Puzzel Puzzels
wijsneus
Artikelen: 0

Re: De zorgverzekering moet worden afgeschaft

toupasse schreef: vr 30 nov 2012, 02:49
Een goed functionerend particuliere zorgverzekeringswezen vraagt een vrije markt met marktwaakhond. En deze is helaas van het kaliber Wellink. Zo kon het gebeuren dat 4 zorgverzekeraars de markt ongestoord konden verdelen. Met alle gevolgen van dien voor zorgverzekerden en zorgverleners.

Zie verder: http://forum.www.tro...15158&p=1513168
Dat vind ik een juiste zienswijze of eigenlijk ook een opsomming van een feit.

De ,,marktwaakhond'' bestaat uit leden die ook in de besturen van zitten en daar schiet de objectiviteit vaak tekort.

---

De echte zorgverleners en de verzekerden zijn de enigen die elkaar

dankbaar aan zullen kjiken en helaas worden er vrijwilligers en stagieres gebruikt

omdat vanuit de top wordt gemeld dat,,het geld op zou zijn''

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

wijsneus

jack wheely schreef: do 29 nov 2012, 11:48
Er zijn zoveel 'vervuilende' elementen in de kostenopbouw die ten grondslag liggen aan een oneerlijke prijststelling, zodat moet worden gezegd dat sowieso ---- zorgbelasting die uitgaat van 2,2 procent van ons bruto inkomen. De aanvullende verzekeringen zullen ongetwijfeld wat duurder worden dan nu het geval is, maar deze zijn te beïnvloeden door de eigen keuzes inzake lifestyle en dergelijke.

Die 2,2 procent wordt,in dit geval, dan in feite betaald door de - niet bij de overheid en overheidsgerelateerde - werkende belastingbetaler en dat is geen goed idee.

Er is het gegeven dat alle ambtenaren ook al door deze werkende belastingbetaler betaald word.

Versimpeling van de schijven in de lagen van bijvoorbeeld de ziekenhuizen zou wel iets opleveren maar

de cultuur is toch een beetje van:Ik moet het hebben...

kan mij niet schelen hoe....

als ik het maar heb...

want die anderen hebben het ook!

In basis een leergang voor alle managers in elke branche :de Tsjakka-leer.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Fred F.
Pluimdrager

wijsneus schreef:Als dat zo is dan betaald de laagverdiener dus relatief een groter deel mee dan

de hoogverdiener via de aankoop van eten zal daar weinig verschil in zitten

dat is voor een hoogverdienende peanuts .
In de nederlandse begroting staat 77 miljard aan zorgkosten. Tel daar nog eens, zeg, 13 miljard bij op die we aan zorgverzekeringspremies betalen dan is dat samen ongeveer 90 miljard euro. Dat is 570 euro per maand per volwassene.

Maar iemand die minimumloon verdient betaalt na aftrek van zorgtoeslag slechts ongeveer 30 euro netto per maand. Een schijntje dus. De 540 euro die deze persoon niet betaalt moet uit de inkomstenbelasting komen. Maar die minimumloner betaalt in schijf 1 slechts 2 % inkomstenbelasting (rest is premies volksverzekeringen). Het zijn dus vooral de mensen die wat meer verdienen en wel inkomstenbelasting betalen die de bulk van de zorgkosten opbrengen, alles bij elkaar misschien wel 1000 euro per maand, dus vele vele vele malen meer dan die miezerige 30 euro van die klagende minimumloner die meent dat hij o zo ontzettend veel zorgpremie moet betalen.

De zorgverzekering is nu al een absurd genivelleerd systeem wat juist zou moeten denivelleren. Er is geen enkele reden waarom de zorgkosten anders zouden moeten worden verdeeld (tenzij genetisch bepaald) dan de kosten van levensonderhoud, zoals voeding, gas, water, elektriciteit, kleding, onderdak.

Zorgverzekering niet afschaffen dus, maar juist fors verhogen en de staatsbijdrage (uit belastingen) juist fors verlagen.

Wie nivellering wil moet daarvoor maar actie voeren binnen de werkgevers, niet via de belastingdienst van de staat.
Hydrogen economy is a Hype.
Biofiel

Fred F. schreef: vr 30 nov 2012, 11:05
Zorgverzekering niet afschaffen dus, maar juist fors verhogen en de staatsbijdrage (uit belastingen) juist fors verlagen.

Wie nivellering wil moet daarvoor maar actie voeren binnen de werkgevers, niet via de belastingdienst van de staat.

