negatieve elektron 1,5 ×10-15 m = 1,5 fm is. De straal van de elektronen is dan 0,75 fm, aannemende, dat het een bolletje is.
De formules van de quantumfysica beschrijven de energiesprong van de grondtoestand naar dipooltoestand niet, ook het uitploppen niet. Dat is een tekortkoming van de wiskundige beschrijving van de natuur. In de ter zake zijnde formule (energieniveau met nummer n is 6,8 eV / n2) zou door nul gedeeld moeten worden (quantumgetal n = 0) wat natuurlijk niet kan.
Geen puntlading
Een aardige bijkomstigheid: omdat het elektron kennelijk een eindige afmeting heeft en geen puntlading is, heeft de spin wel degelijk een klassiek analogon: een roterend geladen bol, iets wat in de quantumfysica altijd ontkend is.
Nu de straal bekend is, kan de dichtheid berekend worden en is 1,7 × 1015 kg/m3. Dat is van dezelfde orde van grootte als de dichtheid van de atoomkernen. Dit is een zwakke bevestiging van dit topic.
Uitploppen gaat creatie vervangen
Slechts een γ foton met voldoende energie (2 × 511 keV) kan een bedoelde elektrondipool dissociëren tot twee vrije, geladen deeltjes. Het lijkt op ionisatie.
Voorwaarden?
De voorwaarden waaronder atomen en misschien zelfs moleculen kunnen inploppen zijn nog niet goed duidelijk. Een positronium-atoom plopt vlot in dankzij de energiewinst. Doet een vrij H-atoom dat ook? Ook daar kan energiewinst verwacht worden. Feit is, dat op aarde zeer weinig losse H-atomen voorkomen. Daarom is de kans op het waarnemen van inploppen zeer gering.
In sterren met zeer grote dichtheid en druk zal het inploppen zeker gestimuleerd worden. In zwarte gaten en neutronensterren is het inploppen volmaakt gerealiseerd.
Puzzels