Puzzel Puzzels
Cassanne
Artikelen: 0

Re: Alternatieve theorieen voor de Evolutietheorie

Mensen, ik heb even flink wat off-topic posts verwijderd. Het gaat om posts die alleen over godsdienst gingen (gebruik daarvoor het Theologie & Ethiek forum), posts die helemaal nergens over gingen, en beledigende posts. Hopelijk kan de discussie nu weer wat zuiverder doorgaan.

Ik heb niet het idee dat we met de huidige discussie verder komen. Neem die tweede wet van de thermodynamica, even een samenvatting van de discussie:

Crea: volgens deze wet kan er nooit meer orde komen in een systeem.

Evo: en kristallen dan, of diamanten? Offe... sneeuwvlokken?

Crea: ja, mooi he, dat bewijst dat er een god is!

Verder maakte nog iemand de opmerking dat het klimaat voor de zondvloed overal hetzelfde zou zijn geweest. Dat vind ik zeer vreemd. Hoe stel je je dat voor? Was de aarde toe nog plat, met de zon recht in het midden er boven? Waren er nog geen bergen en zeeen? Hoe konden er uberhaupt verschillende soorten bestaan als de omstandigheden overal hetzelfde waren?
Much of what appears under the pseudonym Harun Yahya comes straight from Henry Morris [of the ICR], but it identifies the main forces behind evolution as Masons and Jews.
Serieus?? Er zijn hier geloof ik twee of drie moslim-creationisten aanwezig. Denken jullie serieus dat er een complot van vrijmetselaren en joden achter de evolutietheorie zit??
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Buidelwolf

DESIGN: Dan was er ook nog iemand die spuide dat het bewijs voor evolutie is, dat er een rangschikking is van "eenvoudige" dieren, naar meer "complexe". Ik vraag me af waar je dat vandaan haalt.

:shock: => BuidelWolf: Van eencelligen tot steeds 'hogere' dieren werd daarmee bedoeld, zoals de ontwikkeling van eencelligen naar vissen naar amfibieen naar reptielen naar dino's dan wel vogels en tenslotte zoogdieren (hoewel ik niet helemaal kan vinden of de leeftijd van zoogdieren en vogels niet ongeveer hetzelfde is, dz in hetzelfde tijdperk is ontstaan).

DESIGN: Met betrekking tot de rangschikking heb ik een andere theorie. Volgens die theorie is de rangschikking van fossielen en ander materiaal heel logisch. Als we aannemen (we blijven theoretisch, alhoewel er veel aanwijzingen voor zijn) dat de aarde onder water heeft gestaan, dan worden er al heel veel vragen, die oprijzen tijdens het bestuderen van de wereld om ons heen, beantwoord.

Als mijn theorie (schepping) zeer aannemelijk is, dan wil dat nog niet zeggen dat iedereen ineens in een god zou moeten geloven. Immers, het blijft een theorie. Wat ik anderszijds vaak tegenkom, is, dat mensen de evolutietheorie wordt opgedrongen en hun geloof in god wordt belachelijk gemaakt. Besef dan, dat ook de evolutietheorie een theorie is. Het gaat erom dat ieder voor zich een eerlijk oordeel velt. Dat oordeel moet dan uiteraard wel in zekere zin bestand zijn tegen kritiek.

:?: => Buidelwolf: De evolutietheorie is maar een theorie; dat heb ik vaker gehoord, maar dat is nu al zo vaak herhaald. Jij weet beter Design wat in de wetenschap met theorie wordt bedoeld, maar toch herhaal je het weer en dat vind ik erg tegenvallen. Het is niet zoals in spreektaal, een ideetje zonder enige onderbouwing!

DESIGN: Wat we hier doen is niet elkaar belachelijk maken of met theologische/evolutionistische dogma's aan komen draven, maar dat we open staan voor elkaars ideeen en die -indien nodig- van kritiek voorzien.

Nog 2 punten van kritiek.

1.

Iemand stelde de vraag waarom leven enkel opgebouwd is uit linksdraaiende aminzuren.

Het antwoord was van Ingr en luidde: "some bacteria use right-handed amino acids".

Moet ik nog toelichten waarom dit antwoord onzin is? Het verklaart niet waarom levende cellen opgebouwd zijn uit enkel linksdraaiende aminozuren. Je zou verwachten: 50% rechts- en 50% linksdraaiend.

