Ik vind natuurkunde erg interessant, maar heb me er door een beperking met het lezen van cijfers (dyscalculie) nooit echt in kunnen verdiepen. Ik lees graag artikelen en boeken over natuurkunde, met name kosmologie - als ik dat even onder natuurkunde mag scharen. Echter loop ik zoals te verwachten is soms tegen een probleem aan dat een leerling op de lagere school waarschijnlijk zonder moeite begrijpt, maar ik helaas niet
Ik lees nu het boek "The hidden reality" van Brian Greene. In dit boek komt op een gegeven moment, in een stuk over het bepalen van de mate waarin het heelal uitdijdt, een kubus met ribben ter grootte van de Planck-lengte langs (voor diegenen die willen weten welke passage: bladzij 141). Deze lengte wordt gesteld op:
10-33 cm
Het volume van deze kubus wordt gesteld op:
10-99 cm3
Voor zover ik deze notatie snap, komt dit neer op respectievelijk:
-een 0 gevolgd door een decimaal teken gevolgd door 32 nullen gevolgd door een 1;
en:
-een 0 gevolgd door een decimaal teken gevolgd door 98 nullen gevolgd door een 1.
Als ik nu even naar een kubus kijk met zijden van 2 cm, dan is het volume daarvan:
23 cm = 8 cm3
Dus het volume van een kubus is zijde 1 x zijde 2 x zijde 3. Het volume van een kubus, laat mij dit zien, is altijd groter dan de zijde lang is. Excuus als ik dit krom verwoord, ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.
Wat ik niet snap, is dat in het geval van de notatie met negatieve machten, het volume van een kubus veel kleiner lijkt te zijn dan de zijde.
Kan iemand me uitleggen welke fout ik maak bij deze gedachtengang? Heb ik iets verkeerd genoteerd, uitgerekend of geïnterpreteerd?
Dank!
Puzzels