Puzzel Puzzels
DC
Artikelen: 0

Re: [Mechanica] G-krachten

is er ook een manier om G-krachten uit te rekenen??? iets van arm*rotatiesnelheid (bij rotatie?)

remmen en optrekken geen probleem :shock: gewoon ms^-2 /9.81...

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Bart

DC schreef:is er ook een manier om G-krachten uit te rekenen??? iets van arm*rotatiesnelheid (bij rotatie?)

remmen en optrekken geen probleem :shock: gewoon ms^-2 /9.81...

G = a / g

ofwel versnelling / valversnelling
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

fusion

Bedoel je de normaal- of tangensiaalversnelling?
StrangeQuark

Volgens mij schiet bij 5G de airbag eruit! Dat wil zeggen 50m/s^2. Dit haal je niet door simpel te remmen!!!
Ho wacht ff, hier worden wat dingen door elkaar gehaald. Wees blij dat je dat niet haalt door simpel weg te remmen, als dat wel zo zou zijn, dan zou je bij elk stoplicht je airbag terug moeten duwen. Het gaat om impact. Kijk stel dat jij een kreukelzone van 0,5 meter hebt. Je rijd 25m/s (90km/h). Stel dat je lineair afremt (dus per cm rem je evenveel af) dan is je gemiddelde snelheid tijdens dat rem traject 12,5 m/s geweest (45km/h). Je moet die dus in een halve meter afremmen, oftewel in 1/25e seconde. In 1/25 seconde 12,5m/s afremmen, is een ENORME vertraging. Dit is 312.5 m/s2, oftewel 30G. Het gaat hier om impact en de vertraging die daar bij komt kijken. Daarom wordt er in je auto alles aan gedaan om je in zoveel mogelijk afstand te laten afremmen, want afstand betkent langzamer remmen. De airbag geeft je hoofd een remweg van 30cm ipv de 0.5 cm die je stuur meegeeft met je hoofd. Je autogordels remmen je vertraging af over een halve meter ofzoiets (ze rekken uit), ipv dat je dashboard dat doet binnen een cm ofzo.

Op je harde schijf staat dat de garantie vervalt bij tikken die harder zijn dan 75G. Dat lijkt absurd, maar je HD geeft niet mee, hij deukt niet in als je hem laat vallen, dus als hij een millimeter indeukt, moet je eens kijken hoe hard hij moet vertragen in die millimeter ook al valt hij maar 10m/s.

@Syd: 1G optrekken is dus van 1 naar 100km/h in ongeveer 3 seconden, misschiens zegt dat wat meer.

@Jenco: De Spanning in het touw is: T=mg/cos(hoek) en de versnelling is via de tweede wet van newton te berekenen: a=Tsin(hoek) / m. Dat bij elkaar invullen krijg je: g tan(hoek). Wat je dus moet doen is een pendulum bij je in de auto hangen, en aan de bovenkant van je dak waar het pendulum aanhangt, een geo driehoek plakken naast het touw. Je kijkt dan naar de hoek die het touw maakt op de geodriehoek, en dan de tangens van die hoek vermenigvuldigt met 9.81m/s2 levert je de versnelling op van de auto.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Lensos

hallo1979 schreef:Volgens mij schiet bij 5G de airbag eruit! Dat wil zeggen 50m/s^2. Dit haal je niet door simpel te remmen!!!

@Jenco: De Spanning in het touw is: T=mg/cos(hoek) en de versnelling is via de tweede wet van newton te berekenen: a=Tsin(hoek) / m. Dat bij elkaar invullen krijg je: g tan(hoek). Wat je dus moet doen is een pendulum bij je in de auto hangen, en aan de bovenkant van je dak waar het pendulum aanhangt, een geo driehoek plakken naast het touw. Je kijkt dan naar de hoek die het touw maakt op de geodriehoek, en dan de tangens van die hoek vermenigvuldigt met 9.81m/s2 levert je de versnelling op van de auto.