:lol: => BUIDELWOLF: Common Ancestry (gemeenschappelijke voorouders)?

DESIGN: 2.

Buidelwolf, er is een antwoord op je vragen. Ik vraag me af of je ooit enige moeite hebt gedaan om het creationisme te begrijpen. Want dan waren die vragen nu beantwoord.

;) => Buidelwolf: Ja dat heb ik en ik vind het buitengewoon verontrustend. Als je transcripts leest van meetings waar bv Duane Gish (zoek die maar eens op met google!) iets verteld, dan zou ik hem zeggen dat hij het 8e gebod met voeten treedt: Gij zult geen valse getuigenis afleggen. Keer op keer worden er cliches, aperte onwaarheden verteld, die al zo vaak zijn weerlegd. Toch duiken ze iedere keer weer op en altijd zijn er weer sukkels (zoals ik) die erop reageren, maar er is geen discussie mogelijk. Je krijgt in het gunstigste geval geen antwoord, in het meest ongunstigste geval wordt er tegen je gezegd dat je verloren bent en zult branden in de hel.

Ook het Wedge Document (in het kort: weg met het materialisme van de wetenschap), de Kansas Trials voor Equal Time (EvTheorie en In. Design allebei in het onderwijs, er waren in mei dit jaar allerlei rechtszaken om Intelligent Design op openbare scholen in Kansas in het biologieonderwijs er door te drukken) verontrust me in hoge mate. Ook alle sites van Harun Yayaha (die in zo'n beetje alle talen op het net te vinden is) vind ik een bedreiging voor het wetenschappelijk onderwijs. Wanneer je als leek of middelbaar scholier iets wilt weten over de evolutie, dan zul je onvermijdelijk deze sites tegenkomen en denken dat dat de stand van zaken is in de wetenschap. Het enige doel is verwarring zaaien en dat is ze gelukt. Wanneer dit zo doorgaat, worden bepaalde takken van wetenschap (geologie, paleontologie, evolutie binnen de (medische!) biologie gewoon verboden of belachelijk gemaakt.

Buidelwolf:

Is de aarde 6000 jaar oud?

Design:

Wij zien aanleiding om te denken dat het LEVEN 6000 jaar oud is.

:?: => Buidelwolf: dit vind ik zo verontrustend dat ik tot 10 blijf tellen om me te beheersen! En kom niet aan met de ongeldigheid van de C14 methode, want die wordt helemaal niet gebruikt voor het dateren van fossielen!

Buidelwolf:

Kwamen alle dieren van de ark?

Design:

Voor een creationistisch antwoord op deze vraag is geen wetenschappelijke grond. Wel zijn er aanwijzingen dat plotseling in het fossielenarchief een afname is in aantal fossielen en er een zeer grote overstroming is geweest. Als dit alles wereldomvattend was, dan moet er iets geweest zijn waardoor dieren en mensen overleefden. Op basis van geloof zeg ik: veel dieren kwamen van de ark. (vissen en insecten konden op een andere manier overleven).

:?: =>antw Buidelwolf: Een van mij grote interesses is eilandbiogeografie (mond vol) en op grond van wat ik ZELF heb gezien op eilanden of eilandgroepen (Filippijnen, Canarische Eilanden, Corsica, Cyprus, Mauritius, Seychellen) kan ik je zeggen dat de variëteit aldaar uitstekend met de evolutietheorie verklaard kan worden en nooit met de mythe van de Ark van Noach. Misschien heeft dat verhaal wel een echte historische grondslag, maar letterlijk natuurlijk niet. Laten we het vooral bij de (prachtige!) symboliek van dat verhaal houden.

Buidelwolf:

Hoe zijn de buideldieren naar Australie gekomen?

Design:

Kan ik ook aan jou vragen. Buideldieren kunnen niet zwemmen of vliegen. Jij gaat er van uit dat de continentendrift miljoenen jaren geleden op gang is gekomen en uiterst langzaam gaat. Ik niet.

:?: => Buidelwolf: ga dit eens aan een geoloog vragen, die zal je met verbazing ontvangen!

Buidelwolf:

Hoe zijn al die zoetwatervissen door de zoute oceaan in Zuid-Amerika terechtgekomen?

Design:

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Kun je het misschien iets ophelderen?

