Puzzel Puzzels
Wezel
Artikelen: 0

Re: Het grote rokerstopic

Ik ben nu niet speciaal een anti-roker, maar ik vind wel dat roken de verslaving is die het meest vervelend is voor de anderen (alle rokers samen genomen he, 1 alcoholist is meestal veel ambetanter dan 1 roker).

ads

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Anneke_1987

Ik ben anti-roker, maar ik zit met iemand in huis die 2pakjes per dag oprookt... DAMNED Hier kan ik meer dan een jaar van op kot (maar ik mag niet GDVD !!!)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Cassanne

Interface, ik erger me niet aan het feit dat jij verslaafd bent. Ik erger me er aan dat de openbare lucht vervuild wordt (en vaak ook nog de grond, vieze peuken). Vind jij het soms niet ranzig wanneer iemand, bijvoorbeeld, verslaafd is aan knoflook en in jouw gezicht staat te ademen? Zolang jij alleen in je eigen huis rookt zal je mij niet horen...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Bas

Ik heb de discussie niet zo gevolgd, maar laat ik toch ook maar een kleine bijdrage leveren als fervent anti-roker.

Ik ben het helemaal eens met wat Cassanne hierboven schrijft. Ik kan echt niet tegen rooklucht (vooral psychisch niet) en ga daarom ook zo goed als nooit uit (dus naar kroegen e.d.). Ik ben vorig jaar in Canada op vakantie geweest en daar is roken in openbare gelegenheden, dus OOK HORECA (dat vind ik evengoed openbaar), verboden. En het was een verademing (letterlijk), ik kon gewoon overal ongestoord naarbinnen! Nu na Ierland ook Frankrijk volgt als Europees land met zulke maatregelen, hoop ik dat Nederland nu ook eens doorzet en de aangekondigde nieuwe wet zo snel mogelijk doorvoert.

Ik ben het zat!

Zo, ik heb gesproken.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
wim600008149

Ik erger me er aan dat de openbare lucht vervuild wordt

Erger je je dan ook aan iedereen die met de auto rijdt? :shock:
Bas

Typisch een rokers-reactie. Natuurlijk is dat ook smerig (vind ik), maar die stank is, zo lang je niet vlak achter een auto of bus staat, lang niet zo doordringend en overheersend en trekt bovendien niet in je kleren (edit: en nog belangrijker: auto's rijden meestal alleen buiten). Maar van mij kan het roetfilter niet snel genoeg verplicht worden en verouderde stinkauto's moeten ook snel verdwijnen. Maar goed, da's een ander onderwerp. Laten we ons eerst eens beperken tot het roken. Anders kunnen we gelijk barbequen en open haarden er ook bij betrekken.
wim600008149

Typisch een rokers-reactie..
Niet akkoord. Ten eerste ben ik geen roker (meer), en ik reageer toch zo. Ten tweede ken ik genoeg niet rokers die ook zo zouden reageren. Ten derde wil ik hier enkel de selectieve verontwaardiging van de anti-rokers en het verschil tussen de anti-rokers en de niet-rokers, zoals Interface reeds stelde, aantonen.
zo lang je niet vlak achter een auto of bus staat, lang niet zo doordringend en overheersend en trekt bovendien niet in je kleren.
Niet akkoord. Je staat er nu eenmaal dikwijls dicht achter, of je nu wil of niet. Sta maar es met je eigen auto op een warme zomerdag vlak achter een andere auto of een autobus. Ga jij je blazer laten aan staan?

Daarentegenover staat dat het roken in openbare gebouwen in België en op meer en meer andere plaatsen verboden is.
Laten we ons eerst eens beperken tot het roken. Anders kunnen we gelijk barbequen en open haarden er ook bij betrekken.
Gedeeltelijk akkoord... :shock:

