Benm schreef: ↑do 14 mar 2013, 18:30
Ik ben zelf niet bepaald een sprookjes-gelover, en kan me er soms best over verbazen waarin mensen allemaal geloven. Dat kunnen kleine bijgeloofjes zijn ('met je linkervoet eerst het voetbalveld op stappen brengt geluk' oid) die ietwat maf zijn, maar verder niet zoveel gevolgen hebben.
Zulke bijgeloofjes bij sportlieden, artiesten e.d. blijven bestaan omdat ze "werken". Zolang men erin gelooft zal men zich rustiger/zelfverzekerder voelen wanneer men zich eraan houdt. Daardoor zal men ook beter presteren, en lijkt het net alsof de juistheid van dat specifieke bijgeloof weer bevestigd is. Wie niet op zulke bijgeloofjes kan terugvallen wordt geheel op zichzelf teruggeworpen (en op de grote rol van het toeval in het dagelijks leven). Emotioneel is men daarom vaak beter af door aan zo'n bijgeloof vast te houden. Alleen mensen die zich koste wat kost aan de feiten willen houden (de wetenschappelijke denkers), zullen zichzelf het gemak van bedoelde bijgeloofjes willen ontzeggen.
Het gaat echter vaak nog wel een stukje verder. Je hebt mensen die pakweg een beleggingsbeslissing baseren op atrologie, terwijl we inmiddels toch wel heel zeker hebben aangetoond dat er geen causaal verband is tussen hoe de sterren staan en hoe de waarde van een bedrijf zich ontwikkelt.
Dat is een goed voorbeeld. Bij de mensen die zich met astrologie bezighouden (enkele serieuze onderzoekers daargelaten) komt het niet eens op zich af te vragen welke argumenten er voor of tegen de astrologie zijn. Men vraagt evenmin naar de resultaten van empirisch onderzoek, noch weegt men de relatieve aannemelijkheid van de verschillende astrologische systemen tegen elkaar af. Zie ook de plotselinge opkomst van de Chinese astrologie die zelfs in tegenspraak is met de Westerse astrologie. De gewone man en vrouw zien daar geen enkel probleem in, en wel het laatste dat men doet is het vragen naar bewijzen. Men reageert eerder alsof er een nieuw exotisch restaurant is geopend, waar men voor de verandering ook eens langs kan gaan. Als er al "bewijzen" aan de orde komen zijn dat anekdotische gevallen die bij gebrek aan een statistische analyse en controle voor subjectieve interpretaties niets bewijzen. Ik heb heel wat discussies gevoegd met anti- en a-wetenschappelijke personen, en ik heb die strijd opgegeven. De eenvoudige waarheid is dat het de mensen zonder wetenschappelijke instelling (oftewel de grote meerderheid van de mensen) niets interesseert of iets ook "wetenschappelijk bewezen" is. De vraag is niet “klopt het?” of “is het waar?”, maar "voelt het lekker?" of "heb ik er in de praktijk iets aan?".
Op een gegeven moment kom je aan religie, en dat is het punt waarop geloof in rationeel verworpen zaken mensenlevens gaat kosten.
Dat mensen tot enkele honderden jaren geleden massaal geloofden in verbanden vind ik op zich wel verklaarbaar, maar als het op een gegeven punt mogelijk is aan te tonen dat die verbanden er helemaal niet zijn, is het feitelijk wel heel bizar dat veel mensen er toch in blijven geloven.
Dat is alleen bizar als je aanneemt dat iedereen een meer of minder ontwikkelde wetenschappelijke
basisinstelling heeft. Het is moeilijk uit je eigen wereldbeschouwing te stappen, daarom blijven we ons als wetenschappers en technici verbazen over het voortduren van allerlei vormen van geloof en bijgeloof. De bewijzen voor hun ongeldigheid (of althans hun extreme onaannemelijkheid) stapelen zich inmiddels op
voor een ieder die dat wil zien. En om die laatste kwalificatie gaat het! Mensen zonder wetenschappelijke instelling hebben geen boodschap aan bewijzen en redeneringen. Dat interesseert ze eenvoudig niet, en als je die bewijzen toch onder hun neus schuift zullen ze hun mening niet bijstellen maar eerder gepikeerd reageren en je voor een wetenschappelijke betweter uitmaken.
Geloof is bijgeloof in het groot, en daarvoor geldt exact hetzelfde. Zo verbaas ik mij er nog geregeld over dat gelovigen vaak hardnekkig aan hun door het toeval (want geboorteland) bepaalde geloof vasthouden, zonder zich ook maar af te vragen of een ander geloof wellicht beter of aannemelijker is. Maar vanuit de instelling van de gelovige is daar niets vreemd aan. Het is slechts vanuit mijn eigen wetenschappelijke instelling dat zoiets onbegrijpelijk lijkt.