;) => Buidelwolf: ik refereer aan de Ark, dat al die vissen nooit daarvandaan kunnen komen. Je zou kunnen zeggen dat tijdens de Grote Vloed het water brak was of licht brak? Maar elke aquariumhouder zal je kunnen vertellen dat b.v. zijn discusvissen niet buiten het zachte amazonewater lang zullen overleven!Buidelwolf:

Zijn de IJsberen dan door de steppen van Kazachstan naar de Noordpool gelopen? Waarom gingen ze dan niet dood van de hitte?

Design:

Je gaat er van uit dat IJsberen duizenden jaren geleden niet tegen hitte konden, dat er duizenden jaren geleden hetzelfde klimaat heerste als nu.

Volgens mijn theorie had de aarde tot aan de zondvloed een klimaat dat overal hetzelfde was. Na de zondvloed niet meer. Dieren gingen zich vanaf toen aanpassen en de in de genen aanwezige variatie werd optimaal benut.

;) => Buidelwolf: Ik bedoel dat ik ze niet zo 1-2-3- van Oost Turkije naar de Noordpool zie lopen!

Buidelwolf: Zijn al die fossielen er dan toch door God ingestopt om ons op de proef te stellen?

Design:

Ik weet dat er mensen zijn die dat denken. Dit zijn mensen die gewoon geloven en zich niet met zulke dingen hebben beziggehouden. Ze zijn onwetend en voelen zich aangevallen in hun geloof. Je mag het ze niet kwalijk nemen.

Ik weet niet wat het probleem met fossielen is.

Buidelwolf:

En leefden de mensen dan echt naast de Dinosaurussen?

Design:

Alle volksverhalen hebben een kern van waarheid. De chinese cultuur is vol van draken en op dinosauriers lijkende wezens. In peru zijn stukken steen gevonden met schilderingen van kinderen die spelen met kleine dino's. Wandschilderingen in grotten van dino's. In de bijbel wordt gesproken over dino's. Hoe kan dat als dino's 64-72 miljoen jaar geleden al uitgestorven waren.

:oops: => Buidelwolf: ik ken de afbeeldingen o.a. van een van de boeken van W Ouweneel; Ik meen zeker te weten dat op 1 afbeelding een Iguano staat, een grote hagedis, die in Midden en Zuid Amerika veel als huisdier wordt gehouden. Bij andere afbeelding ben ik zeer skeptisch, maar ik zou me kunnen voorstellen dat deze tekenaars/beeldhouwers wellicht een skelet hebben gevonden en vervolgen hun fantasie hebben laten gaan. En die Behemoth in de bijbel, daar is men het niet over eens. Een waterbuffel? Een Nijlpaard? En als ze samen in dezelfde tijd hebben geleefd, dan zouden a) er fossielen naast elkaar in dezelfde laag moeten zijn gevonden b) of resten van mensen en dino's met dezelfde ouderdomsdatering moeten worden gevonden.

Buidelwolf:

En waarom is er dan zo'n mooie volgorde van simpel naar complex?

Design:

Tis maar net wat je als simpel en complex definieert. Volgens ons overstromingsmodel (zondvloedmodel), werden eerst de zeebodem dieren begraven, toen de zwemmende dieren, dieren die bovin in het water leven, dieren die aan het water leven, deltadieren (dino's), landdieren en verder.

:oops: => Buidelwolf: Ik zou een onderzoeksvoorstel indienen bij TNO of Rijkswaterstaat, die hebben een prachtig lab waar je dit bijna real life zou kunnen nabootsen!

Buidelwolf: Waarom zijn ijskristallen dan zo mooi symmetrisch gevormd? Ze bestaan slechts uit H2O moleculen. Lijkt me dus zeker niet chaotisch!

Design:

Huh? Raar ja. Zou er iemand structuur hebben aangebracht? Let op: alles STREEFT naar wanorde. Dat wil nog niet zeggen dat alles wanordelijk IS.

:oops: => Buidelwolf:Ik refereer aan een vorige posting die over de Tweede Wet van de Thermodynamica ging. Er kan dus wel degelijk een niet-chaotische structuur ontstaan. Maar die tweede wet geldt alleen voor gesloten systemen en de aarde met de zon als belangrijk(st)e energiebron is geen gesloten systeem (nu ga ik ook eens herhalen!)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Bas

Hoeveel zin heeft deze discussie nog? Is het niet beter om er maar helemaal een slotje op te doen? Offtopic gaan is bijna een eigenschap geworden van deze discussie, puur vanwege enkele hardnekkige creationisten die met onzinnige argumenten komen. Dit is geen evolutiediscussie meer en past niet binnen Biologie.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
Elmo

Hoeveel zin heeft deze discussie nog? Is het niet beter om er maar helemaal een slotje op te doen? Offtopic gaan is bijna een eigenschap geworden van deze discussie, puur vanwege enkele hardnekkige creationisten die met onzinnige argumenten komen. Dit is geen evolutiediscussie meer en past niet binnen Biologie.

