Moderator: Rhiannon
Ik erger me er aan dat de openbare lucht vervuild wordt
Niet akkoord. Ten eerste ben ik geen roker (meer), en ik reageer toch zo. Ten tweede ken ik genoeg niet rokers die ook zo zouden reageren. Ten derde wil ik hier enkel de selectieve verontwaardiging van de anti-rokers en het verschil tussen de anti-rokers en de niet-rokers, zoals Interface reeds stelde, aantonen.Typisch een rokers-reactie..
Niet akkoord. Je staat er nu eenmaal dikwijls dicht achter, of je nu wil of niet. Sta maar es met je eigen auto op een warme zomerdag vlak achter een andere auto of een autobus. Ga jij je blazer laten aan staan?zo lang je niet vlak achter een auto of bus staat, lang niet zo doordringend en overheersend en trekt bovendien niet in je kleren.
Gedeeltelijk akkoord...Laten we ons eerst eens beperken tot het roken. Anders kunnen we gelijk barbequen en open haarden er ook bij betrekken.
Dan zit jij zelf al in de auto, dat is als een roker die zegt dat het zo stinkt naar rook in een rokerscafe, en daarom naar een niet rokerscafe wilt.Niet akkoord. Je staat er nu eenmaal dikwijls dicht achter, of je nu wil of niet. Sta maar es met je eigen auto op een warme zomerdag vlak achter een andere auto of een autobus. Ga jij je blazer laten aan staan?Bas schreef:zo lang je niet vlak achter een auto of bus staat, lang niet zo doordringend en overheersend en trekt bovendien niet in je kleren.
Daarentegenover staat dat het roken in openbare gebouwen in België en op meer en meer andere plaatsen verboden is.
Hehe.. geweldig
Op zich ben ik het er mee eens dat veel rokers daar geen idee van hebben en dat bepaalde vormen van rookgedrag dit bewijzen.Mijn punt is dat rokers inderdaad vaak geen idee hebben hoe ergerlijk hun smerige gewoonte is voor veel niet-rokers.
Dat was mijn bedoeling ook niet echt. Ik wilde enkel de selectieve verontwaardiging van veel anti-rokers aanklagen, iets waar ik even allergisch voor ben als de anti-rokers aan sigarettenrook...Over de andere vormen van (stank)overlast kun je ook eindeloos discussieren...
Bij ons in België is dat momenteel bijna overal, behalve in de horeca denk ik. Hoe zit dat momenteel in Nederland?maar als er alleen al een wet komt die roken in ALLE openbare gelegenheden verbiedt, ben ik al tevreden.
Ik ben daar bijna zeker van. Een verbod is immers een betere stimulans dan moeten rekenen op je eigen discipline. De dag dat men bij ons het roken in stations verbood, ongeveer 2 jaar geleden, stak ik geen sigaret meer op als ik op de trein stond te wachten. Ik had geen enkele moeite met het respecteren van dit verbod, tot op de dag dat ik vernam dat er op de niet-overdekte perrons wel nog mocht gerookt worden...Hopelijk is dat dan gelijk een extra stimulans voor rokers om te stoppen of om er niet aan te beginnen
Hetzelfde eigenlijk, maar zelfs op niet-overdekte perrons mag je hier al niet meer roken (alleen bij een 'rookpaal', maar dat helpt niet want de rook verspreidt zich toch welBij ons in België is dat momenteel bijna overal, behalve in de horeca denk ik. Hoe zit dat momenteel in Nederland?
Het gevaarlijkste van roken (met name cigaretten) vind ik toch wel met stip de verslavende werking ervan. Dit wordt nog steeds enorm onderschat. Eenmaal begonnen met roken kom je echt praktisch nooit meer van die verslaving af. Er zijn er genoeg die denken dat ze wanneer ze het willen toch wel kunnen stoppen. Er zijn zelfs genoeg reclames die dat suggeren.Toch blijft de verslaving constant sluimeren. Kijk maar eens om je heen hoeveel mensen je kent die echt helemaal gestopt zijn met roken, zonder dat ze een keer opnieuw zijn begonnen....dat zullen er niet veel zijn.