Puzzel Puzzels
mochila
Artikelen: 0

molaire concentratie afhankelijk van temperatuur?

Is de molaire concentratie afhankelijk van de temperatuur?

Mag je dit zo bekijken:

Ik neem een aantal deeltje in een constant volume water. Als ik deze oplossing verwarm, zal een deel van mijn water verdampen en dus zal mijn molaire concentratie veranderen. Maar mag ik dit ook veralgemenen?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

rwwh

Re: molaire concentratie afhankelijk van temperatuur?

Wat jij nu beschrijft is geen verwarming, of afhankelijkheid van de temperatuur. Je bent je oplossing aan het "indampen" als je water laat weggaan! Als er zoiets gebeurt, dan moet dat altijd worden genoemd in een opgave. Als er alleen staat "je verwarmt", dan moet je er vanuit gaan dat dat in een afgesloten omgeving gebeurt: er mogen geen moleculen "weg" kunnen. Anders kun je nooit uitrekenen hoeveel water er verdampt. De snelheid van de verdamping van water is wel van de temperatuur afhankelijk, maar de hoeveelheid kun je nooit uit alleen de temperatuur afleiden, daarvoor heb je ook het "volume van de omgeving" nodig.

Laten we even heel precies kijken naar je opgave: "Een aantal deeltjes in een constant volume water". Is dat exact wat je wilt weten? De "concentratie" van een stof is namelijk het aantal deeltjes per liter, dus als het aantal niet verandert, en het volume verandert niet, dan verandert de concentratie ook niet.

Maar die vraag verbaast me wel, want als je de temperatuur van het water verhoogt zal het volume normaal gesproken niet zomaar hetzelfde blijven!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

gast003

mochila schreef: wo 22 mei 2013, 21:10
Is de molaire concentratie afhankelijk van de temperatuur?
Nee, als je de formule ziet om de molariteit van een oplossing te berekenen ziet:

Molariteit = aantal mol x volume.

Temperatuur komt daar nergens in terug.

Molariteit is dus alleen afhankelijk van het aantal mol en het volume.
mochila schreef: wo 22 mei 2013, 21:10
Mag je dit zo bekijken:

Ik neem een aantal deeltje in een constant volume water. Als ik deze oplossing verwarm, zal een deel van mijn water verdampen en dus zal mijn molaire concentratie veranderen. Maar mag ik dit ook veralgemenen?
Ja in theorie wel. Als je het verdampt gaat je volume omlaag en dus ook je molariteit, zie formule.

Als je dit echter als opgave in je cursus of iets dergelijks bedoelt. Denk ik niet dat, dat zo snel word bedoelt. Tenzij het er specifiek bij staat. Dan is het meer termen; verdampen, indampen, verwarmen, ect.
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach
Typhoner

Eggywontgrow schreef: vr 24 mei 2013, 19:11
Molariteit = aantal mol x volume.
gedeeld door....

maar verder geeft rwwh de complete uitleg
This is weird as hell. I approve.
Marko
Moderator

Ik geef graagn nog even een andere draai aan de zaak. Bij alle vloeistoffen is het volume afhankelijk van de temperatuur. Of anders gesteld: Vloeistoffen hebben een bepaalde uitzettingscoëfficiënt. Als je de vloeistof verwarmt, zet deze uit. De uitzetting is voor de ene stof anders dan voor de andere stof, en in het algemeen niet zo groot, maar toch. Net zomin als verdamping niet samengaat met het hebben van een constant volume, gaat verwarmen samen met deze aanname.

Stel dat je een monster maakt bij een temperatuur van 20 graden, en de oplossing vervolgens verwarmt naar 80 graden, dan kun je niet zomaar zeggen dat de molaire concentratie gelijk is (hoewel in de praktijk het verschil meestal verwaarloosbaar klein kan zijn)

In een andere context: je kunt ook de molaire concentratie gasmoleculen in de een of andere situatie moeten berekenen. Bij gassen is deze zeer sterk gerelateerd aan temperatuur (en druk).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

gast003

Typhoner schreef: vr 24 mei 2013, 21:22
gedeeld door....

Oops :P
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!