Voor de geïnteresseerden:
Het NSG heeft al de recente lezingen ter beschikking gesteld voor download:
http://www.nsg.nl/nl/nieuwe_inzichten_i ... eluid.html
En hier hebben ze nog extra informatie ter zake:
http://nsg.nl/nl/lfg-31-31.html
Zoals jij het kent, of denkt te kennen: http://nl.wikipedia.org/wiki/TinnitusBenm schreef: ↑di 05 jun 2012, 02:31
Tinnitus is typisch iets dat klinkt als een hogere frequentie, pieptonen van pakweg 1 kHz of hoger, bepaald geen brommend geluid.
Die laatste lezing van het NSG gaat juist over de ervaring van een (gekende) akoesticus, die zowel het probleem uitgebreid bestudeerd heeft en zelf lijder is. Hij beschrijft juist zijn last met LFG (laagfrequent geluid)Tinnitus of fantoomgeluid, soms ook oorsuizen genoemd, is een aandoening van het akoestische systeem, gepaard gaande met het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen
Deze laatste zin heeft mij al vaak geprikkeld omdat ik niet weet wat je daar eigenlijk mee bedoeld.Benm schreef: ↑do 07 jun 2012, 01:47
In dat licht kun je je ook afvragen of puur ingebeeld fantoomgeluid (illusie) er dan ook onder moet vallen. Mogelijk is middels fMRI wel vast te stellen of daarvan sprake is, maar dat klinkt als een prijzig diagnostisch instrument.
Als de geluiden niet zouden bestaan, zou je ze niet horen. Het niet meten van iets sluit het bestaan van iets bovendien niet uit. Echter, in recente tinnitusstudies lijken ze middels fMRI wél verschillen te meten in bepaalde hersengebieden in vergelijking met de gezonde populatie, waarbij met name het limbische systeem een grote rol krijgt toebedeeld. Het grote nadeel is de kleine onderzoeksgroepen.E.Desart schreef: ↑zo 24 jun 2012, 02:25
Het betreft hoe dan ook geluiden die niet meetbaar zijn of bestaan.
Ik bedoelde hier met "niet meten of bestaan" vanuit mijn extern fysisch standpunt als akoesticus. Daarom heb ik ook verschillende malen wel het woord extern gebruikt.anusthesist schreef: ↑zo 24 jun 2012, 12:25
Als de geluiden niet zouden bestaan, zou je ze niet horen. Het niet meten van iets sluit het bestaan van iets bovendien niet uit.
Vertaalt betekent dit ook dat hoe meer zij rust opzoeken, hoe minder zij dit vinden.E.Desart schreef: ↑zo 24 jun 2012, 12:39
En voor vele tinnituslijders is het zo dat hoe meer zij zich in een stille omgeving begeven met minder en minder maskerend achtergrondgeluid hoe meer zij gehinderd worden door die tinnitus. Een tinnituslijder heeft dat dus ook in een dode kamer in een omgeving van rond de -10 dB (en die min staat daar juist).
anusthesist schreef: ↑zo 24 jun 2012, 12:55
Dat het extern niet te meten is logisch, want anders zou iedereen het horen. Er is geen externe bron. Je moet het dus in de hersenen zoeken en dat hebben ze gedaan met interessante resultaten.
Wat wil je dan meten aan het gehoororgaan als er geen externe bron is? Dat de trilharen vanzelf trillen zonder externe stimulus (geluid)? Lijkt me niet opportuun.Benm schreef: ↑zo 24 jun 2012, 14:09
Feitelijk zijn er natuurlijk 2 plaatsen waar je kunt zoeken: in het gehoororgaan, en in de hersenen.