Onlangs bedacht ik me een situatie die ongeveer gelijk was aan die van higgs afgelopen maand in zijn draad. Het enige was dat de situatie in zijn draad iets ingewikkelder was. Ik bedacht me een enigszins andere situatie.
Stel we hebben mannetje A en B, waarbij mannetje A stil blijft staan en B met hoge snelheid lineair van A weg beweegt. Na een bepaalde tijd besluit B om met dezelfde snelheid weer terug naar A te bewegen (over dezelfde lijn). Volgens de relativiteit staat dan de klok van A voor op die van B.
Nu introduceren we mannetje C. Deze bevindt zich op elk tijdstip op dezelfde lijn, zodanig dat de afstand tussen A-C gelijk is aan de afstand tussen B-C. Technisch gezien, vanaf het stilstaande mannetje A gezien, beweegt C dus net als B weg van hem, alleen met exact de halve snelheid van B.
Logischerwijs besluit C om ook rechtsomkeert te maken en terug te gaan naar mannetje A op hetzelfde moment als B dat doet, zodat nog steeds geldt |AC|=|BC|. Gedurende de hele tijd bevinden A,B,C zich op één lijn in de ruimte.
Als A, B en C vervolgens bij elkaar komen, dan zijn er verschillende verwachtingen met betrekking tot hun klokken.
Volgens persoon A is het zo dat B en C van hem weg hebben bewogen, waarvan B het snelst, dus persoon A verwacht dat zijn klok voorloopt op die van C, en dat de klok van C weer voorloopt op die van B.
Relatief gezien vanuit persoon B beweegt C van hem weg, en A nog sneller, en dus zal vanuit het oogpunt van persoon B zijn klok dus juist voor moeten lopen op die van C, en die dan weer op A.
Het meest interessante is nog wel de verwachting van persoon C. Omdat de afstand tussen A en B de gehele tijd identiek is, en ze continu in een lijn liggen, kan C niet weten of A en hijzelf beweegt, of dat B en hijzelf beweegt, of dat A en B bewegen maar hij zelf niet. Hij weet alleen dat de snelheden van A en B relatief aan hem de gehele tijd gelijk blijven. Persoon C zal dus verwachten dat de klokken van A en B op het eind van de reis gelijk staan (maar hij weet niet of zijn klok voor of achter zal lopen).
Aangezien alles in beginsel relatief is, betekent dit dat er meerdere "klok-oplossingen" zijn voor dit probleem - maar in de praktijk is dit uiteraard niet de bedoeling. Waar gaat de redenatie fout? :3
Puzzels