Het Internet biedt een zeer grote hoeveelheid informatie over hypertensie, de voorgeschreven medicijnen, onderzoek naar de ""effectiviteit" ervan, etc.
Bij het ouder worden ervaar ik dat steeds meer mensen in mijn omgeving kwalen oplopen als Diabetes II, een verhoogde bloeddruk, etc.etc. Niet zelden is hier een relatie te leggen met overgewicht, te weinig bewegen etc.etc.
In allerlei onderzoeken wordt vooral ingegaan op de effectiviteit t.a.v. levensduur verlenging van ""patienten"" bij het voorschrijven van allerlei hypertensie verlagende/onderdrukkende/voorkomende medicijnen.
Heel bekende in die groep zijn o.a. hydrochloorthiazide en lisinopril, maar er zijn er veel meer.
Bij gesprekken in mijn vrienden en relatiekring kom ik tot de ontdekking dat het percentage gebruikers snel stijgt. Het lijkt er bijna op of iedere 55+-er die bij de huisarts komt ongeveer automatisch een pak van dat spul aangesmeerd krijgt.
Nog opvallender is de afwezigheid van voorlichting over de mogelijke bijwerkingen van dergelijke middelen. Bijsluiters geven nauwelijks voorlichting over problemen als ""krachtvermindering"" in de spieren en handen, en over bijv. het doen ontstaan van erectieproblemen.
Op het moment dat ik dergelijke zaken in mijn kring bespreekbaar maakte had ik binnen enkele dagen een aantal reakties van mensen die uiteindelijk bevestigen dat ze bij het gebruik van dergelijke middelen dit soort bijwerkingen ook ervaren. Dit omdat ze desgevraagd aangeven dat de problemen zijn begonnen kort na de start van het gebruik van anti-hypertensia.
Ik heb vervolgens gevraagd of men een zelf een relatie zag met het medicijngebruik. De meesten ontkennen aanvankelijk. Edoch degenen die met name de bovengenoemde problemen ervaren blijken nagenoeg allemaal aan dit soort pillen te zijn geholpen in de laatste jaren..
Met name de sexuele inactiviteit wordt door velen, ook op oudere leeftijd, als verlies van kwaliteit van leven ervaren, terwijl ook het verlies aan (til- en draaikracht en grip) door de meesten als onplezierig wordt ervaren, omdat het het gevoel van veroudering versterkt.
Nu wil ik best geloven dat het voorschrijven van deze middelen 3 doden per jaar bespaart per 1.000 ""geschikten"". Op een gemiddelde levensduur van nog 20 jaar vanaf 1e moment voorschrijven is dit statistisch 0,6 o/o minder mortaliteit. Op zich prachtig. Maar iedereen die ik bevraag stelt liever een paar jaar korter te willen leven met behoud van alle lichamelijke functies, dan als een halve plant min of meer hulpbehoeftig en a-sexueel door het leven te moeten gaan. Het bederft namelijk zoveel plezier, genoegen en genot. Het is niet alleen ""to be or not to be?", maar ook: "how to be!"
Dus is mijn stelling : moeten we hier zo nodig kiezen voor maximale verlenging van leven (kennelijk de maatlat van de medische en wetenschappelijke wereld) of kunnen we in die meetlat ook een plaats in gaan ruimen voor kwaliteit en intensiteit van leven versus levensduur verlenging?
Of... is hetzelfde doel ook (grotendeels) langs andere (lees minder medicamenteuze) werkwijzen te realiseren?
Ik ben erg benieuwd naar de reakties, en eventueel uitgebreider onderzoek.
Puzzels