Geen idee of er iemand is op dit forum met de nodige achtergrond voor deze vraag, maar ik denk het wel.
Voor een examenopdracht moet ik in SPSS onder andere een (binomiale) logistische regressie opstellen. De opgave (exclusief datasets) staat in bijlage.
Nu hebben we onder het jaar vast alles gezien wat we nodig hebben om dit op te lossen, maar niet in deze vraagvorm. Dus hoop ik dat er iemand de opdracht kan verduidelijken (prof zelf beantwoordt geen vragen omtrent deze opdracht).
Vraag 1a:
Wat heb ik gedaan:Kies (of construeer) uit de databank een variabele die je wenst verklaren aan de hand van een logistisch regressiemodel. Neem minstens 3 tot maximaal 10 zinvolle verklarende variabelen op. Zorg er voor dat je, naast de basisresultaten van je geschatte model, met de output minstens in staat bent om de volgende aspecten te bekijken en te beoordelen (in alfabetische volgorde):
- Fit tussen de waargenomen en de voorspelde kansen over de volledige range van voorspelde kansen;
- Kwaliteit van het model;
- Mogelijkheid van het geschatte model om de waargenomen groepen ook effectief te voorspellen;
- Quasi-multicollineariteit;
- Quasi-volledige separatie;
- Een variabele geselecteerd om te verklaren (hoe gelukkig mensen zijn, was een vraag op een schaal van 1-5 met 1 very happy.)
Het antwoord op deze vraag was sterk rechts-scheef verdeeld, dus heb ik die gehercodeerd naar een dummy. - Acht verklarende variabelen geselecteerd (gender, age, education, main activity, mariage, children living in household, member of religious denomination en how interested in politics).
- In SPSS: analyze>regression>Binary Logistics uitgevoerd volgens de enter methode
Kan iemand mij vertellen:
- Wat van deze output behoort tot de 'basisresultaten van het geschatte model'?
- 'Fit tussen de waargenomen en de voorspelde kansen over de volledige range van de voorspelde kansen'
=> Is dit met de Hosmer en Lemeshow test? - Kwaliteit van het model
=> Is dit de classification table samen met Observed Groups and Predicted Probabilities grafiek?
Puzzels