Duss.. vandaar mijn vraag: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?
TS begint. Ik sta een 8,2. Niet zo heel hoog, maar toch aardig. Stiekum hoop ik het wat omhoog te krijgen, het staat nu wat lager vanwege een tegenvallend cijfer.
Of ik een zware studie heb? Oordeel zelf. Het is een van de zwaardere alfa studies. Gemiddeld tussen de 120 en 250 pagina's per week lezen, en dan de iets zwaardere kost (bijv stukken over propositie logica, inductie in de wetenschap, kennisleer, enz). Daarbovenop komt nog wat we zelf voor onze opdrachten lezen, (tussen de 100 en 300 pagina's per week) en de opdrachten zelf, per 3 maanden gemiddeld 3 essays, van 3000 woorden.
Wat doe ik ervoor? Ik steek er veel tijd in, (7+ uur per dag, en in het weekend ook vaak een paar uurtjes).
Maar.... ik gebruik hier en daar ook tactische 'trucjes'.
Veel van mijn vakken worden getentamineerd dmv essays. De truc is hierbij: Veel feedback vragen van de docent. Veel van mijn studiegenoten beginnen halverwege het kwartiel met het nadenken over een onderwerp. Ik heb tegen die tijd al een voorstel en een eerste draft naar mijn docent gestuurd. Mijn final draft is vaak de derde of vierde versie. Zo krijg ik veel meer feedback van de docent dan van mijn medestudenten, en zit ik op het eind van de rit al veel meer 'in de goede richting'.
Bij groepsopdrachten kun je vaak uit een aantal onderwerpen kiezen. Kies niet wat je op het eerste gezicht het meest interessante onderwerp vindt. Kijk naar wat je mede studenten kiezen. Vraag rond. 'en wat ga jij doen?' Kijk bij wie je wel en niet in de groep wil komen.
Klinkt cynisch, om te kiezen vanuit tactiek (ipv interesse) maar bij elke opdracht vind ik uiteindelijk wel iets interessants. Veel demotiverender is het om met een stel lamme takken in een gebed zonder einde terecht te komen. Ben hier in het verleden wel eens mee op mijn bek gegaan (vandaar het tegenvallende cijfer).
Begin het kwartiel alsof het het einde is. Vaak heb je het dan nog niet zo druk, maar druk ga je het vanzelf wel krijgen. Dus ik probeer ieder kwartiel vooruit te werken.
Durf crap in te leveren. Veel mensen uit mijn klas halen wel achten en negens.. maar wel met een dikke vertraging. Ze zijn zo perfectionistisch dat ze veel te veel tijd in 1 project steken. Dan gaan ze over deadlines heen, en dat stapelt zich op, omdat het volgende kwartiel ook weer deadlines heeft.
Met als gevolgd dat ze ieder kwartiel maar 5 of 10 punten halen waar 15 nominaal is. Ik stel mijzelf een vast aantal dagen voor een opdracht. Is die klaar, dan lever ik het in, hoe ontevreden ik ook ben. Het heeft me inderdaad wel eens een lager cijfer opgeleverd, maar vaak genoeg ook wel een hoger cijfer dan ik verwachtte. En ik hoor tot de 25% van de studenten in mijn studie die wel nominaal loopt. De rest loopt achter.
Dat was mijn duit in het zakje. En wees gerust, ik heb ook nog een sociaal leven ook, en niet alleen online..
Puzzels