De argumentatie snap ik nog wel, alleen de conclusie niet. Misschien zijn de uitgangspunten verschillend, maar ik vind dat we een sociale staat moeten zijn. Een van de belangrijke pijlers hiervan is de gezondheidszorg. Het privatiseren hiervan had moeten leiden tot concurrentie en lagere kosten terwijl de zorg kwalitatief zou verbeteren. Hoewel ik geen onderzoeksgegevens bij de hand heb, lijkt mij dit niet te zijn uitgekomen. Ook de marktwerking bij tandartsen bleek alleen uit te lopen op hogere kosten.

Ik ben een sterk voorstander van centraal geregelde basiszorg en dus belastingverhoging. Hoeveel ieder vervolgens moet betalen is een andere discussie.
Ger

In de nederlandse begroting staat 77 miljard aan zorgkosten. Tel daar nog eens, zeg, 13 miljard bij op die we aan zorgverzekeringspremies betalen dan is dat samen ongeveer 90 miljard euro. Dat is 570 euro per maand per volwassene.

Maar iemand die minimumloon verdient betaalt na aftrek van zorgtoeslag slechts ongeveer 30 euro netto per maand. Een schijntje dus. De 540 euro die deze persoon niet betaalt moet uit de inkomstenbelasting komen. Maar die minimumloner betaalt in schijf 1 slechts 2 % inkomstenbelasting (rest is premies volksverzekeringen). Het zijn dus vooral de mensen die wat meer verdienen en wel inkomstenbelasting betalen die de bulk van de zorgkosten opbrengen, alles bij elkaar misschien wel 1000 euro per maand, dus vele vele vele malen meer dan die miezerige 30 euro van die klagende minimumloner die meent dat hij o zo ontzettend veel zorgpremie moet betalen.
Dat is niet zozeer het punt. Het punt is meer (en daar is het gros het wel over eens volgens mij): die minimumloner kan de volle pond niet ophoesten. € 570,- is zo'n 40% van het bruto minimumloon. Haal daar nog een paar honderd euro huur en een paar honderd euro inkomstenbelasting vanaf, 150 euro voor gas, water licht, 50 euro aan overige verzekeringen en je houdt -als alles meevalt- zo'n 150-200 euro over om je te voeden, te kleden, enz. En dan heb je nog niet eens televisie, internet, telefoon, e.d. meegerekend, of een auto om maar eens wat te noemen.

Natuurlijk zou de inkomstenbelasting dan weer omlaag kunnen omdat we 77 miljard minder belastinggeld hoeven te betalen aan zorg, maar bereik je dan niet hetzelfde als in de stelling van dit topic: alles in 1 pot in plaats van heen-en-weer schuiven met geld.
Maar is het niet veel logischer om iets waarvan de staat heeft vastgesteld dat iedere burger er recht op heeft, ook via diezelfde staat te regelen in plaats van er commerciële partijen tussen te manoeuvreren?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Fred F.
Pluimdrager

@Biofiel:

Dit topic gaat over de zorgverzekering, niet over de (in)efficiëntie van ziekenhuizen of tandartsen, of wie dan ook.

Een zorgverzekering is slechts één van de vele kosten van levensonderhoud, en de meeste mensen betalen minder premie dan ze uitgeven aan sigaretten, of aan energie, of aan supermarktboodschappen, of aan onderdak. Waarom wordt er dan altijd zo'n theater opgevoerd over die "hoge" zorgpremies maar pleit niemand voor een minimale basisverzekeringspremie en hoge staatsbijdrage voor al die andere zaken? Omdat de theatralen wel weten dat ze daar niet mee weg zouden komen. Maar zorg raakt aan zieligheid en dus verliest iedereen zijn gezonde verstand, en rekenvaardigheid.

Ik zal het nog wat harder stellen: waarom zou er verschil moeten zijn tussen een zorgverzekering en een autoverzekering? Velen betalen meer aan autoverzekering dan aan zorgpremie, dus dan moet daar ook maar een centraal geregelde basiszorg voor komen, betaald met belastinggeld? Full risk, vanzelfsprekend.
Fred F.
Pluimdrager

Het punt is meer (en daar is het gros het wel over eens volgens mij): die minimumloner kan de volle pond niet ophoesten. € 570,- is zo'n 40% van het bruto minimumloon.
Mijn punt is dat een minimumloner slechts ongeveer 30 euro netto zorgpremie betaalt, terwijl zijn fair share eigenlijk 570 euro zou moeten zijn, maar dat bepaalde politici niettemin de indruk wekken dat er hier sprake zou zijn van een verschrikkelijk oneerlijk systeem waarin vooral de minima onevenredig veel moeten betalen, terwijl die juist vrijwel niets betalen. Het huidige systeem is juist oneerlijk voor Jan Modaal.

