Ik zou deze post lezen, ik denk dat die zeer zinvol is:
Uiteraard heeft de media een enorme invloed op onze standpunten en op ons referentiekader.
Ikzelf zie het altijd alsof we 2 werelden kennen: 1 dmv onze directe waarnemingen en omgeving, en 1 wereld dmv indirecte waarnemingen en informatie uit de tweede hand.
Wanneer je in de eerste wereld zit is de aarde bij wijze van spreken plat. Wanneer je de andere wereld zit, is de aarde bij wijze van spreken rond. (dat geldt niet voor Andre Kuipers).
99% van de onderwerpen die in het nieuws komen, hebben echt helemaal niets met ons leven te maken. Sterker nog, de kans is zeer klein dat we ooit in ons leven met dergelijke zaken te maken krijgen. ik noem bijvoorbeeld moorden, oorlogen, speciale virussen, of werkeloosheidscijfers*.
De enige informatie die wij dus doorgaans over dergelijke onderwerpen krijgen, krijgen wij via de media. Zij zijn daarmee automatisch ook van bijna allesbepalende invloed op onze opvatting hierover. (so do shoot the messenger)
mathfreak schreef: ↑do 19 jul 2012, 11:56
Offtopic: media is het meervoud van het enkelvoud medium. Een constructie als "De media is" is grammaticaal dus niet correct.
Dit is opzich offtopic, maar wel een zeer belangrijk punt, want juist doordat er meerdere media zijn, kan je niet echt spreken van 'bewuste beinvloeding'. Indien al het nieuws van 1 partij zou komen, zou die partij enorm veel invloed hebben op het dagelijks leven van de mensen en op de opvattingen van de maatschappij.
Nu is de invloed dus zeker wel aanwezig, maar wel veel minder stuurbaar. Immers heb je media die rapmuziek flut vinden, en media die rapmuziek de nieuwe manier vinden om een boodschap te brengen. Je hebt media die Geert Wilders steunen (pownews), en je hebt media die Geert Wilders volledig afbranden (NRC). In amerika heb je media die democratisch zijn ingesteld, en media die republikeins zijn ingesteld. juist daarom kunnen wij toch een redelijk beeld vormen van wat er zich afspeelt, de waarheid ligt immers meestal in het midden. En de mens bepaalt welke media hij volgt.
Maw: enerzijdes heeft de media een enorme invloed op standpunten/gedrag van de mensen, anderzijds is het voor iemand zeer moeiljk om andere mensen daadwerkelijk te beinvloeden d.m.v. het gebruik van media. juist omdat het er zoveel zijn.
---------------------------------
*Ook werkeloosheidscijfers betekenen niets voor jouw persoonlijk: ik heb het zelf meegemaakt. In een tijd dat ik constant hoorde dat de crisis op zijn top was en het erg moeilijk was om aan een baan te komen, had ik overal aanbiedingen liggen, en kon ik op vrij veel plekken aan de slag. Anderzijds waren er ook werklozen in de toptijden (zie melkertbanen en uitkeringtrekkers).
De gemiddelde nederlander heeft 1,8 kind. dat geldt (hoop ik) niet voor jouw persoonlijk.