Benm schreef: ↑vr 26 jul 2013, 03:12
Interesse wekken, en mensen de kans geven die interesse om te zetten tot vaardigheden als programmeur vind ik een uitstekende ontwikkeling, maar ik denk dat de school daarvoor niet de juiste plaats is.
Online is zoveel informatie te vinden dat iemand die er interesse en aanleg voor heeft zichzelf veel kan leren. Van 'hello world' in php tot het tonen van dataset uit een mysql database met selectiecriteria en sorteeropties is een paar weken zelfstudie voor iemand die gemotiveerd is en daarin interesse heeft. De gemiddelde scholier zul je dat in een jaar onderwijs niet bijbrengen omdat ie er gewoon geen interesse en aanleg voor heeft.
En natuurlijk loopt iedereen wel eens tegen een taak aan die feitelijk zeer eenvoudig te automatiseren is. Maar ga je dat zelf doen, of vraag je iemand van de ICT afdeling om er eens naar te kijken? Een macro maken in bijv excel is denk ik een tussenvorm: als je enige aanleg hebt kun je dat, zo niet dan kun je het beter een ander laten doen.
Programmeren als zodanig is denk ik geen universele skill die aan te leren is in de ene omgeving en toegpast kan worden in een andere. Het is eerder een talent dat je wel of niet hebt, en als je het wel hebt is het niet zo moeilijk een nieuwe taal te leren. Iemand die kan programmeren zal dat zelf wel ontdekken, ook als het onderwijs daar verder geen aandacht aan geeft.
Overigens is het niet specifiek programmeren dat dit probleem heeft. Zelf ben ik chemicus, maar in alle eerlijkheid heb ik mn twijfels over het nut van het vak chemie op de middelbare school. Mensen die er aaneleg voor hebben zullen ongetwijfeld uit de magere lesstof verbanden halen met hoe de wereld werkt, maar de meeste scholieren pijnigen zich door een set trucjes zonder daarmee enig inzicht te verwerven.
Ik ben geen chemicus, maar als algemene ontwikkeling vind ik chemie op school wel belangrijk. Of willen we dat de 'gewone' mens weer tegen een chemicus aankijkt alsof hij de magiër is, waar men vroeger de alchemist voor hield? De maatschappij is doortrokken van chemische producten. Er is regulering, er zijn mileuaspecten, sommigen zijn bang om alleen maar het woord 'chemisch' te horen, want dan zal het wel over gif gaan. Onderwijs bevrijdt mensen daarvan en stelt ze in staat om hier op een verstandige manier over mee te denken en dat is ook van belang voor de democratie.
Hetzelfde zien we met informatica. De maatschappij is er vol van. Voor eel mensen is de computer nog altijd een magisch apparaat, waar ze echter wel dagelijks mee te maken hebben. Kennis daarover maakt dat mensen e.e.a. kunnen plaatsen. Kennismaking met programmeren geeft inzicht in de logica die er achter zit en wat wel/niet zou kunnen. Dat is zeer nuttig als algemene ontwikkeling, ook als je professioneel nooit zult programmeren.
physicalattraction schreef: ↑vr 26 jul 2013, 09:40...Ik heb nog nooit gehoord om de eerste twee af te schaffen omdat je in je latere leven nog nooit hebt hoeven weten wanneer de Romeinen leefden of hebt moeten figuurzagen. Dit is dus geen argument om leren programmeren niet in te voeren.
Helemaal mee eens.
Een computer kunnen -gebruiken- is een zeer praktische vaardigheid, die iedereen zou moeten leren. Hetzelfde geldt voor pakweg het besturen van een auto, al lijkt het onderwijs daar niets mee te doen...
Klopt, maar het gaat niet over een computer gebruiken, maar over programmeren. Anders verval je inderdaad tot het leren gebruiken van Word, Excel, en wat dies meer zij. Nee, programmeren en wat mij betreft vanuit een zuiver informaticaperspectief, anders kom je uit bij taal x leren en dat is het dan. Zoals ik al zei, de essentie van programmeren is niet het maken van programmacode, maar het analyseren en formeel uitwerken van een probleem. Daarmee leer je algemene vaardigheden, zoals analytisch denken, logische oplossingen bedenken, enz. Dat maakt het juist wel tot algemene ontwikkeling.