Het probleem is dan dat er gewoon een nieuwe thread geopend wordt, waar de hele discussie weer opnieuw begint...
Never underestimate the predictability of stupidity...
Dimevil

niet meer antwoorden op onzinnige argumenten lijkt mij de enige oplossing.

Of beter.... weg met onzinnige posts.. deleten die hap... kunnen we misschien ooit hier eens een zinnige discussie houden... lijkt mij tof...

Het blijft een wetenschapsforum... dus mogen de niet wetenschappelijke dingen verwijderd worden, niet?
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **
ZonnTroLL

Wat er allemaal gebeurd als ik iets post...

God vinden een paar mensen aannemelijker, vreemd. Evolutie heeft bewijzen, alleen willen deze gelovigen het niet geloven. Zijn er bewijzen voor God? Ik dacht het niet en als er zogenaamde 'bewijzen' zijn voor een God, dan geloven de meesten dát minder dan de bewijzen van de evolutie (wil je hierop reageren, doe dit dan niet in het Evolutie-topic, want anders gaat't meer over iets anders :wink: )

*de aarde is niet plat, ze is bol!*
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Anonymous

Ha, prachtige discussies altijd; Ik hoop dat ik 1 logische vraag aan de jonge aarde creationisten mag stellen:

Design:

Wij zien aanleiding om te denken dat het LEVEN 6000 jaar oud is.

Ik neem dus aan dat je een Bijbelaanhanger bent. Volgens die Bijbel duurt het +/- 700 jaar voordat Noach geboren wordt vanaf Adam. Noach is 500 jaar oud als de Zondvloed plaatsvindt. (voor de skeptici: http://www.coas.nl/bijbel/ ,genesis 1.5+1.6)

Het is dan dus 2005 - 6000 + 700 + 500 = 2795 voor Christus, en er leven nog 3 mannen en 3 vrouwen. WIE heeft dan de piramiden van 2500 voor Christus gebouwd?

Het is vrij moeilijk om van 6 mensen duizenden te maken in 300 jaar, reken maar uit, bovendien is kennelijk al vrij snel een van hun (klein-)kinderen een Egyptische Farao geworden met heel veel slaven (waarschijnlijk zijn eigen broers en zussen), ook een beetje raar, vind je niet?

Een tweede logische vraag, die wel met evolutie te maken heeft: Geloof je dat chihuahuas bestaan?
Anonymous

Ai, dat had ik kunnen zien aankomen natuurlijk. Nog een poging dan:

De piramiden zijn het bekendste wereldwonder en derhalve de meest bestudeerde bouwwerken ooit. De piramide van Djoser is onmiskenbaar uit 2700 voor Christus. De vraag:

Laat me een REKENSOM zien waarin uit 3 mannen en 3 vrouwen in +/- 100 jaar tijd genoeg nakomelingen ontstaan om:

1. (Egyptysche) steden te bevolken

2. Piramiden te bouwen in zeer korte tijd (20 jaar) die bestaan uit blokken die meer dan 50 auto's wegen

(Let wel, de draagtijd bij mensen is +/- 9 maanden)

En, om toch weer bij het topic terug proberen te komen:

Geloof je in chihuahuas ?
The Don

Dimevil schreef:niet meer antwoorden op onzinnige argumenten lijkt mij de enige oplossing.  

Of beter.... weg met onzinnige posts.. deleten die hap... kunnen we misschien ooit hier eens een zinnige discussie houden... lijkt mij tof...

Het blijft een wetenschapsforum... dus mogen de niet wetenschappelijke dingen verwijderd worden, niet?
Onzinnige posts worden bij de vleet gedelete dus daar hoef je je niet druk over te maken. Probleem is wel dat mensen niet doorhebben dat deze topic zich alleen richt op de biologische tegenstrijdigheden die de evolutietheorie herbergt.

Kortom: Topics zonder biologisch wetenschappelijke achtergrond worden zonder pardon verwijderd. Ook posts met links zonder enige argumenten worden verwijderd.

