Dat splitsen van water in zuurstof en waterstof, met een rendement van 65%, is dat een praktijk waarde of theoretisch maximum?
Dat is een praktijkwaarde. Heeft te maken met het feit dat het theoretisch minimaal benodigde voltage voor watersplitsing 1,23 V is maar in de praktijk gewoonlijk 1,8 - 1,9 V nodig is omdat er in de praktijk overspanning aan de elektroden nodig is.
Dat de onderzoekers op een ingewikkelde manier een inefficiënte zonnecel bouwen, zonder toekomstperspectief, die mening van Fred, vind ik niet aangetoond.
De onderzoekers noemen zelf een theoretisch maximum rendement van 9 %. Iedere onbenul kan het vandaag al beter doen, en bovendien in de buitenlucht, dus niet onder perfecte laboratoriumcondities. En dat met simpele zonnecellen die wel degelijk goedkoop zijn. Laat die onderzoekkers hun opstelling eens buiten in de echte zon plaatsen en meten wat het rendement dan nog is.
Met state-of-the-art zonnecellen is zelfs met een single p-n junction (30 % zonnecelrendement onder laboratoriumcondities) al 20 % totaalrendement voor waterstof uit zonlicht mogelijk.
Belangrijkste reden dat dit gedoe geen toekomstperspectief heeft is bovendien dat hun elektrolyser net zo enorm groot moet worden als de (inefficiente) zonnecellen die deze wetenschappers gebruiken. En bovendien moet het zonlicht om de anode te bereiken door een glazen of plexiglas ruit en een laag water met daarin gasbelletjes.
In de praktijk voert men grootschalige elektrolyse op hoge druk uit, omdat dat veel compressiekosten van de geproduceerde waterstof bespaart. Dat betekent dus een kleine elektrolyser met dikke stalen wanden. Hoeveel zonlicht denk je dat daar doorheen kan? Juist: helemaal niets. En zelfs als het technisch mogelijk zou zijn daar een glazen ruit in te plaatsen: hoeveel vierkante cm
2 lichtgevoelige anode kan men daar dan in plaatsen? Juist: vrijwel niets.
Waarom doen deze wetenschappers dan zo moeilijk met een soort van zonnecel onder een waterlaag? Elektrolyse van water bestaat al 200 jaar. Zonnecellen bestaan al 100 jaar. Ik weet niet wanneer iemand voor het eerst op het idee kwam om beiden met elkaar te verbinden, maar waarschijnlijk ook al heel lang geleden. Men kan dus onmogelijk nog de blitz maken door iets soortgelijks te doen ook al wordt het wat goedkoper of efficienter. Bovendien is het moeilijk vol te houden dat het een goed idee is om elektriciteit, ook al is die van zonnestroom, te gebruiken om waterstof te maken, als die waterstof daarna weer gebruikt wordt om elektriciteit te maken. Het rendement van elektriciteit via waterstof naar elektriciteit is slechts 30 %. De truc is dus om te vermijden dat er met zonlicht elektriciteit gemaakt wordt, die ook meteen als zodanig gebruikt kan worden. Vandaar al dat onderzoek tegenwoordig om te proberen zonlicht
direct om te gebruiken voor productie van waterstof. Dan valt het immers niet zo op dat er in feite elektriciteit verkwist wordt.
Al wat in de abstract staat is:
Metal oxides are generally very stable in aqueous solutions and cheap, but their photochemical activity is usually limited by poor charge carrier separation. Here we show that this problem can be solved by introducing a gradient dopant concentration in the metal oxide film, thereby creating a distributed n+–n homojunction. This concept is demonstrated with a low-cost, spray-deposited and non-porous tungsten-doped bismuth vanadate photoanode in which carrier-separation efficiencies of up to 80% are achieved. By combining this state-of-the-art photoanode with an earth-abundant cobalt phosphate water-oxidation catalyst and a double- or single-junction amorphous Si solar cell in a tandem configuration, stable short-circuit water-splitting photocurrents of ~4 and 3 mA cm−2, respectively, are achieved under 1 sun illumination. The 4 mA cm−2 photocurrent corresponds to a solar-to-hydrogen efficiency of 4.9%, which is the highest efficiency yet reported for a stand-alone water-splitting device based on a metal oxide photoanode.
Daar heeft een buitenstaander niet veel aan. Er staat beslist niet hoeveel waterstofgas er daadwerkelijk geproduceerd wordt als functie van de zonnestraling. Wat men onder
1 sun illumination verstaat kan ik alleen maar naar raden. Die AM 1.5 in het plaatje suggereert 1000 W/m
2 (0,1 W/cm
2) dus ik vermoed dat die 4,9 % rendement simpelweg berekend is volgens: 0,004 A/cm
2 * 1,23 V / 0,1 W/cm
2 = 0,049 = 4,9 %. Niet gebaseerd op daadwerkelijk gemeten H
2 productie dus. En al helemaal niet buiten in echt (direct en/of diffuus) zonlicht.
Mijn commentaar op wetenschappelijke artikelen over waterstof is altijd in reactie op de uitspraken en info van de wetenschappers zelf. En ik gebruik altijd getallen en feiten om dat te onderbouwen, dit in tegenstelling tot sommigen op WSF die alleen maar mopperen op mijn inconvenient truth. Ook in dit geval schermen de wetenschappers zelf met de voordelen van hun onderzoek ten behoeve van de waterstofeconomie. Zij benadrukken de praktische voordelen van hun onderzoek. Ik prik alleen hun spin door. Wie kaatst moet immers de bal verwachten: dit onderzoek is zinloos voor serieuze productie van waterstof.
Het is helaas zo dat iedereen die tegenwoordig "iets met waterstof" doet gemakkelijk subsidie kan krijgen, en bovendien de belanghebbende brandstofcelindustrie achter zich heeft als geldschieter. Dus om onderzoekgroepen financieel in stand te houden is het voor universiteiten verleidelijk om "iets" in die uithoek te doen. Hoogleraren die na verloop van tijd (eindelijk) door krijgen dat ze met onzin bezig zijn kunnen bovendien niet meer stoppen, want al hun publicaties, en hun hele reputatie, berust op de mythe van de waterstofeconomie.
Om deze stakkers te helpen zou het goed zijn als overheden alle subsidies voor dit soort onderzoek zouden stoppen, dan kunnen ze zonder gezichtsverlies er mee ophouden en iets zinvollers gaan doen.
Hydrogen economy is a Hype.