De paars iriserende voorruit bevat bij de achteruitkijkspiegel een gestippeld vak dat tevens een radiovenster is (zo noem ik het, het schijnt geen naam te hebben). Het radiovenster, een uitsparing in de geleidende laag, dient voor het doorlaten van GHz-radiogolven t.b.v. een tolweg-transponder in de auto. Vandaag heb ik bij een aantal geparkeerde auto's met paarse voorruit gemeten dat de capaciteitswaarde in het gestippelde vak ongeveer nul is (kleiner dan 20 pF), wat bevestigt dat daar geen geleidende laag is.
Niet alleen auto's met paars iriserende voorruiten hebben een gestippeld vak bij de achteruitkijkspiegel. Het zijn er veel meer, ik schat de helft van alle auto's. De fabrikant maakt dat vak niet voor niets, dus misschien bevatten al die voorruiten een elektrische geleidende laag die radiosignalen tegenhoudt. Het aantal ruiten met een geleidende laag zou dan groter zijn dan wat ik vond door middel van capaciteitsmeting, in het vorige bericht.
Ik kwam trouwens auto's tegen met een regenboogbandenpatroon in de reflectie op de voorruit, gezien door een polaroidbril. Hoe zou dat komen?
Puzzels