Puzzel Puzzels
Charelke_
Artikelen: 0

Chromatografische scheiding

Goeienavond,

ik heb morgen een examen practicum biochemie-fysiologie en 1 van de practica was het uitvoeren van een chromatografische scheiding van plantenpigmenten. Nu, op 1 van de voorbeeldexamens wordt volgende vraag gesteld:

Bij een papierchromatografische scheiding van aminozuren gebruiken we hexaan als loopmiddel. Rangschik volgende aminozuren in oplopende afstand vanaf het startpunt na een half uurtje chromatografie.

Serine - Tyrosine - Valine

Mijn idee was om te kijken naar het feit of het aminozuur polair/apolair is en te vergelijken met hexaan (apolair). Maar ik weet niet goed wanneer het aminozuur juist verder zal worden meegenomen (apolair/polair?) of juist in het begin van de scheidingskolom wordt afgezet? Of pak ik dit volledig verkeerd aan.

Alvast bedankt

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Benm
Artikelen: 0

Re: Chromatografische scheiding

Je hebt denk ik wel het goede idee.

Het meest apolaire aminozuur zal het verste van het startpunt terecht komen met hexaan als loopmiddel. Dit is wel aangenomen dat het medium (papier) meer polair is dan het loopmiddel, maar in geval van hexaan kun je dat gerust aannemen.

Zie het ook zo: iets dat helemaal niet oplost in het loopmiddel zal het startpunt nooit verlaten en op het papier blijven zitten waar je het aangebracht hebt.
Victory through technology
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!