Omdat zieke mensen blijkbaar zielig zijn ontstaat er over zorgpremies telkens een bespottelijke discussie, terwijl dat helemaal niets verandert aan de kans dat iemand ziek wordt of de ernst van een eventuele ziekte, dus geen heeft effect op kwaliteit van leven. Zorgpremie worden totaal anders bekeken dan andere kosten van levensonderhoud die meestal veel hoger zijn.

Ik weet ook wel dat verhoging van de zorgpremies en verlaging van de belastingen politiek niet haalbaar zijn, maar in een discussie met argumenten en getallen is dat wel de enige logische conclusie, ook al wil vrijwel niemand dat onder ogen zien.
Ger

Fred F. schreef: vr 30 nov 2012, 12:04
Ik zal het nog wat harder stellen: waarom zou er verschil moeten zijn tussen een zorgverzekering en een autoverzekering? Velen betalen meer aan autoverzekering dan aan zorgpremie, dus dan moet daar ook maar een centraal geregelde basiszorg voor komen, betaald met belastinggeld? Full risk, vanzelfsprekend.
Omdat een auto geen levensbehoefte is. Een gezond lijf wel.
Fred F. schreef: vr 30 nov 2012, 12:22
Mijn punt is dat een minimumloner slechts ongeveer 30 euro netto zorgpremie betaalt, terwijl zijn fair share eigenlijk 570 euro zou moeten zijn, maar dat bepaalde politici niettemin de indruk wekken dat er hier sprake zou zijn van een verschrikkelijk oneerlijk systeem waarin vooral de minima onevenredig veel moeten betalen, terwijl die juist vrijwel niets betalen.

(..)

Ik weet ook wel dat verhoging van de zorgpremies en verlaging van de belastingen politiek niet haalbaar zijn, maar in een discussie met argumenten en getallen is dat wel de enige logische conclusie, ook al wil vrijwel niemand dat onder ogen zien.
(onderstreepte is door mij)

Laten we de politiek even buiten beschouwing houden, en het op ons eigen gezond verstand beredeneren. Ik zeg dan eerder dat het idioot is om iets wat een basisbehoefte is te laten regelen door commerciële partijen. De staat bepaalt op welke zorg men iedere burger minimaal recht heeft: prima, maar verzorg dat dan ook. Laat heel die basisverzekering over aan de staat, aangezien zij ook bepalen dat iedereen van die zorg verzekerd moet zijn. Nu hou je de zorgverzekeraars het hand boven het hoofd omdat ze toch wel klanten krijgen. Het is immers verplicht.

En om het een reactie analoog aan de eerste quote in dit bericht voor te zijn: een WA verzekering is niet verplicht. Je bepaalt altijd nog zelf of je een auto koopt en er in rijd. Slechts als iemand ervoor kiest om die auto te kopen, dan kiest hij ook heel bewust voor de kosten die eraan verbonden zijn.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Fred F.
Pluimdrager

De meeste mensen hebben tegenwoordig een autoverzekering, dus is het voor hen een verplichte kostenpost, maar de analogie tussen ziekte en een kapotte auto is blijkbaar niet duidelijk overgekomen, dus laat maar.

Zorg is bij lange na niet de enige basisbehoefte, maar wel de enige waarover met dogmas gediscussieerd wordt.

Onbewust linkt men blijkbaar zorgpremie met gezondheid (dat is wat ik eerder met zieligheid bedoelde), maar afschaffen van zorgpremie lijdt toch echt niet tot een betere gezondheid.

