Puzzel Puzzels
tymenyel
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: di 02 aug 2011, 15:32

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

Ik zie in de reacties dat het alpha kind als referentie genomen wordt, waarom nemen we niet het beta kind als referentie. Het beta kind wil weten hoe het werkt, die wil niet op een knopje drukken, die wil weten wat er achter dat knopje zit, en wat je er nog meer mee kan.
Ger schreef: vr 02 aug 2013, 13:49
Het gros van de onderbouwleerlingen kan nauwelijks fatsoenlijk lezen en schrijven.
Met programmeren is dat geen probleem, met taal moet je rekening houden met "lijden","Leiden" en "licht", "ligt". Met programmeren kan het maar op één manier geschreven worden. Ze kunnen toch ook smsen, whatsappen en twitteren, dan kunnen ze ook programmeren. Beta's hebben geen probleem met woorden die maar op één manier geschreven moet worden, maar wel met het zelfde woord dat in een andere context anders geschreven moet worden "jou", "jouw"
Xenion schreef: vr 02 aug 2013, 02:43
Ik zou het durven doortrekken: de personen die kiezen voor een opleiding leerkracht lager onderwijs hebben volgens mij sowieso al niet veel affiniteit met wetenschap en techniek ongeacht hun geslacht.
Lang leve de wetten voor beter onderwijs. :? Mensen uit de praktijk met kennis van techniek mogen geen les geven, of ze moeten eerst een paar jaar leraren opleiding doen. Ze verdiennen dan tijdens de leraren opleiding niets dus blijven ze in de techniek werken. Leraren die net uit de schoolbanken komen daar heb je niets aan, die weten niets van techniek (mischien zijn er uitzonderingen, maar die zijn dan heel schaars).

Groeten, Martijn.
Recht is iets kroms wat verbogen is.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

Omdat je het beta-kind het niet hoeft te leren, die leert het zichzelf wel aan, hobbymatig.

Niet dat ik verwacht dat ze gelijk complete object oriented java apps gaan maken, maar er is geen gebrek aan programmeerbaar 'speelgoed'. Wilde je vroeger een looplichtje ofzo maken kon je aan de slag met een paar cmos ic's, bult condensators, weerstanden, soldeerbout en veel geduld.

Nu koop je daar een arduino oid voor, en los je het geheel in software op. Dat is zeker niet alleen het domein van volwassenen - kinderen vanaf pakweg 10/12 zijn een prima doelgroep. Die dingen kosten hooguit een paar tientjes en kun je voor van alles gebruiken, het ideale speelgoed voor het beta-kind zou ik zeggen.
Victory through technology
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Ger
Artikelen: 0
Berichten: 17.675
Lid geworden op: di 18 okt 2005, 09:51

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

tymenyel schreef: vr 02 aug 2013, 18:03
Met programmeren is dat geen probleem, met taal moet je rekening houden met "lijden","Leiden" en "licht", "ligt". Met programmeren kan het maar op één manier geschreven worden. Ze kunnen toch ook smsen, whatsappen en twitteren, dan kunnen ze ook programmeren.
Ehm, we spreken hier over basisschool leerlingen onderbouw. Dus tot een jaar of 7/8. Ik denk niet dat veel daarvan smsen, whatsappen en twitteren. Die kinderen zijn überhaupt nog aan het leren hoe ze moeten schrijven. Als ik het me goed herinner leerde ik in groep 3 pas hoe verschillende letters eruit zagen en dan mocht ik vervolgens een heel vel met zo'n letter natekenen.

Enneh...
Met programmeren kan het maar op één manier geschreven worden.

Code: Selecteer alles


publik vunktiun bla ($var)

{

 eggo $var;

}

Ik denk niet dat dit veel resultaat oplevert behalve wat errors. Je mag het misschien maar op 1 manier schrijven, maar dat betekent niet dat je het maar op 1 manier kan schrijven. Als je zulks verwacht van iemand, dan moet je eerst zorgen dat ze een stapje verder zijn dan fonetisch-achtig schrijven.

Geloof me: grafische methodes zoals het eerder genoemde Baltie zijn veel beter te begrijpen voor die kinderen, veel leuker en ik denk uiteindelijk ook veel leerzamer.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
tymenyel
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: di 02 aug 2011, 15:32

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

Door kinderen te leren programmeren creeer je een beta vak waar kinderen in kunnen uitblinken, dan wordt er niet gezegd je bent dom, want je bent slecht in nederlands.
Benm schreef: za 03 aug 2013, 02:12
Omdat je het beta-kind het niet hoeft te leren, die leert het zichzelf wel aan, hobbymatig.
Dus de beta kinderen moeten het zelf maar uitzoekken? Ook een beta kind heeft hulp nodig in beta vakken. Op internet is er niet veel te vinden in het nederlands. Hoe kom je te weten dat er een arduino, raspberry pi of beagle bone bestaat. Er zijn er genoeg die ergens niet aan beginnen omdat ze niet weten hoe te beginnen.