Ik ben namelijk blij dat je dit zegt (over barbequen en open haarden ). Ik vind gewoon dat we ons best de vraag mogen stellen of anti-rokers ook zo'n strijd voeren tegen andere dingen die ons soms ergeren, niet om van dit topic af te wijken, enkel om eens na te gaan of het gevoel van de anti-roker enkel gericht is tegen het asociaal gedrag van de roker, of dat dit gevoel voortspruit uit een breder negatief gevoel tegen ook maar alles wat de medemens enigszins als storend kan ervaren.
Dino

http://slate.msn.com/id/2112449/?nav=navoa

voor al de fervente anti-rokers
Sjoerdiosie

Bas schreef:zo lang je niet vlak achter een auto of bus staat, lang niet zo doordringend en overheersend en trekt bovendien niet in je kleren.
Niet akkoord. Je staat er nu eenmaal dikwijls dicht achter, of je nu wil of niet. Sta maar es met je eigen auto op een warme zomerdag vlak achter een andere auto of een autobus. Ga jij je blazer laten aan staan?

Daarentegenover staat dat het roken in openbare gebouwen in België en op meer en meer andere plaatsen verboden is.
Dan zit jij zelf al in de auto, dat is als een roker die zegt dat het zo stinkt naar rook in een rokerscafe, en daarom naar een niet rokerscafe wilt.

Daarbij: Ik ben ervoor om zoveel mogelijk auto's zomin mogelijk natuurvervuilend te zijn en ga zelf zo min mogelijk met de auto (Ik ben pas 13, en mag dus niet rijden, maar toch. Ik laat elektriciteit ook niet aanstaan als ik het niet gebruik, gooi mijn afval niet op de grond, en was dus niet van plan de natuur alsnog te vervuilen met overmatig veel autogebruik)

edit: En daarbij: ik was een x in een cafe (er was een cabaretvoorstelling) en nadat ik mijn haar 3 Keer! had gewassen met shampoo stonk het NOg Steeds en mijn kleren kon ik daarna ook direct in de was gooien, dat is bij auto's nog altijd niet zo.
Bas

Dino schreef:http://slate.msn.com/id/2112449/?nav=navoa

voor al de fervente anti-rokers
Hehe.. geweldig :shock:

Het kan natuurlijk altijd beter, maar ook erger.

Mijn punt is dat rokers inderdaad vaak geen idee hebben hoe ergerlijk hun smerige gewoonte is voor veel niet-rokers. Stel je voor, je zit in een restaurant en naast je zit iemand continu smerige scheten te laten. Eet je dan nog lekker? Zo ongeveer is het voor mij met roken.

Over de andere vormen van (stank)overlast kun je ook eindeloos discussieren, maar als er alleen al een wet komt die roken in ALLE openbare gelegenheden verbiedt, ben ik al tevreden. Hopelijk is dat dan gelijk een extra stimulans voor rokers om te stoppen of om er niet aan te beginnen, maar goed, dat zou hooguit een mooie bijkomstigheid zijn.
wim600008149

Mijn punt is dat rokers inderdaad vaak geen idee hebben hoe ergerlijk hun smerige gewoonte is voor veel niet-rokers.
Op zich ben ik het er mee eens dat veel rokers daar geen idee van hebben en dat bepaalde vormen van rookgedrag dit bewijzen.

Ik vind trouwens ook wel dat de roker de wensen van de niet roker moet respecteren en niet omgekeerd.
Over de andere vormen van (stank)overlast kun je ook eindeloos discussieren...
Dat was mijn bedoeling ook niet echt. Ik wilde enkel de selectieve verontwaardiging van veel anti-rokers aanklagen, iets waar ik even allergisch voor ben als de anti-rokers aan sigarettenrook... :shock:
maar als er alleen al een wet komt die roken in ALLE openbare gelegenheden verbiedt, ben ik al tevreden.
Bij ons in België is dat momenteel bijna overal, behalve in de horeca denk ik. Hoe zit dat momenteel in Nederland?
Hopelijk is dat dan gelijk een extra stimulans voor rokers om te stoppen of om er niet aan te beginnen
Ik ben daar bijna zeker van. Een verbod is immers een betere stimulans dan moeten rekenen op je eigen discipline. De dag dat men bij ons het roken in stations verbood, ongeveer 2 jaar geleden, stak ik geen sigaret meer op als ik op de trein stond te wachten. Ik had geen enkele moeite met het respecteren van dit verbod, tot op de dag dat ik vernam dat er op de niet-overdekte perrons wel nog mocht gerookt worden...