Ik heb nog steeds geen enkel zinnig argument gehoord waarom de kosten van zorgpremie anders behandeld zou moeten worden dan kosten voor andere basisbehoeftes zoals voeding, energie, et cetera, dus ik hou er mee op. De dogmatici mogen het laatste woord hebben.
Ger

Je kunt het dogma's noemen, maar daar heeft het n.m.m. niets mee te maken en vind ik een zwak excuus om je gelijk te halen.
Fred F. schreef: vr 30 nov 2012, 13:19
Ik heb nog steeds geen enkel zinnig argument gehoord waarom de kosten van zorgpremie anders behandeld zou moeten worden dan kosten voor andere basisbehoeftes zoals voeding, energie, et cetera,
2 grote verschillen:
  1. De overheid bepaalt dat je verplicht bent om je te verzekeren en stelt daar een minimum voor vast (=basisverzekering). Iedereen mag zelf weten of en en welke mate hij auto rijdt, eet, energie verbruikt, in wat voor woning hij woont, etc.
  2. De overheid stelt voor een groot deel ook de prijzen vast van zorg (niet de verzekering ervan, maar de daadwerkelijke prijzen voor bijvoorbeeld de tandarts). Belastingen even daargelaten geldt dat niet voor voedsel, energie, etc.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
wijsneus

Fred F. schreef: vr 30 nov 2012, 13:19
De meeste mensen hebben tegenwoordig een autoverzekering, dus is het voor hen een verplichte kostenpost, maar de analogie tussen ziekte en een kapotte auto is blijkbaar niet duidelijk overgekomen, dus laat maar.

Zorg is bij lange na niet de enige basisbehoefte, maar wel de enige waarover met dogmas gediscussieerd wordt.

Onbewust linkt men blijkbaar zorgpremie met gezondheid (dat is wat ik eerder met zieligheid bedoelde), maar afschaffen van zorgpremie lijdt toch echt niet tot een betere gezondheid.

Ik heb nog steeds geen enkel zinnig argument gehoord waarom de kosten van zorgpremie anders behandeld zou moeten worden dan kosten voor andere basisbehoeftes zoals voeding, energie, et cetera, dus ik hou er mee op. De dogmatici mogen het laatste woord hebben.
Helaas zitten de meeste dogma's in de hoofden van de topverdieners in de ziekte- en thuiszorg.

De bonussen en provisies bij aanbestedingen gaan allemaal naar hun.

En daar zal niemand wat aan willen doen.?
Benm

wijsneus schreef: za 01 dec 2012, 10:16

---

De meeste werkende minimumloners zullen dan niet meer kunnen betalen en zullen dan in de Bijstand moeten.
Maar dat lost het ook niet op, want in de bijstand ben je nog steeds verplicht een ziektekostenverzekering te hebben, en de premie zou dan bij gelijke verdeling in de orde van 500 euro komen.

Gevolg van iedereen zelf die ca 500 euro laten betalen, en het fixen via de belasting, zou dan tot gevolg hebben:

- dat je de bijstand 500 euro moet verhogen

- dat je mensen met een minimumloon geen belasting laat betalen, maar subsidie moet geven

- dat zelfs mensen met een modaal inkomen zo'n ongeveer op 0 komen qua af te dragen belastingen

daarmee zou je de zorg de-fiscaliseren en via de belasting weer nivelleren. Let wel dat bovenstaande momenteel ook gewoon gebeurd, alleen op onzichtbare wijze.

Het probleem is gewoon dat zorg duur is. Zo duur dat de meeste mensen het niet kunnen opbrengen uit hun inkomen, ook werkenden niet. Het gaat om een gigantisch bedrag: per persoon 500 euro per maand over een periode van 60 jaar (vanaf 18 tot een levensverwachting van 78) is het 360.000 euro.
Victory through technology
wijsneus

Benm schreef: za 01 dec 2012, 13:46
Maar dat lost het ook niet op, ----van 78) is het 360.000 euro.
Er wordt steeds gezegd dat de zorg duur is.

Vaststaand feit is dat de zorg duur gemaakt wordt ....

Bijvoorbeeld:

Een chirurg maakt een fout met ernstige gevolgen voor de

behandelde client en er komt een klacht.

Dan komt er een enorme batterij aan wijze mannen die dus

de klacht gaan bekijken,bestuderen bespreken enz. en

na jaren komt er een vage en niet te begrijpen conclusie.

Duur en onnodig...

Deze chirurch een paar hollandse klappen voor z'n kop geven

mag niet maar hij heeft wel iemand onder verdoving zwaar mishandeld.

De toezichthoudende besturen kunnen voor een groot deel weg.

Bij de laatste berichtgeving blijkt een neurochirurg jarenlang

zonder de vereiste papieren in een ziekenhuis gewerkt

te hebben (nou,werken?)

Dit alleen geeft aan dat er dan een incompotente bovenlaag

aanwezig is die zijn verantwoordelijkheid zal kunnen nemen.

