Ik heb 3 jaar geleden mijn Franse vriendin ontmoet, en ben sindsdien ook verhuisd naar Frankrijk. Ik spreek nu dus een aardig woordje Frans.
Bijna de gehele woordenschat waarop ik in mijn middelbare schooltijd geblokt heb is compleet verdwenen. Sowieso gebruiken de Fransen vaak andere woorden dan we in de klas leren. We leren in Nederland eigenlijk oud Frans. De Franse taal leeft veel meer als de Nederlandse heb ik het idee, maar misschien krijg ik enkel die impressie omdat ik er gewoon ingeplonsd ben, en na 3 jaar nog steeds elke dag zoek en leer.
De beste manier om Frans te leren is hier een jaartje te wonen, anders zou ik voorstellen om bijvoorbeeld TV te kijken, naar films op TV5 die je al kent, of het journaal, nadat je eerst op de radio het Nederlandse journaal te hebben geluisterd, zo herken je snel het onderwerp, en kun je beter concentreren op de technische kant van de taal. Als je nog een videorecorder hebt kan het ook geen kwaad om een aantal keer dezelfde tekst en beelden te beluisteren. Vaak worden dingen dan ook opeens een stuk duidelijker.
Blokken raad ik af. Tijdverspilling. Woordjes verleer je toch weer na een paar jaar als je de taal niet blijft gebruiken. Uiteraard heb je een minimum nodig om je duidelijk te maken. De grammatica is bij mij wel erg goed blijven hangen. Ik schrijf Frans dan ook beter dan de gemiddelde Fransman. Het grote voordeel van de grammatica erachter bestudeerd te hebben is dat je gemakkelijk de verschillende tijdsvormen herkent, die je nodig hebt om de zin in woorden te hakken. Fransen plakken alle woorden fijn aan elkaar.
Kortom als je Frans echt wilt beheersen een dag, maak je nu dan nog niet druk om de woordenschat, maar concentreer je voornamelijk op de grammatica en werkwoorden.
Wil je gewoon een goed cijfer halen op je eindexamen, dan zou ik zeggen blok totdat je erbij neervalt

veel succes