Je begint met hetzelfde Helium voor zowel Helium I als voor Helium II. Je pakt gewoon 4He en dat koel je af. Je begint dus met hetzelfde spul, namelijk gewoon het gas helium en dat ga je steeds verder afkoelen. Rond de 4 Kelvin (-269 graden celsius) wordt het vloeibaar, ga je het verder koelen tot rond de 2 Kelvin (-271°C) en dan wordt het helium een superfluide helium. Onderaan leg ik uit wat een superfluide is.
Onthoud NIETS komt onder de -273.15°C, dat is 0K, dus 1K is -273.15°C + 1°C = -272.15°C.
0K = -273°C
8K = -265°C
35K = -238°C
100K = -173°C
200K = -73°C
272K = -1°C
273K = 0°C,
283K = 10°C
373K is 100°C.
Zie je het patroon. -538 kan niet, en zal ook nooit kunnen.
Je moet bij helium twee niet de temperatuur verdubelen, hoe kom je daarbij? -538°C bestaat dus niet. Want NIETS komt onder de -273°C
Temperatuur is hetzelfde voor water als voor een boom, het heeft niets met de stof te maken, dus je moet niet zomaar temperaturen gaan verdubbelen.
Stoffen kunnen allemaal even koud worden. Je zou alle stoffen richting het absolute nulpunt kunnen brengen. Je kan toch water -14°C maken of 80°C maar dat kan je toch ook met een telefoon, een boek of met een wafelijzer doen? Wat heeft de temperatuur te maken met de stof. Je kan een stukje metaal even warm of koud maken als water. De ene stof kost wat meer energie dan de andere stof om op een bepaalde temperatuur te brengen, en de ene stof is in een andere fase dan de andere stof, maar alles kan alle temperaturen hebben. Het ziet er alleen niet altijd hetzelfde uit.nu is mijn vraag: zou helium2 nog veel kouder zijn dan helium 1?
vgl 4K met 2.174 K
Trouwens je pakt gewoon normaal helium en dat koel je af tot 4K en dan wordt het vloeibaar, het blijft verder vloeibaar als je het verder afkoelt, ook als je door de 2K grens gaat, dan wordt het niet anders, het krijgt geen andere kleur of wat dan ook. Het is hetzelfde spul, het wordt alleen een supervloeistof. Net zoals dat je bij sommige materialen onder een bepaalde temperatuur supergeleidende eigenschappen krijgt (geen electrische weerstand R=0 Ohm) krijgt het helium supervloeistof eigenschappen. Dat betekent geen viscositeit, oftewel het tegenovergestelde van stroperig. Het heeft geen enkele moeite met stromen. Stroop doet er nog even over om van a naar b te stromen, een supervloeistof is daar bijna instantaan. Erg grappig spul.
Puzzels