Ontopic: De 2de wet van de Thermodynamica wordt in deze discussie volledig verkeerd geintepreteerd. Door de meeste van ons is dit reeds opgemerkt (neem ik aan) en mijn advies is om je eerst eens wat meer te verdiepen in dit onderwerp voordat je een argument geeft (@ Zweinstein).
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Anonymous

Chriis:

Deze discussie in het "Evolutie" topic is al een rommel, zo wordt het enkel erger. Wat evolutie voor de mens in deze tijd betekent vind ik een mooi onderwerp voor een apart topic.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten; deze discussie ging specifiek over evolutie bij de mens, en dan nog wel in het heden; waarom is dit als apart topic gesloten?
Chriis

Chili con Carnage schreef:Chriis:

Deze discussie in het "Evolutie" topic is al een rommel, zo wordt het enkel erger. Wat evolutie voor de mens in deze tijd betekent vind ik een mooi onderwerp voor een apart topic.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten; deze discussie ging specifiek over evolutie bij de mens, en dan nog wel in het heden; waarom is dit als apart topic gesloten?
Hè er ging iets fout (mijn bericht per ongeluk verwijdert), hier gaat het over:

Het sluiten van topic http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=13400
The Don schreef:Evolutie vanuit een biologisch oogpunt wordt alleen toegestaan in het evolutie topic :

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=11827

Bij deze wordt dit topic gesloten.
Het onderwerp Evolutie is veel te breed voor 1 topic, daarom zie ik niet in waarom het topic "Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar." zo nodig gesloten moest worden. Wat de evolutie voor de mens tegenwoordig betekent is toch een mooi onderwerp op zich.

??
Bas

Zo duw je evolutie wel in het verdomhoekje van de biologie, precies wat de creationisten willen. Maar goed, ik ben geen moderator... :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
CreaBea

Chriis:

Mijn eerdere post lijkt een beetje stom te "zweven", maar is inmiddels door Chriis enigszins rechtgezet. Ik heb toch de vraag aan de moderator of dit weer een apart topic mag worden. Op deze manier lopen er een hoop discussies dwars door elkaar, alhoewel ik wel uitzie naar de reactie van de Creatonisten op de "Rekensom".
Dimevil

Even een quote uit de andere tread... Van Sophia
Evolutie wordt ook niet gedefinieerd door het verdwijnen van bestaande soorten, maar juist door het ontstaan van nieuwe soorten uit bestaande, die een niche weten op te vullen dat tot dan toe leeg was.
Evolutie wordt imo niet gedefinieerd door ontstaan van nieuwe soorten uit bestaande... eerder door evolutie kunnen nieuwe soorten ontstaan...

Evolutie is het geheel van veranderingen die optreden door natuurlijke selectie en tal van andere factoren. Het zijn wij mensen die soorten creëren. Wij benoemen een soort, beschrijven een soort, duiden een holotype of iets dergelijks aan. Maar tot op heden is de soortsbeschrijving nog steeds niet waterdicht... (moet hier dus ook even kwijt dat het eigenlijk de mens is die soorten creëert en niet iets anders)

En het feit dat die soortsbeschrijving niet waterdicht is geeft eigenlijk al een goed bewijs voor evolutie --> duid op heel kleine verschillen tussen "soorten" die door de ene auteur wel en door de andere niet aanvaard worden.

Misschien wel een leuk steentje om op te werpen... wat verstaan julie over soorten en het verband met evolutie hiervan?
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Brinx
Lorentziaan

Ik diep hier even wat kennis op die stoffig lag te worden, het kan best zijn dat het wat achterhaald is...

Ik ken alleen de definitie die uitgaat van gesclachtelijke voortplanting:

"Organismen zijn van dezelfde soort wanneer twee individuen samen vruchtbaar nageslacht kunnen voortbrengen."

Let wel, hier gaat het uiteraard om een mannetje en een vrouwtje. :shock: Een paard en een ezel kunnen samen best nageslacht voortbrengen, maar omdat de aantallen chromosomen geleverd door beide ouders niet met elkaar overeenkomen heeft het dier (muildier of muilezel, ligt eraan of de vader een paard was of een ezel geloof ik) geslachtscellen die niet correct functioneren en is het dier dus onvruchtbaar.

Hoe 'soort' precies gedefinieerd is voor organismen die zich ongeslachtelijk voortplanten weet ik niet.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!