remmen en optrekken geen probleem
Moderator: physicalattraction
DC schreef:is er ook een manier om G-krachten uit te rekenen??? iets van arm*rotatiesnelheid (bij rotatie?)
remmen en optrekken geen probleemgewoon ms^-2 /9.81...
Ho wacht ff, hier worden wat dingen door elkaar gehaald. Wees blij dat je dat niet haalt door simpel weg te remmen, als dat wel zo zou zijn, dan zou je bij elk stoplicht je airbag terug moeten duwen. Het gaat om impact. Kijk stel dat jij een kreukelzone van 0,5 meter hebt. Je rijd 25m/s (90km/h). Stel dat je lineair afremt (dus per cm rem je evenveel af) dan is je gemiddelde snelheid tijdens dat rem traject 12,5 m/s geweest (45km/h). Je moet die dus in een halve meter afremmen, oftewel in 1/25e seconde. In 1/25 seconde 12,5m/s afremmen, is een ENORME vertraging. Dit is 312.5 m/s2, oftewel 30G. Het gaat hier om impact en de vertraging die daar bij komt kijken. Daarom wordt er in je auto alles aan gedaan om je in zoveel mogelijk afstand te laten afremmen, want afstand betkent langzamer remmen. De airbag geeft je hoofd een remweg van 30cm ipv de 0.5 cm die je stuur meegeeft met je hoofd. Je autogordels remmen je vertraging af over een halve meter ofzoiets (ze rekken uit), ipv dat je dashboard dat doet binnen een cm ofzo.Volgens mij schiet bij 5G de airbag eruit! Dat wil zeggen 50m/s^2. Dit haal je niet door simpel te remmen!!!
hallo1979 schreef:Volgens mij schiet bij 5G de airbag eruit! Dat wil zeggen 50m/s^2. Dit haal je niet door simpel te remmen!!!
@Jenco: De Spanning in het touw is: T=mg/cos(hoek) en de versnelling is via de tweede wet van newton te berekenen: a=Tsin(hoek) / m. Dat bij elkaar invullen krijg je: g tan(hoek). Wat je dus moet doen is een pendulum bij je in de auto hangen, en aan de bovenkant van je dak waar het pendulum aanhangt, een geo driehoek plakken naast het touw. Je kijkt dan naar de hoek die het touw maakt op de geodriehoek, en dan de tangens van die hoek vermenigvuldigt met 9.81m/s2 levert je de versnelling op van de auto.
Dat lijkt me niet kloppen. Ik ken die 60-gradenbochten, en bij zo'n bocht trek je in principe 2 g. Je kunt dit ook makkelijk genoeg uitrekenen met een krachtenevenwicht in verticale richting (vooropgesteld dat je de bocht in het horizontale vlak draait, dus geen klimmende of dalende bocht - hoewel dat strikt genomen weinig uitmaakt). En 6 tot 9 g trekken in een cessna'tje? Lijkt me een vrij bijzondere cessna...... dan krijg je bij een turn van 60 degr. al gauw 6-9G op je lichaam ...
Ik heb zelfs ergens gelezen dat je 30G krijg als je op een stoel gaat zitten.