Puzzel Puzzels
Drieske
Artikelen: 0

Re: Stelling van Rouch

Dat is correct. Zie je een verband met jouw opgave?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Energyfellow

Ik zie dat x = 2 en dat y = -2 maar dat is waarschijnlijk niet de correcte oplosmethode.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Drieske

Nee, ik bedoel dat het volstaat om een oplossing te vinden voor de eerste n (hier 2) vergelijkingen en deze oplossing moet ook aan de andere vergelijkingen voldoen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Energyfellow

Misschien even ter verduidelijking, die n, dat is toch de n van mijn (m * n) stelsel?
Drieske

De n is de n van "n onbekenden". Sorry voor die onduidelijkheid.
Energyfellow

Waarschijnlijk is mijn redenering fout maar mijn rang is de waarde van mijn eerste onbekende?

In dit geval dan:

x + 5y = -8 zou dan moeten worden:

5y = -8 -x

<=> 5y = -8 - 2

<=> 5y = -10

<=> y = -10 / 5

<=> y = -2.
Drieske

Jaja, je oplossing klopt hoor. Maar mijn punt is gewoon dat je niet met alle vergelijkingen rekening dient te houden met het zoeken van een oplossing, maar enkel met evenveel vergelijkingen als je onbekenden hebt. Snap je?
Energyfellow

Drieske schreef: ma 17 dec 2012, 11:56
Snap je?

Niet echt ...
Drieske

Wel, je weet dat je groot stelsel (met alle vergelijkingen) een unieke oplossing heeft (dat is niet steeds zo, maar nu wel). Je weet ook dat de beperking tot de eerste 2 vergelijkingen ook een unieke oplossing heeft (ook dat is niet algemeen zo, maar nu wel). Bijgevolg moet dat toch dezelfde oplossing zijn?
Energyfellow

Nu ik al die gegevens heb, bevat de Stelling dan geen algemene oplossingsmethode?
Drieske

Wat bedoel je met algemene oplossingsmethode? Je kunt uiteraard steeds je matrix gaan rijherleiden in "bovendriehoeks" vorm. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat je geen vierkante matrix hebt, dus je strikt genomen ook geen bovendriek kunt hebben, maar je begrijpt wat ik bedoel, wsl?
Energyfellow

Wat ik bedoel is het volgende, de Methode van Gauss laat ons toe een bovendriehoeksmatrix te vormen en door achterwaartse substitutie onze onbekenden te vinden.

Bij de methode van Gauss-Jordan maken we onze matrix canoniek en lezen onze onbekenden af in de laatste kolom.

Bij de methode van Cramer bereken we de determinant, ... waardoor de uitkomsten ook onze onbekenden zijn.

Bij de methode van de inverse matrix maken we onze matrix invers, ... en lezen we de waarde van de onbekenden af in de matrix die we uiteindelijk uitkomen.

Nu, we hebben onze rang en we weten dat x een unieke waarde heeft en dat y een unieke waarde heeft. Mijn vraag is nu wat dan de volgende stap zou zijn om je onbekenden te vinden?
Drieske

Je zult nog steeds Gauss ofzo moeten gebruiken om je oplossingen te vinden. Rouché is gewoon een vlotte manier om te vinden of en hoeveel oplossingen je hebt.
Energyfellow

Dries,

Bedankt, dat verklaart inderdaad veel :) .

Dus als mijn rangen aan elkaar gelijk zijn heeft elke onbekende één unieke oplossing.

Als mijn rangen niet aan elkaar zijn, dan heb ik geen oplossing.

Wanneer heb ik dan oneindig veel oplossingen?

ads

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Drieske

Correctie: als de rangen gelijk zijn aan elkaar én gelijk aan het aantal onbekenden, is er een unieke oplossing. Als ze aan elkaar gelijk zijn, maar niet gelijk aan het aantal onbekenden, heb je oneindig veel oplossingen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “(Lineaire) Algebra en Meetkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!