Plaus schreef: ↑vr 13 sep 2013, 15:43
Toevoeging:
Bijbehorende puntlast op deze garagevloer is 10 tot 20 kN. (1000 tot 2000 kg) (auto's <3000 kg)
Dit is wel een belangrijk gegeven. De plaat dient zodanig gewapend te zjn dat het opnemen van de lokale puntlasten ook mogelijk is.
Een triviaal voorbeeld:
Stel dat de plaat aan vier zijden ondersteund is maar
\(L_y > 2 \cdot L_x\)
. Dan mogen we de plaat volgens één richting berekenen.
Voorbeeld:
Berekening voor de verdeelde last van 200 kg/m².
\(L_{x} = 3.000\;\:\mbox{m} \)
\(q = 2.000\;\:\mbox{kN}/\mbox{m}^{2} \)
Karakteristiek buigmoment in het midden van de plaat:
\(M_{x} = \frac{q \cdot 1 \cdot \mbox{m} \cdot L_{x}^{2}}{8.0} = 2.250\;\:\mbox{kN}\cdot\mbox{m} \)
Berekening voor een puntlast van 20 kN in het midden. We gaan uit van een breedte van 40 cm waarop deze last zal aangrijpen.
\(P_{a} = 20.000\;\:\mbox{kN}\)
\(d = 20.000\;\:\mbox{cm}\)
(mogelijke plaatdikte)
\(b = 40.000\;\:\mbox{cm}\)
we mogen een spreiding in de y richting toepassen:
\(b_{eff} = 2 \cdot \mbox{d} + \mbox{b} + \frac{L_{x}}{3.0} = 1.800\;\:\mbox{m}\)
\(q_{a} = \frac{P_{a}}{b_{eff}} = 11.111\;\:\mbox{kN}/\mbox{m}\)
En het moment is dan:
\(M_{x,a} = \frac{q_{a} \cdot 1 \cdot \mbox{m} \cdot L_{x}}{4} = 8.333\;\:\mbox{kN}\cdot\mbox{m}\)
Conclusie het is niet omdat de plaat voldoet voor 200 kg/m² dat deze voldoen voor een last van 20 kN want
\(M_{x,a} > M_{x} \)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.