Deze reacties zouden in principe kunnen optreden in allerlei oplosmiddelen, maar gezien het feit dat de reactie van HCl staat aangegeven met een enkele pijl en de rest van de reacties met een evenwichtspijl, denk ik dat je ervan uit mag gaan dat het hier om de protolyse van de zuren in water gaat.
Het is een beetje de omgekeerde wereld om bij een gegeven reactie de mogelijke context te gaan verzinnen, maar waar het hier om lijkt te gaan:En dan zie ik het volgende:
De pijlen zijn verschillend, met gegeven voorbeelden.
mcfaker123 schreef: ↑za 11 jan 2014, 22:52
Bijvoorbeeld als we gewoon de reactie naar rechts willen aanduiden, mag er zelfs een "--->" gebruikt worden bij zoals ik bv in mn boek vondt bij "H2 + I2 ---->2HI" terwijl dit geen aflopende reactie is, dus de pijl "-->" stelt dus geen aflopende reactie voor, maar gewoon het feit dat de reactie naar rechts gebeurt wordt aangeduid. Dit mag toch wel, nietwaar?
Nee, dat mag allemaal niet. Je kunt niet zomaar de ene pijl door de andere vervangen "omdat het misschien ook anders kan verlopen". Een reactievergelijking beschrijft wat er gebeurt in een specifieke situatie. Is die specifieke situatie zodanig dat er een evenwicht optreedt, dan gebruik je een evenwichtspijl. Is de situatie zodanig dat de reactie maar één kant op loopt (de omgekeerde reactie treedt in verhouding bijna niet op), dan gebruik je een enkele pijl.
En omdat u zegt dat het in water gebeurt, betekent dit dat we gewoon mogen schrijven wat we willen als we een voorbeeld willen geven van een bronsted lowry zuur of base?
Voor de duidelijkheid kun je beter even naar de hele tabel met zuren en basen kijken. De Kb die is gerapporteerd geldt voor een bepaald koppel met base en geconjugeerd zuur. Wat is het geconjugeerde zuur? Wat is de evenwichtsreactie waar deze Kb voor geldt?mcfaker123 schreef: ↑zo 12 jan 2014, 00:12
Oh Ik heb nog een probleem gevonden. Ik heb bij de basen rare NaOH gevonden, het is met water en er zit een (n -1) bij ik weet niet wat die n moet voorstellen. En hoe kunnen we nu van een base als NaOH of KOH, ... een Kb berekenen? dat is toch onmogelijk! wat we wel kunnen berekenen is de Kb van OH- , maar dat kan na de afbraak van NaOH tot Na+ & OH-, en de Kb waarde zal dus niet voor NaOH zijn. Ik heb nog een tekening voor de duidelijkheid gemaakt:

Opmerking moderator

Die reactie beschrijft in feite het gedrag van gehydrateerd NaOH. Het lijkt erop dat ze bedoelen: 1 Na+ ion gebonden aan 1 OH- ion en een aantal watermoleculen. Dat deeltje kan een proton "afpakken" van een ander watermolecuul in de oplossing, en werkt zo als base.mcfaker123 schreef: ↑zo 12 jan 2014, 21:00
Oh Kb is hier dus wel degelijk voor NAOH zelf en niet voor OH die uit NaOH wordt gevormd en de reactie voor de berekende Kb is dus: