DaanKog
Artikelen: 0

Re: Mars?

Ja, dat stof vond ik ook al niet kunnen, maar ja, wat weet ik nou helemaal van stof.

Toch vind ik dat je ongelijk hebt met je opmerking over honderduizenden stenen en dat er een paar een afwijkende vorm hebben. Ik bekijk er geen honderdduizend, maar slechts een handvol(zeg een paar duizend). Als van de stenen die ik bekijk er een percentage een vreemde, zich herhalende vorm heeft, dan geldt dat waarschijnlijk ook voor die honderdduizend(tenzij de vreemde vorm veroorzaakt is door de landing zelf, zoals met afvallende onderdelen). Dus je redenering klopt niet. Als ik er nog een vind, laat ik het weten. :)
Michel Uphoff
Moderator

DaanKog schreef: wo 29 aug 2012, 21:45
Als van de stenen die ik bekijk er een percentage een vreemde, zich herhalende vorm heeft,
Voor zo'n conclusie is het veel te vroeg:

- De vorm lijkt vreemd, maar kan door vertekening / belichting komen

- De tweede vorm lijkt in de verte wat op de eerste maar de verschillen zijn ook groot

- Het zijn er maar twee

Inderdaad is de eerder genoemde vergelijking met wolken wel passend; als je daar lang genoeg naar kijkt zie je iedere dag wel gezichten en andere curieuze vormen, en vrijwel niemand zal daar wat achter zoeken.

Als je echter een bromfietsje vindt, slik ik dit weer in ;) .
DaanKog

Ik ga zoeken :)
Michel Uphoff
Moderator

Over mooi afgeronde vormen bij Marsstenen:

In de Atacama woestijn in Chili, een van de droogste plaatsen op Aarde zijn honderden mooi afgeronde rotsen te vinden, terwijl er gedurende miljoenen jaren nauwelijk water is geweest. Wat heeft deze keien dan gladgepolijst?
atacama ronde keien
atacama ronde keien 734 keer bekeken
Volgens onderzoekers is de verklaring te vinden in aardbevingen. Ze namen waar hoe rotsen tijdens een lichtere aardbeving meer dan een minuut tegen elkaar aan botsten. Aangezien er in dit gebied gemiddeld 3 keer per jaar een aardbeving is, en de rotsen meer dan een miljoen jaar oud zijn, hebben ze tot 7 jaar tegen elkaar gebotst, wat hun afgeronde vormen verklaart.

Mogelijk zijn zulke rotsen ook op Mars te vinden.
DaanKog

Je blijft er toch mee bezig he :) Haha...

Ja, aan de mogelijkheid van een paar miljoen jaar aardbevingen had ik nog niet gedacht, zit wat in...

Ik heb al een behoorlijke verzameling "vreemde stenen" gevonden, met enkele dubbele. Ik ga denk ik maar een catalogus maken of zo, zodat ik ze makkelijk terug kan vinden, mochten er meer van dezelfde voorkomen op toekomstige foto's.
DaanKog

Ok hier is de buit na een uurtje zoeken: http://marsweirdness.blogspot.nl/2012/09/curisosity-sol-3.html

NB: Ik wil hier niets mee suggereren, ik geloof echt wel dat dit allemaal "toevallig" gevormde stenen zijn. Ik wil ze gewoon categoriseren, zodat ik ze later makkelijk kan terug vinden.

Mijn favorieten zijn:

Roadsign

Afbeelding

Worm

Afbeelding

Steen met afdruk

Afbeelding

En natuurlijk de vreemde objecten waar deze discussie mee begon en waarvan ik er nu 3 gevonden heb.

Terug naar “Aardwetenschappen”