In een vliegtuig moet je natuurlijk wel in rekeningn houden dat die kan stijgen of dalen, en daardoor niet perfect horizontaal zijn. Volgens mij gebeurde dit bij die meting van 4G, want dit lijkt mij toch wel erg hoog. Zeker als in deze thread ook al gezegd is dat veel mensen al flauw vallen bij 4-5G
You and your big words. . .and your small difficult words
Stephaan

tegen hoeveel g een mens bestand is zal wel per individu verschillen maar vooral ook in welke zin die g's werken is van belang Als het bloed erdoor uit je hoofd" weggegeed "wordt, reageer je zeker anders dan als het bloed juist naar je hoofd gedrukt wordt . Verder denk ik ook dat het verschil maakt als je in liggende houding hoge g te verduren krijgt loodrecht op je lichaam die je dus nog vaster in je ligplaats drukt.
Anonymous

hmm een beetje vaag niek

hiervoor heb je nog een constante nodig...slechts 150 km:9,81 kom je er niet, je praat volgens mij niet over een g-versnelling maar meer over een normale accelaratie oid.

anders zou je kunnen stellen dat met 15.29 G hij net kantje boord zat.

het gevaarlijke zit hem in de dichtheid van de organen, die drukken elkaar kapot.

ik zou zeggen: Xt=Xo+Vo.t+1/2.a.t2 en Vt=vo+a.t

en dan nog iets :shock:

succes
Wouter_Masselink

Mensen overleven zelfs 40 G. Het belangrijkste hieraan is de vector van deze versnelling (resp. vertraging), tesamen met de tijdsduur van de actie.
"Meep meep meep." Beaker
Anonymous

Wat een heerlijk forum is dit!!!

Eindelijk ingelogd als member hoop ik nu!

Kijk, als je normaal vliegt in een cessna (ik ben zelf vlieger), dan krijg je bij een turn van 60 degr. al gauw 6-9G op je lichaam, dat voel je, maar je valt niet flauw, het is "vrij mild".

Een mens kan veel verdragen, maar 40G, zoal meldt het experiment op die zoutvlakte (de bekende "kaarsrechte rails") in de US met die aspirant "astronaut", daar zet ik mijn twijfels bij.

Wie weet kan het, maar dankzij het verschil in dichtheid van je organen, worden ze kapotgedrukt, dit is de reden waarom mensen niet al te lang tegen G-krachten van meer dan >10G kunnen.

Willem :shock:
Wouter_Masselink

Extreem hoge G-krachten (bijvoorbeeld 40G) kunnen mensen doorstaan. Deze G-krachten moeten dan wel zeer kort van aard zijn. De kans op losgetrokken netvliezen is dan toch nog steeds groot.
"Meep meep meep." Beaker
Brinx
Lorentziaan

... dan krijg je bij een turn van 60 degr. al gauw 6-9G op je lichaam ...
Dat lijkt me niet kloppen. Ik ken die 60-gradenbochten, en bij zo'n bocht trek je in principe 2 g. Je kunt dit ook makkelijk genoeg uitrekenen met een krachtenevenwicht in verticale richting (vooropgesteld dat je de bocht in het horizontale vlak draait, dus geen klimmende of dalende bocht - hoewel dat strikt genomen weinig uitmaakt). En 6 tot 9 g trekken in een cessna'tje? Lijkt me een vrij bijzondere cessna...

Misschien bedoelde je 6 tot 9 m/s^2 extra, bovenop de standaard ~9.81 m/s^2 die je normaliter ondervindt?
Anonymous

De kist daalt altijd in een bocht, omdat het totaal aan oppervlakte vwb je wingspan afneemt. Je wings breken niet af, maar door de kanteling die je plane maakt, worden ze kleiner tov het aardoppervlak en de 'luchtkolom' waarin je vliegt zeg maar.

Daardoor pak je kortstondig 6-9G, het is maar een paar tellen want 60 is de max. hoek die je mag maken in een upperwing zeg maar.

(heimwee modus: heeft zin in vliegen tijdens het typen, lange tijd geleden weer... :shock: )

Zelfs als parachutist onder een zgn. 'high performance' canopy (speciale stof en semi-ellips vorm) kan na een 'hook-turn' met gemak een 6G trekken, al duurt het maar een paar tellen (op dat moment heb je ook geen enkele controle want je hangt 'boven je chute' in horizontale houding en dat voel je!!!)

MVG,

Willem.
Anonymous

Correctie, in een neerwaartse turn, Brinx.
eew

Ik heb zelfs ergens gelezen dat je 30G krijg als je op een stoel gaat zitten.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

StrangeQuark

Ik heb zelfs ergens gelezen dat je 30G krijg als je op een stoel gaat zitten.

Kan best. Zoals ik al heb voorgerekend gaat het om de vertraging per tijdseenheid. De maat G is eigenlijk heel erg subjectief.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Klassieke mechanica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!