Puzzel Puzzels
Typhoner
Artikelen: 0

Re: Antimaterie, creatie en annihilatie bestaan niet.

die hanze schreef: do 15 dec 2011, 19:45
Het positronium heeft een zeker traagheids moment dus er moeten zekere rotatie toestanden bestaan beschreven door quantum mechanica

positronium is, in the end, een "atoom" en net zoals het elektron en proton geen traagheidsmoment in de moleculaire zin genereren (want dat zou een soort starre rotor impliceren) gaat dat voor positronium ook niet zijn.
This is weird as hell. I approve.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Marko
Moderator

Dat lijkt me te kort door de bocht. In een atoom bevindt zich vrijwel alle massa in de kern, en de rest van de massa is daar min of meer bolsymmetrisch omheen verdeeld. Bij positronium is de massa verdeeld over 2 even zware "objecten" die zich op enige afstand van het gemeenschappelijke zwaartepunt bevinden. Volgens mij is er dan sprake van een traagheidsmoment, of die binding nu oneindig stijf is of niet?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Typhoner

Marko schreef: ma 16 jul 2012, 00:39
Dat lijkt me te kort door de bocht. In een atoom bevindt zich vrijwel alle massa in de kern, en de rest van de massa is daar min of meer bolsymmetrisch omheen verdeeld. Bij positronium is de massa verdeeld over 2 even zware "objecten" die zich op enige afstand van het gemeenschappelijke zwaartepunt bevinden. Volgens mij is er dan sprake van een traagheidsmoment, of die binding nu oneindig stijf is of niet?

Ja, maar ik weet niet hoe die hanze daar dan energie-overgangen uit heeft gedestilleerd. Als je de Schrödingervergelijking voor een starre rotor wil oplossen heb je eerst de gemiddelde/rms afstand nodig. Maar die moet je halen uit de hydrogen-like vergelijking, die ook al energieën geeft. Dus het is wat zinloos.
eendavid

Het spectrum van positronium is toch gewoon goedgekend? Zie bijvoorbeeld de wikipediapagina, of een deeltjesfysica-boek.

edit: hoe hij aan fm komt weet ik niet, dat is verkeerd.
Typhoner

ja, maar je moet dan toch niet met traagheidsmomenten aan de gang gaan? Of mis ik hier iets?

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

eendavid

Neen, het is inderdaad gewoon de Shrödinger vergelijking (met gereduceerde massa), die neemt de energie komend van angulair momentum mee. Het uiteindelijke spectrum is iets ingewikkelder omdat de fijn en hyperfijn-splitting van dezelfde grootte orde zijn. Alleszins, de totale bindingsenergie van de laagst-energetische toestand (1S, spin singlet) is ongeveer 8 eV volgens 'Particles and Nuclei'. Die van de tweede laagste ongeveer 6 eV (maar de twee kunnen niet in elkaar overgaan, ik denk owv behoud van angulair momentum).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!