Ondanks het aangerichte leed waarbij het slachtoffer ook nog lang niet van zijn ziektezorg verlost is want in vele gevallen is de klacht erger geworden.

Dit soort kostenmakende en -vergrotende cultuurtjes maken de ziekenzorg simpelweg duurder.

en:
Fred F. schreef: vr 30 nov 2012, 12:22
Mijn punt is dat een minimumloner ----Omdat zieke mensen blijkbaar zielig zijn ontstaat

----ook al wil vrijwel niemand dat onder ogen zien.
Tja..wat is ziek....

Sommige zieke forumleden zijn niet zo zielig maar

Ik weet zeker dat sommige zieke bestuursleden van ziekenhuizen

liever niet voor een kwaal in hun ,,eigen ziekenhuis''behandeld willen worden en

gelukkig.....ze verdienen genoeg om naar een goede kliniek te gaan.
Ger

wijsneus schreef: zo 02 dec 2012, 08:19
Een chirurg maakt een fout met ernstige gevolgen voor de

behandelde client en er komt een klacht.

Dan komt er een enorme batterij aan wijze mannen die dus

de klacht gaan bekijken,bestuderen bespreken enz. en

na jaren komt er een vage en niet te begrijpen conclusie.

Duur en onnodig...

Deze chirurch een paar hollandse klappen voor z'n kop geven

mag niet maar hij heeft wel iemand onder verdoving zwaar mishandeld.

De toezichthoudende besturen kunnen voor een groot deel weg.

Bij de laatste berichtgeving blijkt een neurochirurg jarenlang

zonder de vereiste papieren in een ziekenhuis gewerkt

te hebben (nou,werken?)

Dit alleen geeft aan dat er dan een incompotente bovenlaag

aanwezig is die zijn verantwoordelijkheid zal kunnen nemen.

Ondanks het aangerichte leed waarbij het slachtoffer ook nog lang niet van zijn ziektezorg verlost is want in vele gevallen is de klacht erger geworden.

Dit soort kostenmakende en -vergrotende cultuurtjes maken de ziekenzorg simpelweg duurder.
  1. Dit is niet hetgeen wat miljarden kost, en dus een druppel op de gloeiende plaat van het geheel. Laten we alsjeblieft niet verzanden in zulk geblaat, want dan is deze discussie al gauw waardeloos.
  2. "Een paar hollandse klappen voor z'n kop" lost geen problemen op en heeft al helemáál niets van doen met de zorgverzekering.
Hou de discussie a.u.b. bij de stelling.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Michel Uphoff

De Nederlandse Vereniging voor Neurochirurgie waarschuwt al langer dat privéklinieken omwille van de winst vaak veel te vroeg operatief ingrijpen. Onderzoek van het LUMC klik wijst uit, dat er na een jaar vrijwel geen meetbaar verschil is tussen herniaklachten die geopereerd werden en afwachten. Hernia's hebben vaak een gunstig verloop. Maar een operatie levert enige duizenden euro's op en een pijnstillende injectie slechts een paar tientjes, dus laat je dit soort keuzes over aan de commercie dan kan je dit krijgen:

Een paar maanden geleden stond een ontluisterend kaartje in de krant (NRC en VK). Het bevatte een weergave van het aantal herniaoperaties per gemeente, gecorrigeerd voor woonadres als ik het mij goed herinner.

Uit dat kaartje bleek dat het aantal operaties per 100.000 inwoners maar liefst een factor 5,5 varieerde. In een aantal gemeenten, vooral die in de buurt van een privékliniek, draait de herniafabriek kennelijk op volle toeren.

30 procent van alle galblaasoperaties is onnodig blijkt uit dit rapport, er worden jaarlijks 21.000 neusamandeloperaties gedaan bij kinderen onder 10 jaar en mogelijk is geen van deze operaties nodig of zelfs gewenst, en ongeveer de helft van alle aangeboden zorg heeft geen of een ongemeten positief effect op de gezondheid meldt hetzelfde rapport.

Miljarden worden er verkwist met onnodige medische ingrepen zolang het primaat de meeste winst is en niet de best passende en noodzakelijke zorg. Miljarden aan premie de de bevolking op moet brengen worden er verkwist. Winstmaximalisatie corrumpeert nogal vaak, dus ook in de zorg.

De privatisering van de basisgezondheidszorg terugdraaien lijkt mij de enige weg naar minder ongezonde gezondheidszorg.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!