Men moet inderdaad zoveel mogelijk situaties "creëren" waarin het verboden is te roken.
Bas

Bij ons in België is dat momenteel bijna overal, behalve in de horeca denk ik.  Hoe zit dat momenteel in Nederland?
Hetzelfde eigenlijk, maar zelfs op niet-overdekte perrons mag je hier al niet meer roken (alleen bij een 'rookpaal', maar dat helpt niet want de rook verspreidt zich toch wel :shock: ).
Ger

Even een samenvatting uit de het topic dat ik had geopend omdat ik dit topic abuisievelijk over het hood had gezien.

Roken is slecht, roken is voor losers, roken is asociaal, enz. Tegenwoordig ben je bijna crimineel als je rookt.

Maar laten we even een jaar of 15 terug gaan in de tijd. Roken was niet goed voor je, dat wisten we. Maar zolang je anderen er niet mee hinderde, was er niets aan de hand. En met hinderen werd bedoeld dat je het bewust in iemands gezicht blies of ging roken terwijl je wist dat mensen om je heen er niet tegen konden. Dan ging je even verderop staan en het was klaar.

Vroeger was er zo’n slogan “Roken? We lossen het samen wel op.” Die slogan lijkt tegenwoordig niet meer op te mogen gaan…

Zolang je je niet asociaal gedraagt, is er toch niets aan de hand? En als mensen er last van hebben, dan kun je dat toch als volwassen mensen oplossen?

PS: op een incidentele sigaar na rook ik niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Arn0

Ik ben zelf een ex-roker (voor de 2e keer trouwens) en ik kan de hetze tegen rokers goed voorstellen.

Roken levert gewoon overlast, vooral voor de niet-rokende omgeving.

Bovendien is het bekend (toch?) dat passief meeroken ook kanker kan veroorzaken. Dan vind ik het ook niet gek dat niet-rokers nogal falikant tegen rokers tekeer gaan.

Ook toen ik rookte heb ik me altijd aangepast aan niet-rokers als die er waren, lijkt me niet meer dan normaal. Elke ontmoediging is overigens een goed excuus om vooral niet te roken. Wat mij betreft mogen er ook meer middelen om het beginnen met roken tegen te gaan/ontmoedigen komen.

Het gevaarlijkste van roken (met name cigaretten) vind ik toch wel met stip de verslavende werking ervan. Dit wordt nog steeds enorm onderschat. Eenmaal begonnen met roken kom je echt praktisch nooit meer van die verslaving af. Er zijn er genoeg die denken dat ze wanneer ze het willen toch wel kunnen stoppen. Er zijn zelfs genoeg reclames die dat suggeren.

Toch blijft de verslaving constant sluimeren. Kijk maar eens om je heen hoeveel mensen je kent die echt helemaal gestopt zijn met roken, zonder dat ze een keer opnieuw zijn begonnen....dat zullen er niet veel zijn.
Het antwoord is 4

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Napoleon Dynamite

Het gevaarlijkste van roken (met name cigaretten) vind ik toch wel met stip de verslavende werking ervan. Dit wordt nog steeds enorm onderschat. Eenmaal begonnen met roken kom je echt praktisch nooit meer van die verslaving af. Er zijn er genoeg die denken dat ze wanneer ze het willen toch wel kunnen stoppen. Er zijn zelfs genoeg reclames die dat suggeren.Toch blijft de verslaving constant sluimeren. Kijk maar eens om je heen hoeveel mensen je kent die echt helemaal gestopt zijn met roken, zonder dat ze een keer opnieuw zijn begonnen....dat zullen er niet veel zijn.

Nochtans is het geen verslaving maar een levensgewoonte die je moet doorbreken. Nicotine is na een week volledig uit je bloed.

Ik heb vijf jaar gerookt en ben vlotjes gestopt van de één op de andere dag omdat ik WOU stoppen met roken.

Je hebt ook veel mensen die zeggen "ik wil wel stoppen hoor maar ja, het gaat niet, *steek sigaret op*"= dan wil je niet.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!