Wie heeft er tegenwoordig nog een hobby. Hobby's ontstaan door iets wat gedemonstreerd wordt en daardoor intresse opwekt, en dat het makkelijk en goedkoop zelf te doen is. Door kinderen te leren programmeren (of knutselen) creeer je hobby's. Mensen die een hobby hebben zijn daar over het algemeen goed in, dan heb je weer vakmensen.
Ger schreef: za 03 aug 2013, 09:02
Je mag het misschien maar op 1 manier schrijven, maar dat betekent niet dat je het maar op 1 manier kan schrijven.
Als je de kinderen een lijstje geeft met hoe de opdrachten gespeld moeten worden, en er achter wat het doet en de syntax, dan is dat geen probleem meer.

Je begint natuurlijk met het programma "Hallo wereld", dat ga je dan uitbereiden. De kinderen leren dan ook met het toetsenbord omgaan.
Recht is iets kroms wat verbogen is.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

In het nederlands is misschien nog wel een uitdaging om te vinden, heb het zelf eigenlijk nooit specifiek geprobeerd. Je hebt natuurlijk wel automatische vertalingen, maar of die voor technische projecten voldoende nauwkeurig zijn betwijfel ik.

Dat ze vrij gemakkelijk achter het bestaan van dingen als arduino's komen lijkt me vrij waarschijnlijk: Goed gelezen websites als tweakers.net schrijven er zo nu en dan wel een stukje over, zo tussen de reviews van computers, games en het 'tech' nieuws door.
Victory through technology
Gebruikersavatar
Xenion
Artikelen: 0
Berichten: 2.609
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 10:41

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

De stelling is hier hoofdzakelijk gericht op kinderen in het lager onderwijs. Die komen niet uit zichzelf in contact met zulke technologie. Ik heb de indruk dat sommigen hier zulke kinderen serieus overschatten. Hoe nauwkeurig denken jullie dat lagere schoolkinderen zelfstandig informatie kunnen opzoeken en verwerken? Feit blijft ook dat de voertaal in dit vakgebied hoofdzakelijk het Engels is.

Veel kinderen hebben inderdaad hobby's, maar die worden wel bijna altijd door iemand gestimuleerd en/of begeleid. Sportieve kinderen gaan naar een club, muzikale kinderen gaan naar de muziekschool, je hebt kunstacademies, etc. Voor informatica is er op dit moment niet echt een gelegenheid.

Moest er dan toch een gelegenheid zijn om kinderen in hun vrije tijd onder begeleiding kennis te laten maken met programmeren, dan moeten ze daar nog altijd voor gestimuleerd worden om dat te gaan doen en eerlijk: hoeveel ouders zouden dat doen? Programmeren is hoofdzakelijk een intellectuele bezigheid en hoort thuis in een schoolse context. Het hoeft geen hoofdvak te zijn, maar er zullen toch wel een paar uurtjes per jaar van tekenen en knutselen kunnen afgesnoept worden?

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
kwasie
Artikelen: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: wo 18 sep 2013, 21:18

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

Met de wiskunde van het middelbaar onderwijs gaan alle alfa kinderen misschien geen brood verdienen, maar dat is toch te kort door de bocht.

Uiteindelijk wordt er toch ook een benadering van problemen aangeleerd, evenals andere nuttige dingen die verder rijken dan het vakgebied.

Dit geldt voor elk vak. Anders zou de opmerking: "die "bèta" kinderen leren zichzelf wel aan wat belangrijk is" betekenen dat het onderwijs meteen afgeschaft kan worden. (en die opmerking gaat niet op voor "alfa" kinderen?)

Wanneer je leert over ingebouwde veiligheid in zuigers/relais, zie je ook terug dat een spoorovergang eerst licht geeft en daarna pas de spoorbomen omlaag brengt. In de omgekeerde volgorde is er te weinig tijd voor automobilisten om te remmen.

Al deze dingen merk je onbewust op naarmate je er meer verstand van krijgt. Ook dat beetje aardrijkskunde dat je hebt gehad heeft nut. De opmerking wiskunde gebruik ik later toch niet, kan buiten het feit om dat het niet waar is, voor elk vak worden gebruikt.

Of softwarematig programmeren in het curriculum MOET, met perse een 3D-printer vind ik apart.

Maar booleaanse logica kan iets moois zijn, evenals probleem analyse.

Waarvoor zal een alfa kind dit ooit kunnen gebruiken? Een recept op de verpakking van pannenkoekenmeel vertoont al een behoorlijke overeenkomst met klassieke logica.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!