Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Is algebra op differentialen legitiem?

EvilBro schreef: vr 27 dec 2013, 10:56
Ik heb het gezien, maar ook aangegeven dat dat niet de manier is waarop ze gebruikt worden. Zie bericht #4.

Klopt, de vraag van de topic starter gaat er echter over of het rekenen met differentialen ook rigoureus kan worden onderbouwd. De link die ik gaf, bespreekt hoe dat kan. Math-E-Mad-X en jijzelf bevestigen ook dat er zulke rigoureuze methoden bestaan. Dan lijkt het mij logisch dat daar in de verdere discussie nota van genomen wordt, dat wil zeggen dat de topic starter en andere belangstellenden bekijken op welke manieren die zaak in de wiskunde wordt opgelost. Mochten die benaderingen te ingewikkeld zijn, dan kunnen daar verder vragen over gesteld worden. Maar helaas - niets van dat alles....

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Flisk
Artikelen: 0

Re: Is algebra op differentialen legitiem?

Ik was inderdaad fout in vorige posts.

Ik heb een interessant boek gevonden over dit onderwerp:

http://books.google....epage&q&f=false

Pagina 275 is vrij interessant.

Cauchy maakte het mogelijk om dy en dx als eindig te beschouwen, waarna algebra erop inderdaad legitiem wordt.

Op de pagina 269 staat er ook bijvoorbeeld dat dy/dx één symbool is i.p.v. twee verschillende.

Volgens dit boek kan je dx/dx dan gewoon beschouwen als 1.

Het is dan wel zinvol om een differentiaal te definieren als:

dy=f'(x)dx
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!